جیمزوب همسایه کیهانی را در تور انداخت!، عکس

به گزارش مجله زیبایی زندگی، ایسنا نوشت: تلسکوپ فضایی جیمز وب در عکس جدیدی، یک منطقه ستاره زا را در همسایگی ما با جزئیات بی سابقه ای به نمایش گذاشته است.

جیمزوب همسایه کیهانی را در تور انداخت!، عکس

به لطف تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) ناسا و قدرت اتصال به اینترنت مدرن، اکنون مشاهده یک همسایه کیهانی پرستاره در فاصله 210 هزار سال نوری از ما با جزئیات بی سابقه روی صفحه نمایش رایانه امکان پذیر است.

عکس تازه منتشر شده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، یک منطقه ستاره زا موسوم به ان جی سی 346(NGC 346) را در ابر ماژلانی کوچک نشان می دهد. نوارهای آبی رنگ نور، انتشار مولکول هایی مانند سیلیکات ها و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای را نشان می دهند و قسمت های قرمز، گرد و غبار گرم شده به وسیله درخشان ترین و پرجرم ترین ستاره ها را در مرکز منطقه به نمایش می گذارند.

ستاره شناسان به طور کلی، 1001 نقطه نوری را در عکس شناسایی نموده اند و براساس شرح عکس، بیشتر آنها هنوز ستاره های جوانی هستند که در غبار پوشیده شده اند. این بخش کیهان، بسیار جوان تر از کهکشان راه شیری است که مقادیر کمتری از عناصر سنگین موجود در آن دیده می گردد. این منطقه مجذوب کننده، با چشم غیر مسلح در صورت فلکی توکان(Tucana) قابل مشاهده است.

فلزات سنگین معمولا طی بازه های زمانی در ستاره ها خرد می شوند و سپس به وسیله فرآیندهای کیهانی مانند هم جوشی هسته ای و انفجارهای ابرنواختر به محیط اطراف خود برمی گردند. ستاره شناسان می دانند که غبار کیهانی از آن عناصر سنگین تشکیل شده است. بنابراین انتظار داشتند که میزان کمی از آن را در منطقه ان جی سی 346 ببینند. با وجود این، اعضای گروه جیمز وب در بیانیه نوشتند که عکس تازه، غبار فراوان را در این منطقه نشان می دهد.

ستاره شناسان می گویند، این عکس که با استفاده از دستگاه فروسرخ میانی(MIRI) جیمز وب گرفته شده است، به آنها امکان می دهد تا درک بهتری را در خصوص تعداد ستاره ها و پیش ستاره های موجود در منطقه داشته باشند. این مشاهدات در نهایت می توانند اطلاعات بیشتری را پیرامون دوره ای در دنیا میلیاردها سال پیش که به عنوان ظهر کیهانی(cosmic noon) شناخته می گردد، ارائه دهند. در آن موقع، زاد و ولد ستاره ها در سراسر کیهان به اوج خود رسید و سطح عناصر سنگین کمتر از میزانی بود که امروزه مقدار گیری می گردد. این نحوه توزیع با آنچه اکنون ان جی سی 346 نشان می دهد، مطابقت دارد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 مهر 1402 بروزرسانی: 20 مهر 1402 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2335

به "جیمزوب همسایه کیهانی را در تور انداخت!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جیمزوب همسایه کیهانی را در تور انداخت!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید