ارزیابی لاوروف از نتیجه کنفرانس لیبی در برلین و نقش روسیه

به گزارش مجله زیبایی زندگی، کفیل وزیر خارجه روسیه در خاتمه کنفرانس برلین درباره لیبی با اشاره به اینکه کشورش از ابتدا در فراهم سازی مقدمات و نتیجه مثبت آن نقش مهمی داشته، دیدگاه طرفین درگیر در لیبی درباره توصیه های سند نهایی این کنفرانس را مهم دانست.

ارزیابی لاوروف از نتیجه کنفرانس لیبی در برلین و نقش روسیه

با قیمت تورهای مسافرتی آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو امروز نوشت: سرگئی لاوروف کفیل وزیر امور خارجه روسیه در خاتمه کنفرانس بین المللی درباره لیبی که روز یکشنبه در برلین برگزار گردید، در جمع خبرنگاران اظهار داشت که روسیه از همان ابتدا در فراهم سازی مقدمات برگزاری این نشست مشارکت داشت و طرفین درگیری در لیبی به اصرار مسکو به این کنفرانس بین المللی دعوت شدند.

لاوروف همچنین به اشاره به اینکه به ابتکارعمل روسیه ، دایره شرکت نمایندگان در میان همسایگان لیبی گسترش یافت ، تأکید کرد که تضمین منافع این کشورها برای پایداری هرگونه توافق در لیبی بسیار با اهمیت است.

محتوای سند نهایی مورد توافق در کنفرانس برلین

به گفته وی، کنفرانس برلین حدود پنج ساعت به طول انجامید و پیش از آن نیز حدود چهار ماه برای آماده سازی آن کوشش شد که شامل پنج دوره رایزنی های مقدماتی و مشاورتی در سطح مقامات ارشد کشورها انجام گرفت تا در نهایت یک سند نهایی کاملاً مفصل مورد توافق نهاده شد، که شامل توصیه ها و پیشنهادهایی برای فایق آمدن بر بحران لیبی است.

لاوروف ادامه داد: در این سند بخشی مربوط به کوشش ها در عرصه امنیتی است، از جمله کوشش برای برقراری آتش بس پایدار، همچنین بخشی هم به فرایند سیاسی، حل مسائل مالی لیبی با در نظر دریافت لزوم اطمینان یافتن از دسترسی همه طرفین درگیر در این کشور، اعم از همه گروه های نژادی، قومی و سیاسی به منابع طبیعی اختصاص دارد. بخشی از این سند هم برای حل مسائل بشردوستانه ، احترام به حقوق بشر و بخشی برای حمایت از این فرآیندها در تمامی زمینه ها توسط جامعه بین المللی تحت نظارت سازمان ملل است.

کفیل وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که کمیته نظامی نیز در لیبی تحت نظارت سازمان ملل تشکیل می گردد تا اقدامات اعتماد سازی بین طرفین درگیر را توسعه دهد تا آتش بس در لیبی جنبه پایدار پیدا کند که البته این کار آسانی نخواهد بود.

تأکید روسیه بر نقش سازمان ملل در حل و فصل اوضاع لیبی

سرگئی لاوروف یادآور شد که سند نهایی کنفرانس بین المللی درباره حل و فصل اوضاع لیبی به گونه ای مورد توافق نهاده شده که توصیه ها و پیشنهادات مطرح شده در آن باید از سوی طرفین لیبیایی مورد تایید قرار بگیرد و آنها باید قبل از اینکه آنالیز این سند در شورای امنیت سازمان ملل متحد نظر دیدگاه خود در این زمینه را اعلام نمایند.

وی بر تاکید بر نقش شورای امنیت سازمان ملل که سند نهایی برای آنالیز و ارزیابی به آن ارسال می گردد، گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه موضع ما در این رابطه را تشریح و تأکید نموده است که قبل از آنالیز این توصیه ها در شورای امنیت، مطمئناً نظر لیبیایی ها در این باره نیز در نظر گرفته خواهد شد و قبل از آنکه شورای امنیت بتواند کار به روی این سند را شروع کند، دیدگاه طرفین درگیر در لیبی باید به روشنی تعیین گردد.

وجود اختلافات زیاد بین طرفین درگیری ها در لیبی

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآور شد که این کشور نتیجه کنفرانس لیبی را مثبت ارزیابی می کند ، ولی اختلاف برخورد طرفین درگیری همچنان ادامه دارد. وی گفت: به طور کلی، ما کنفرانس برلین را بسیار مفید می دانیم، البته واضح است که لیبیایی ها در نهایت تصمیم گیرنده هستند و در این بین واضح است که هنوز یک گفت وگوی پایدار و جدی بین آنها حاصل نشده و اختلاف نظرات بسیار زیادی بین آنها وجود دارد.

کنفرانس بین المللی لیبی در بالاترین سطح روز یکشنبه دربرلین، پایتخت آلمان با شرکت حداقل 10 رئیس جمهور و مقامات بلندپایه کشورهای دنیا، از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و البته آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار گردید.

خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی و فایز سراج رئیس دولت وفاق ملی نیز در برلین حضور داشتند

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 728

به "ارزیابی لاوروف از نتیجه کنفرانس لیبی در برلین و نقش روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزیابی لاوروف از نتیجه کنفرانس لیبی در برلین و نقش روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید