افتتاح 24 پروژه کشاورزی در ایام دهه فجر

به گزارش مجله زیبایی زندگی، خبرنگاران/قم رییس جهاد کشاورزی استان قم گفت: در ایام الله دهه فجر 24 پروژه در موضوعات آب و خاک، امور باغبانی، تولیدات دامی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و کسب و کار های نوین و شیلات و آبزی پروری افتتاح می شوند که در مجموع به صورت مستقیم 303 نفر و به صورت غیر مستقیم نیز 309 نفر اشتغال زایی خواهند داشت.

افتتاح 24 پروژه کشاورزی در ایام دهه فجر

عباس پورمیدانی امروز در نشست مطبوعاتی ظهر امروز با اشاره به شرایط کشاورزی استان قم بیان کرد: استان قم بعد از البرز از نظر وسعت آخرین استان کشور است و 0/67 درصد وسعت کشور را تشکیل داده است.

وی اضافه نمود: کل جمعیت روستایی استان قم کمتر از 63 هزار نفر است که چیزی حدود 5 درصد از جمعیت کل استان را شامل می گردد.

رییس جهاد کشاورزی استان قم گفت: وسعت اراضی کشاورزی زراعی و باغی استان قم نیم درصد از اراضی کشاورزی کل کشور را شامل می گردد که چیزی حدود 61 هزار و 695 هکتار است.

وی ادامه داد: کل فراوریات در بخش کشاورزی به صورت عام شامل زراعت، دام، باغ و شیلات در امسال 406 هزار تن بوده است.

پورمیدانی اظهار کرد: 39 هزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی استان قم را اراضی زراعی و 21 هزار و 818 هکتار بقیه را اراضی باغی تشکیل داده اند.

وی اضافه نمود: فراوریات زراعی استان در مجموع 345 هزار تن در سال است که محصولات عمده آن را جو، یونجه، گندم و سبزی و صیفی شامل می گردد، همچنین بیش از 46 هزار تن محصولات باغی و 15 هزار تن فراوریات گلخانه ای در استان قم داشته ایم.

رییس جهاد کشاورزی استان قم توضیح داد: در زمینه میزان فراوری به دلیل وسعت کم اراضی رتبه خوبی در کشور نداریم اما فراوری نماینده های استان قم در زمینه عملکردی رتبه های خوبی را در کشور دارند.

وی اضافه نمود: در زمینه فراوری دام و طیور شرایط مطلوبی داریم و فراوریات دامی ما بیش از احتیاج استان قم است.

پورمیدانی بیان کرد: استان قم دارای 470 هزار راس گوسفند، 124 هزار راس گاو و گوساله، 160 هزار راس بز و بزغاله و 5700 نفر شتر است که در مجموع با 267 هزار تن فراوری رتبه بسیار خوبی را در کشور داریم.

وی ادامه داد: فراوریات گوشت قرمز ما بیش از 41 هزار تن بوده که 7 برابر احتیاج استان قم است و به بیرون از استان قم صادر می گردد.

رییس جهاد کشاورزی استان قم خاطر نشان کرد: در زمینه فراوری گوشت قرمز رتبه هشتم، فراوری گوشت مرغ رتبه بیست و چهارم و فراوری تخم مرغ رتبه نهم کشور را داریم .

وی اضافه نمود: استان قم دارای 6 مجتمع دامی است که در دو زمینه شیری و پرباری فعالیت خود را پیگیری می نمایند و در حال حاضر 1017 واحد فعال با ظرفیت 75 هزار و 800 راس دام و اشتغال زایی 1494 نفر در این مجتمع ها داریم.

پور میدانی اظهار کرد: 3 مجتمع گلخانه ای در استان قم وجود دارد که مجموع مساحت آن ها 26 هکتار است که 104 واحد فراوریی در آن ها مستقر می باشند.

وی اضافه نمود: علاوه بر 3 مجتمع گلخانه ای 31 واحد گلخانه ای مستقل در سطح ایتان با مساحت 21 هکتار فعال هستند.

رییس جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: تا کنون بیش از 82 فقره جواز تاسیس صنایع مختلف تبدیلی کشاورزی صادر شده که بیش از 1760 نفر اشتغال زایی مستقل داشته است؛ همچنین در حال حاضر 107 واحد فراوریی دارای پروانه بهره برداری هستند که اشتغال زایی مستقیم آن ها نیز 2754 نفر بوده است.

وی اضافه نمود: در دشت های ساوه و شریف آباد پروژه اصلاح الگوی کشت را در دست اجرا داریم که در قالب این پروژه کشت گیاهان کم آب بر به منظور صرفه جویی در مصرف آب دستور کار ما می باشد، همچنین اجرای سیستم های مختلف آبیاری نوین در دستور کار ما واقع شده است و در امسال تا به امروز بیش از 3 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تحت پوشش آبیاری نوین قرار داده ایم و تا انتها سال این عدد را به 4 هزار هکتار خواهیم رساند.

پورمیدانی در ادامه با اشاره به تسهیلات بانکی در زمینه کشاورزی استان قم گفت: تسهیلات بانکی مورد احتیاج کشاورزان استان قم در اختیار آن ها قرار گرفته است و همچنین خسارت تمام خسارت دیده های سیل فروردین پس از کارشناسی های لازم و مشخص میزان خسارت به آن ها پرداخت شده است.

وی اضافه نمود: در ایام الله دهه فجر 24 پروژه در موضوعات آب و خاک، امور باغبانی، فراوریات دامی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و کسب و کار های نوین و شیلات و آبزی پروری افتتاح می شوند که در مجموع به صورت مستقیم 303 نفر و به صورت غیر مستقیم نیز 309 نفر اشتغال زایی خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 768

به "افتتاح 24 پروژه کشاورزی در ایام دهه فجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح 24 پروژه کشاورزی در ایام دهه فجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید