توازن ظریف چین در منطقه، یاری نظامی شریک نزدیک پاکستان به افغانستان

به گزارش مجله زیبایی زندگی، وزارت کشور افغانستان در حالی از یاری 400 نوع از تجهیزات نظامی توسط کشور چین برای تامین امنیت افغانستان اطلاع داد که پکن شریک نزدیک اسلام آباد است و چین توازن ظریفی را بین دولت کابل، طالبان و پاکستان رعایت می نماید.

توازن ظریف چین در منطقه، یاری نظامی شریک نزدیک پاکستان به افغانستان

با ما همراه باشید و با تور زمستانی چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، وزارت کشور افغانستان گفت که چین در بخش ارائه تجهیزات نظامی برای تامین امنیت افغانستان با دولت کابل همکاری می نماید.

در این بیانیه آمده است که 400 نوع از تجهیزات نظامی توسط چین در مراسمی در اختیار وزارت کشور افغانستان قرار گرفته است.

تاج محمد جاهد وزیر کشور افغانستان در این مراسم اظهارداشت که چین کشور دوست افغانستان است و در بخش های تجهیز پلیس و آموزش نیروهای امنیتی همچنین اختصاص اسکنرهای امنیتی برای از بین بردن مواد منفجره به افغانستان یاری های مختلفی انجام داده است.

سفیر چین نیز در این مراسم گفت که افغانستان برای این کشور مهم است.

پیش از این وال استریت ژورنال نوشته بود که مقامات چینی به دولت افغانستان پیشنهاد یاری نظامی به ارزش حدود 73 میلیون دلار نموده اند.

فانگ فونگ هوی رئیس ستاد مشترک چین در سفر به کابل در ملاقات با اشرف غنی رئیس جمهور این کشور ابراز امیدواری کرد که همکاری های دو کشور در زمینه امنیت و مبارزه با تروریسم تقویت گردد.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان بدون اشاره به جزئیات یاریهای چین نیز گفته بود که فهرست خواسته های افغانستان ممکن است سلاح های سبک، قطعات هواپیما و یونیفورم باشند.

چین از لحاظ تاریخی یاری نظامی زیادی به افغانستان انجام نداده است و بیشتر یاری های خود را به مسائل بشردوستانه و مالی متوسط محدود نموده است بنابراین وقتی چین پیشنهاد یاری نظامی می نماید، پکن این گونه یاری ها را به آموزش و تدارکات محدود می نماید نه انتقال سلاح های تهاجمی.

اما انجام ندادن یاری نظامی قابل توجه، نشاندهنده عدم نگرانی چین در خصوص امنیت افغانستان نیست.

پکن نگران است که بی ثباتی در افغانستان پناهگاه امنی برای گروه اویغورها فراهم آورد حتی اگر خشونت در افغانستان به چین نیز سرایت نکند، می تواند چشم انداز کمربند مالی جاده ابریشم چین را به مخاطره اندازد.

لی کی جیانگ نخست وزیر چین در نشستی با حضور نمایندگی از منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور، در حاشیه اجلاس سالانه کنگره ملی خلق، اظهار داشت که سین کیانگ برای اوضاع کلی این کشور از اهمیت استراتژیک زیادی برخوردار است.

نخست وزیر چین نمایندگان سین کیانگ را تشویق کرد که به منظور تحکیم پایه و اساس ثبات دوامدار، به این ایالت توسعه بیشتری بدهند.

با این حال، استراتژی چین برای حصول اطمینان از ثبات در افغانستان تا به امروز حمایت دیپلماتیکی این کشور از صلح میان حکومت کابل و طالبان بوده است.

پکن با اعمال فشار بر پاکستان برای تشویق طالبان به شرکت در گفت وگوهای صلح امیدوار است که انتها راه حلی به وسیله گفت وگوها حاصل گردد که براساس آن طالبان با ادغام در نظام سیاسی سلاح بر زمین گذارند.

اما مذاکرات صلحی که چین از آن حمایت می نماید، از کوشش های گذشته در خصوص برقراری صلح در افغانستان پیروز تر نبوده است. گفت وگوهای سال گذشته به طور ناگهانی به دلیل اعلام خبر مرگ ملاعمر به تعویق افتاد و طالبان گفت که برنامه ای برای شرکت در گفت وگوهای مجدد ندارند.

وعده یاریهای نظامی به افغانستان به احتمال بسیار، پاسخ چین به عدم پیروزیت مذاکرات صلح دولت کابل و طالبان است که اکنون آن را ترجیح داده است. وقتی مسئله مبارزه با تروریسم در خارج از چین مطرح می گردد، استراتژی این کشور یاری به تقویت توانایی های دولتهای در معرض خطر است که پیشنهاد اخیر فانگ به افغانستان نیز به نظر می رسد بر اساس این طرح باشد.

اما وقتی پای افغانستان در میان است، چین باید توازن ظریفی را رعایت کند مبنی بر این که شاید یاری نظامی این کشور به دولت کابل بر روابط پکن با طالبان تاثیر منفی بگذارد و فرایند صلح افغانستان را به مخاطره اندازد.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 767

به "توازن ظریف چین در منطقه، یاری نظامی شریک نزدیک پاکستان به افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توازن ظریف چین در منطقه، یاری نظامی شریک نزدیک پاکستان به افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید