خبرنگاران آذربایجان غربی همچنان بر مدار قرمز کرونا

به گزارش مجله زیبایی زندگی، ارومیه- خبرنگاران- آذربایجان غربی که از اوایل فروردین سال جاری درگیر خیز چهارم کرونا بوده، در حال حاضر با گذشت حدود یک ماه، همچنان در شرایط قرمز کرونایی واقع شده است که تغییر این فرایند به تغییر رفتار شهفرایندان در راستای پیشگیری از شیوع بستگی دارد.

خبرنگاران آذربایجان غربی همچنان بر مدار قرمز کرونا

به گزارش خبرنگاران، بیماری کووید 19 از 14 ماه پیش میهمان ناخوانده ای برای بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران شده که آذربایجان غربی نیز در این مدت همیشه درگیر این بیماری بوده است.

در این مدت چهار خیز کرونایی در آذربایجان غربی نظیر ایران ایجاد شده که خیزهای سوم و چهارم، شرایط بسیار بدتری نسبت به 2 خیز پیشین داشته اند.

در خیز چهارم که در پی دورهمی های عیدانه و همچنین رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در ایام نوروز در کشور و آذربایجان غربی شروع شد، همه این استان درگیر کرونا شد به طوری که 15 شهرستان از 17 شهرستان در این استان به رنگ قرمز کرونایی درآمد.

در حال حاضر نیز هرچند شرایط کمی بهبود یافته ولی همچنان خطر کرونا بیخ گوش همه شهفرایندان واقع شده است و باید با رعایت پروتکل های بهداشتی و شیوه نامه ها، از شیوع بیشتر بیماری کووید 19 جلوگیری کرد.

شهرستان های با وضع قرمز کرونایی در آذربایجان غربی به 14 شهر کاهش یافت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، از 17 شهرستان این استان 14 شهر در شرایط قرمز کرونایی واقع شده است که یک مورد کمتر از هفته گذشته است.

علی مصطفوی اضافه نمود: ارومیه به همراه ماکو، شوط، سلماس، چایپاره، چالدران و خوی در شمال و همچنین میاندوآب، مهاباد، اشنویه، بوکان، نقده، پیرانشهر و تکاب در جنوب استان شرایط قرمز کرونایی دارند.

وی افزود: فقط شهرهای شاهین دژ، پلدشت و سردشت در آذربایجان غربی شرایط نارنجی کرونایی دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: طی هفته گذشته شهرستان اشنویه شرایط نارنجی داشت که با آنالیز های جدید انجام شده، شرایط آن قرمز شد، اما در مقابل شرایط شهرستان های شاهین دژ و پلدشت بهبود یافت که امیدواریم با تداوم رعایت پروتکل ها این فرایند تداوم یابد.

مصطفوی با اعلام هشدار جدی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی اظهار کرد: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع به ویژه اجتناب از سفرهای غیرضروری در شهرهای نارنجی و قرمز از جمله مهمترین اقداماتی است که باید رعایت گردد.

وی اضافه نمود: فرمانداران و مدیران دستگاه های مرتبط نیز نسبت به اجرای محدودیت های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا متناسب با شرایط شهرها از جمله دورکاری ادارات، ترددهای شبانه و فعالیت صنوف اهتمام ویژه داشته باشند.

هرگونه تجمع عاملی برای شیوع بیشتر کروناست

مسوول کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه هرکجا تجمع باشد، احتمال ابتلا به کرونا بسیار بالاست، ادامه داد: این تجمع می تواند صف های مختلف، دورهمی های خانوادگی یا حتی مجامع انتخاباتی در آستانه انتخابات باشد.

علی احمد آقاپور اضافه نمود: گزارش هایی رسیده که بعضی مجامع انتخاباتی محرمانه و زیرزمینی در بعضی خانه باغ های اطراف شهر برگزار می گردد که این امر بسیار خطرناک بوده و احتمال ابتلا را بالا می برد، ضمن اینکه هرچه به انتخابات نزدیک شویم تعداد مجامع و میزان حضور مردم بیشتر شده و احتمال ابتلا و بستری نیز افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر موضوع تهویه طبیعی با بازکردن درها و پنجره ها زیاد جدی گرفته نمی گردد، افزود: مهمترین عامل در جلوگیری از ابتلا به کرونا در فضاهای بسته، توجه به تهویه مستمر هواست.

مسوول کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی اظهار کرد: متاسفانه این مهم خیلی رعایت نمی گردد ولی شهفرایندان باید تووجه نمایندکه با تهویه درست هوا در فضاهای بسته، غلظت ویروس کم می گردد.

وی اعلام کرد: البته باید همچنان موضوع استفاده از ماسک، توجه به فاصله گذاری اجتماعی و خودداری از انجام دورهمی ها با شدت و حساسیت بیشتری توسط مردم ادامه یابد تا از بروز موارد جدید ابتلا، بستری و فوتی جلوگیری کنیم.

آقاپور با اشاره به فوت جوان 27 ساله بر اثر کرونا به خاطر حضور در عروسی اظهار کرد: این امر، نوعی اعلام خطر است که هم جوانان می توانند مبتلا شده و جان خود را از دست بدهند و هم اینکه دورهمی ها در این برهه بسیار خطرناک است.

وی با تاکید بر اینکه میزان ابتلا به کرونا در مراکز درمانی و تشخیصی بسیار پایین است، گفت: نگرانی امروز ما، افزایش بستری هاست که با ادامه این فرایند، احتمال پرشدن مراکزدرمانی افزایش می یابد و باید با همراهی مردم، از این امر جلوگیری کرد.

مسوول کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی اضافه نمود: سیاست کلی این است که در صورت افزایش بستری ها، به سمت درمان سرپایی برویم و با تجویز داروهای مختلف، فرایند درمان را در خانه دنبال کنیم.

آقاپور تاکید نمود: مردم حتی تک علامت های ابتلا به کرونا را جدی گرفته و بلافاصله برای درمان مراجعه نمایند تا زمینه حادتر شدن بیماری فراهم نگردد.

18 نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی فوت کردند

مسوول کارگروه اطلاع رسانی قرارگاه دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی گفت: 18 نفر دیگر طی 24 ساعت گذشته در استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

دکتر علی احمد آقاپور اضافه نمود: با اضافه شدن این تعداد، کل فوت شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی به چهارهزار و 153 نفر رسید.

وی افزود: همچنین طی 24 ساعت گذشته 992 نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا و بیش از یک چهارم آنها یعنی 281 نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

مسوول کارگروه اطلاع رسانی قرارگاه دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی ادامه داد: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان ناشی از کرونا در استان به هزار و 348 نفر رسید.

آقاپور از بستری شدن 251 نفر در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی اطلاع داد و گفت: از این تعداد، 69 نفر با ونتیلاتور تنفس دارند.

به گزارش خبرنگاران، تا به امروز 151 هزار و 274 نفر به کرونا مبتلا شده و 2.7 درصد آنها جان خود را از دست داده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1662

به "خبرنگاران آذربایجان غربی همچنان بر مدار قرمز کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آذربایجان غربی همچنان بر مدار قرمز کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید