آنچه باید درباره فناوری 5G بدانید؟ ، از شایعه تا واقعیت خطرات امواج رادیویی

به گزارش مجله زیبایی زندگی، این روز ها استفاده از فناوری 5G در بسیاری از کشور ها مورد آزمایش قرار گرفته است، اما این فناوری چیست و چرا مردم از آن می ترسند؟

آنچه باید درباره فناوری 5G بدانید؟ ، از شایعه تا واقعیت خطرات امواج رادیویی

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، سال جاری، به دکل های 5G در سراسر جهان بخاطر ترس از ویروس کرونا حملاتی صورت گرفت. کشور های اروپایی بشدت روی این موضوع آزمایش نموده و نگران خطرات ناشی از این فناوری هستند. سال گذشته، دولت بلژیک آزمایش های 5G را بعلت نگرانی از تشعشعات آن متوقف کرد. در حال حاضر سوییس خطرات ناشی از شبکه 5G را مشاهده و آنالیز می نماید و در انگلستان نیز یکی از اعضای مجلس عوام به مجلس درباره عواقب ناخواسته 5G هشدار داده است.

ترس از 5G به یک جریان تبدیل شده است، اما مبدا آن معین نیست. اگر در ادعا های پشت این ترس ها عمیق شوید، متوجه توطئه های خشنی خواهید شد. بعضی از مردم ادعا می نمایند که طول موج 5G با سلاح های جنگی مشابه است یا اینکه ارتش از آن استفاده می نماید تا دشمن را شکست دهد.

مردم استدلال می نمایند که طول موج های کوتاه استفاده شده در هر نسل از زیرساخت های تلفن همراه هرگز آزمایش نشده اند و ما موش های آزمایشگاهی برای آزمایش این فناوری ها هستیم اما بهتر است بدانید که هیچکدام از این ادعا های مطرح شده صحیح نیستند.

هوارد جونز، رئیس ارتباطات فناوری در شبکه تلفنی انگلستان شرح می دهد: طول موجی که 5G استفاده می نماید و در آینده نیز بهره خواهد گرفت کاملا امن بوده و دهه ها تحت آنالیز و آزمایش قرار داشته است. این یک باور غلط است که بگوییم 5G یک فناوری جدیدِ آزمایش نشده است.

به طور کلی نگرانی های عجیبی نسبت به شبکه های تلفن همراه وجود دارد. اما بسیاری از مردم نمی توانند حتی شرح دهند 5G چیست؟ وقتی از موبایل خود استفاده می کنید، تلفن شما به وسیله امواج رادیویی با نزدیک ترین دکل مخابراتی ارتباط برقرار می نماید. سپس برج مخابراتی به یک شبکه اصلی وصل شده، اطلاعات دریافتی را منتقل نموده و سپس اطلاعاتی را نیز در پاسخ می فرستد.

در حال حاضر، اگر تلفن شما از 4G استفاده می نماید، پهنای فرکانس امواج رادیویی آن در هر نقطه ای بین 8-2 گیگاهرتز است. این مقدار کمی بیشتر از فرکانس 2.5-1.8 گیگاهرتز در فناوری 3G است. (بسته به منطقه شما می تواند کمی متفاوت باشد.)

استفاده از فرکانس های بالا مضرات و فوایدی دارد. در فرکانس های بالاتر امواج رادیویی، خود موج کوتاه تر است. شبیه به امواج صوت، امواج کوتاه هنگام حرکت انرژی خود را سریع تر از دست داده، بنابراین مسافت کمتری را پوشش می دهند.

ناحیه ای که توسط برج های مخابراتی پوشش داده می گردد را سلول می گویند و حدود 1 تا 20 کیلومتر عرض دارند. بسته به اینکه چه تعداد تلفن در آن منطقه وجود دارد این عرض می تواند کمی کوچکتر نیز باشد. در فرکانس های ضعیف تر؛ یک برج منطقه کمتری را پوشش می دهد، بنابراین به برج های بیشتری احتیاج است. با این حال، امواج کوتاه به این معناست که دستگاه های بیشتری همزمان می توانند به یک برج مخابراتی متصل شوند. 5G به طور بالقوه سرعت اتصال به شبکه بیشتری را نسبت به فناوری های کنونی ارائه می دهد.

یکی از دلایل نگرانی مردم این است که شبکه جدید می تواند فرکانس هایی تا 300 گیگاهرتز نیز پشتیبانی کند، گرچه پردازش آن در کشور های مختلفی که آن را استفاده می نمایند، متفاوت است.

این فرکانس های بالا طول موج های میلیمتری نام دارند، زیرا عرض آن ها بین 1 تا 10 میلیمتر است. امواج کوتاه تر با انرژی بیشتر ممکن است خطرناک به نظر برسد، اما هیچ پایه و اساسی برای این نگرانی وجود ندارد.

آندرو وود، محقق دانشگاه سوینبرن استرالیا گفت: فرکانس های بالاتر به معنای شدت بیشتر نیست؛ این واقعا شبیه به مقایسه نور قرمز و آبی است. برای فرکانس 26 گیگاهرتزی فناوری 5G امواج رادیویی در لایه خارجی پوست به جای وارد شدن به بافت مغز جذب می شوند. در پوست اعصابی وجود دارند که اگر انسان بیش از حد در معرض چیزی قرار بگیرد، هشدار می دهد.

وود، به عنوانی بخشی از تحقیقش از کامپیوتر های الگوسازی پیشرفته برای پیش بینی جذب فرکانس های رادیویی در بخش های مختلف پوست، استفاده کرد.

چون امواج کوتاه، همانند امواج بلندتر قابلیت نفوذ ندارند، پس برج های مخابراتی 5G باید نزدیک هم قرار بگیرند؛ چیزی که عصبانیت ناشی از حضور فراگیر امواج رادیویی در تمامی محیط ما را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

فیلیپ برنچ از دانشگاه فناوری سوینبر ن شرح می دهد: یکی دیگر از تغییرات قابل توجه 5G متمرکز کردن بیشتر پردازش هایی است که پیش تر در ایستگاه اصلی انجام می گرفته و به جای اینکه هر ایستگاه اصلی این کار را انجام دهد، داده های خام به یک مکان مرکزی منتقل شده و پردازش می شوند.

پس چرا مردم از آن می ترسند؟ ترس از امواج الکترومغناطیسی چیز جدیدی نیست. ساده ترین شرح این است که نوید گسترش 5G فقط بیدار کردن فناوری هراسی قدیمی است که مردم برای دهه ها با آن درگیر بودند.

وود می گوید: میزان در معرض خطر قرار دریافت عموم مردم به مراتب کمتر از حد معین شده توسط ICNIRP، آژانس بین المللی بازنگری در ارتباط با WHO خواهد بود. گسترش هدفون های تلفن همراه از صفر درصد در اوایل دهه 80 به بیش 90 درصد در جمعیت اکنون استرالیا؛ بدون هیج تغییر قابل توجهی در میزان سرطان های مغزی رسیده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1112

به "آنچه باید درباره فناوری 5G بدانید؟ ، از شایعه تا واقعیت خطرات امواج رادیویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه باید درباره فناوری 5G بدانید؟ ، از شایعه تا واقعیت خطرات امواج رادیویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید