خبرنگاران در یک نگاه

به گزارش مجله زیبایی زندگی، به نقل از شنبه پرس؛ بر اساس آخرین آمارهای خبرنگاران، میزان درخواست های فروشنده شوید در خبرنگاران در نیمه نخست سال 1399 رشد دو برابری خود را نسبت به شش ماهه اول 1398 تجربه کرد و به حدود 36 هزار درخواست رسید؛ این موضوع نشان دهنده اقبال کسب وکارهای ایرانی به حضور در پلتفرم مارکت پلیس خبرنگارانست.

خبرنگاران در یک نگاه

مجله زیبایی زندگی در 14 سال گذشته

سعید موسوی زاده سرپرست واحد آموزش فروشندگان با اشاره به تاریخچه مجله زیبایی زندگی از سال 1385 فرایند فعالیت های این فروشگاه اینترنتی را تا به امروز شرح داد.

مجله زیبایی زندگی در سال 85 با یک تیم 7 نفره به عنوان اولین مرجع آنالیز و فروش کالاهای دیجیتال در ایران آغاز به کار کرد و توانست در سال 1387 تیم خود را به 50 نفر ارتقا بخشید.

تا سال 1390 فعالیت های مجله زیبایی زندگی علاوه بر کالاهای دیجیتال، توسعه تنوع محصولی در تمامی کالاهای گروه دیجیتال را هم در بر گرفت. راه اندازی نخستین مرکز پردازش سفارش ها در شادآباد و همچنین راه اندازی مراکز توزیع در 25 استان کشور از جمله اقدامات مهمی بود که در سال 1392 توسط مجله زیبایی زندگی انجام شد. تمامی این فعالیت ها در نهایت مجله زیبایی زندگی را در سال 1394 به سومین سایت پربازدید ایران تبدیل کرد.

فراهم سازی زیرساخت لازم برای آغاز فعالیت مجله زیبایی زندگی به صورت پلتفرم مارکت پلیس اقدام مهم و مفیدی بود که در سال 1395 انجام شد. همچنین آغاز به کار دیجی استایل به عنوان شاخه کسب وکاری فعال در زمینه مد و پوشاک به صورت اختصاصی در همین سال رخ داد. با گسترش و توسعه فعالیت های مجله زیبایی زندگی احتیاج به مراکز بیشتری برای پردازش کالا هم احساس می شد. بنابراین در سال 1396 مجله زیبایی زندگی عظیمترین مرکز پردازش سفارش های خاورمیانه با نام دانش را راه اندازی کرد.

فرایند توسعه و گسترش این بازارگاه اینترنتی در سال های گذشته، مجله زیبایی زندگی را پیروز به راه اندازی مجله زیبایی زندگی فرش، سوپرمارکت آنلاین و سرمایه گذاری در دیجی پی به عنوان یک راه چاره همه کاره پرداخت نموده است؛ به طوری که تنوع کالاها در مجله زیبایی زندگی در سال 1398 به 2 میلیون کالا رسید و بیش از 61 هزار فروشنده در پلتفرم مارکت پلیس فعالیت خود را آغاز کردند.

موسوی زاده، با اشاره به اینکه در عظیمترین فروشگاه های فیزیکی یا آفلاین دنیا، تنوع کالاها در نهایت به 50 هزار تا 100 هزار نوع می رسد درباره اهمیت فروشگاه های اینترنتی و به طور تجارت الکترونیک در باز گذاشتن دست مشتریان و همچنین فروشندگان برای خرید و فروش آزادانه و آسان شرح داد.

فروشگاه آنلاین چیست؟

پیغام خالقی، مدیر واحد جذب فروشندگان مجله زیبایی زندگی مفهوم مارکت پلیس (Marketplace) یا فروشگاه آنلاین را این طور شرح داد: تمامی کسب وکارهایی که به صورت آفلاین و به صورت فیزیکی فعالیت می نمایند به طور بالقوه می توانند فروش اینترنتی هم داشته باشند. خالقی مزایای فروشگاه های آنلاین در مقایسه با فروشگاه های آفلاین را بدون محدودیت ساعات کاری، بدون محدودیت تعداد مشتریان، اطلاع از نظرهای دیگر مشتریان نسبت به کالاها و خدمات معرفی کرد.

درخواست های فروشنده شوید در مجله زیبایی زندگی

بر اساس آخرین آمارهای مجله زیبایی زندگی، میزان درخواست های فروشنده شوید در مجله زیبایی زندگی در نیمه نخست سال 1399 رشد دو برابری خود را نسبت به شش ماهه اول 1398 تجربه کرد و به حدود 36 هزار درخواست رسید؛ این موضوع نشان دهنده اقبال کسب وکارهای ایرانی به حضور در پلتفرم مارکت پلیس مجله زیبایی زندگیست.

پیغام خالقی دلیل این استقبال را علاوه بر سرویس های تسهیل نماینده برای فعالیت فروشندگان در بازارگاه مجله زیبایی زندگی، شیوع ویروس همه گیر کرونا در دنیا و به ویژه ایران مطرح نمود. به گفته او، محدودیت هایی که به واسطه این پاندمی بر تمامی کسب وکارها تحمیل شد، فروشندگان را به سمت تغییر از فروش سنتی به فروش دیجیتال سوق داده است.

نکته جالب توجه، میزان استقبال فروشندگان در پلتفرم مارکت پلیس در گروه های کالایی مختلف است. گروه کالایی خانه و آشپزخانه، مد و پوشاک و کالای دیجیتال به ترتیب بیشترین جذب فروشندگان و درخواست از سمت کسب وکارها را در اختیار دارند و در ادامه، گروه های کالایی زیبایی و سلامت، کتاب و لوازم التحری، خودرو و ابزار، اسباب بازی، خوردنی و آشامیدنی و در نهایت ورزش و سفر قرار دارند.

مدیر واحد جذب فروشندگان، تأکید کرد که تمامی سطوح از فروشندگان می توانند در بازارگاه مجله زیبایی زندگی فعالیت نمایند؛ از برندهای معتبر گرفته تا فروشگاه های خرد و متوسط و کسب وکارهای خانگی و روستایی.

مجله زیبایی زندگی در یک نگاه

همان طور که در گزارش سال 98 مجله زیبایی زندگی هم به یک روز عادی در مجله زیبایی زندگی پرداخته شده بود، جدیدترین آمارهای سال 99 نشان می دهند که ماهانه بیش از 33 میلیون بازدید از وب سایت مجله زیبایی زندگی انجام می گردد. تنوع محصولات در مجله زیبایی زندگی به بیش از 3 میلیون کالا رسیده است و تغییرات قابل توجه از سال گذشته در زمینه تجارت الکترونیک، یاری بسیار زیادی برای فراهم شدن زمینه اشتغال زایی و جذب کسب وکارها به این فضای آنلاین نموده است، به طوری که مجله زیبایی زندگی توانسته است بیش از 5 هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند و میزبان بیش از 100 هزار کسب وکار باشد.

همچنین، متوسط زمان هر بازدید از وب سایت و اپلیکیشن مجله زیبایی زندگی به ترتیب حدود 6 و 9 دقیقه است. به گفته پیغام خالقی، مدیر واحد جذب فروشندگان مجله زیبایی زندگی این مقدار زمان در کنار تعداد مشتریان جدیدی که هر روز به این فروشگاه اینترنتی اضافه می گردد (12 هزار) و تعداد کالای سفارش داده شده (بیش از 300 هزار کالای بسیار متنوع) نشان دهنده پتانسیل یک بازارگاه اینترنتی برای گنجایش بازدیدهای فراوان مشتری های فزاینده است؛ اتفاقی که به هیچ وجه در فروشگاه های آفلاین امکان تحقق ندارد.

سهم مارکت پلیس از فروش مجله زیبایی زندگی چقدر است؟

با اضافه شدن مدل مارکت پلیس به مجله زیبایی زندگی مدل کسب وکار این فروشگاه اینترنتی به دو بخش مارکت پلیس و خرده فروشی تقسیم شد. بر اساس آخرین آمارها، که برای فروشندگان بالقوه بسیار جالب توجه خواهد بود، سهم بیشتر مارکت پلیس از فروش مجله زیبایی زندگی نسبت به سهم خرده فروشی مجله زیبایی زندگیست. به عبارت دیگر، کسب وکارهای خرد و متوسط با آغاز به کار مدل مارکت پلیس، در گستره عظیمتری از فروش مجله زیبایی زندگی قرار دارند. این شرایط هم از نظر تعداد در گروه های کالایی و هم از نظر ارزش ریالی برقرار است.

ارزان ترین و گران ترین، پر بازدیدترین کالا در مجله زیبایی زندگی

در ادامه این رویداد، مهمانان به ارزان ترین و گران ترین و پربازدیدترین کالاهایی که توسط فروشندگان تازه وارد (تابستان 99) به پلتفرم مارکت پلیس مجله زیبایی زندگی عرضه شده است پرداختند. گیره روسری به عنوان ارزان ترین کالا و موتورسیکلت به عنوان گران ترین کالا توسط فروشندگان جدید عرضه شدند. همچنین گوشی موبایل سامسونگ A با بیش از یک میلیون بازدید، رکورد بازدید این محصول از گروه کالایی دیجیتال را به خود اختصاص داده است. بدیهی است این کالاها با توجه به زمان برگزاری رویداد، رکورددار بوده اند و تحت تأثیر نوسانات قیمت هستند.

رکورد فروشندگان جدید در یک ماه

به گفته سعید موسوی زاده، سرپرست واحد آموزش فروشندگان، در مهر ماه 99 رکورد بیشترین فروش یک فروشنده در مجله زیبایی زندگی به ارزش 6 میلیارد تومان بوده است. نکته قابل توجه، مقدار بالای فروش این کسب وکار در ماه های اولیه جذب در پلتفرم مارکت پلیس مجله زیبایی زندگیست. همچنین یکی از کسب وکارهایی که به تازگی به مجله زیبایی زندگی پیوسته، توانسته است در مدت کوتاه بیش از 10 هزار عدد از کالای خود را به فروش رسانده و رکورد بزند. علاوه بر این، فروشندگان جدید بازارگاه مجله زیبایی زندگی توانسته اند در همان روزهای آغازین ورود به این مدل کسب وکار، میانگین فروش خود را به 27 میلیون تومان در یک ماه برسانند.

همه ایرانیان می توانند فروشنده باشند

پیغام خالقی در خاتمه این رویداد به پتانسیل بسیار بالای بازارگاه مجله زیبایی زندگی در میزبانی از تمامی کسب وکارهای ایرانی در این پلتفرم اشاره نمود و شرح داد: تمامی فروشندگانی که تصمیم به آغاز فعالیت خود در مجله زیبایی زندگی می گیرند ضروری است کالاها یا محصولات خود را به انبارهای مجله زیبایی زندگی تحویل دهند و پردازش کالاها از آنجا انجام گردد.

او در ادامه، قابلیت جدید ارسال مستقیم توسط فروشنده را به عنوان یک خبر جدید برای فروشندگان و همچنین مشتریان اعلام نمود و گفت: این طرح، مراحل آزمایشی خود را سپری می نماید اما ما امیدوارهستیم که فعال کردن این قابلیت، بتواند در تسهیل ارتباط فروشندگان و کاربران بسیار مؤثر و مفید باشد.

نقش مثبت و منفی کرونا بر فضای کسب وکارها

واضح است که سال 99 با همزمانی همه گیری ویروس کرونا و بحران های اقتصادی شرایط خاصی را برای کسب وکارها رقم زده است. کاهش قدرت خرید مردم و افت چشم گیر ارزش ریال، مسائل فراوانی در فراوری، زنجیره تأمین و واردات و در مجموع، شرایط پیچیده و سختی را برای مشتریان و فروشندگان مجله زیبایی زندگی نیز ایجاد نموده است.

به گفته حمید محمدی، به رغم همه مسائل موجود، مجله زیبایی زندگی و شرکای آن عملکرد خوبی داشتند. رشد قابل توجه مارکت پلیس (Marketplace) مجله زیبایی زندگی با حدود 100 هزار فروشنده و با 3 میلیون تنوع کالایی نشان دهنده رونق نسبی این بازارگاه در سال اخیر است.

پیروزیت مجله زیبایی زندگی در گسترش فضای فروش در مدل مارکت پلیس

سعید محمدی در ادامه به پیشرفت قابل توجه پلتفرم مارکت پِلیس مجله زیبایی زندگی اشاره نمود: مجله زیبایی زندگی در 12 ماه گذشته توجه خود را به توسعه در بخش های نرم افزاری و ابزارهای فروشندگان معطوف نموده است و البته از توسعه لجستیک و سلر هاب ها نیز غافل نبوده است. این نکته که تمام مراکز استان ها و همچنین شهرهای عظیم هر استان، فروشنده هایی در پلتفرم مارکت پِلیس دارد گویای این توسعه است.

آمارهای حامد نواب تهرانی هم نشان می دهد مجله زیبایی زندگی در توسعه در شهرهایی به غیر از تهران هم پیروز بوده است. به گفته مدیر ارشد واحد تعالی بازرگانی مجله زیبایی زندگی، یک سوم فروش کل مارکت پِلیس مجله زیبایی زندگی را فروشندگان خارج از تهران انجام می دهند و همچنین 50 درصد فروشندگان فعال ما هم خارج از تهران هستند.

حمید محمدی با تأکید بر این نکته که بیش از 90 درصد کالاهای فروخته شده (به لحاظ تعداد) در مجله زیبایی زندگی را فروشندگان مارکت پِلیس تأمین می نمایند گفت: 70 درصد فروش کل مارکت پِلیس (به لحاظ اقتصادی) هم از طرف سلرها انجام می گردد.

در ادامه، سعید محمدی این آمار 70 درصدی را با پلتفرم های مشابه و پیروز در عرصه بین المللی مثل آمازون، مقایسه کرد و گفت: در آمازون 60 درصد فروش از طرف فروشندگان مارکت پِلیس انجام می گردد و 40 درصد دیگر به صورت خرده فروشی است.

خریدار و تأمین نماینده، دو بازوی مهم یک پلتفرم دو سویه

در ادامه این مصاحبه، برادران محمدی درباره مفهوم پلتفرم های آنلاین دو سویه شرح دادند. منظور از پلتفرم های two-sided پلتفرم هایی هستند که هسته اصلی کسب وکارهای اینترنتی را شکل می دهند و در آن ها یک شرکت نرم افزاری با ارائه زیرساخت به جامعه عظیمی از مخاطبان، از ارائه مستقیم کالا فاصله می گیرد و بستر را برای ارائه کالا و خدمات از سوی دیگران فراهم می نماید. مثلا خود مجله زیبایی زندگی، یک پلتفرم آنلاین دو سویه است که یک سوی آن فروشندگان و سوی دیگر کاربران به عنوان مصرف نماینده قرار دارند. نمونه دیگر این پلتفرم ها را در وبگاه های فروش بلیت و تاکسی های اینترنتی هم می بینیم.

معین است که این پلتفرم ها در حال نقش آفرینی در دنیای مدرن هستند. تمایز مهم این پلتفرم ها با مدل های قدیمی تر، توسعه پذیری آن هاست. این پلتفرم ها می توانند خیلی سریع و بایاری اکوسیستمی که با دو طرف تأمین نماینده و خریدار می سازند رشد نمایند، خلق ارزش نمایند و به پیشرفت برسند.

برقراری توازن و تعادل؛ چالش اصلی پلتفرم های دو سویه

در ادامه این مصاحبه که 6 آبان در جریان رویداد اصلی گردهمایی سالیانه کسب وکارهای فعال در مجله زیبایی زندگی صورت گرفت، برادران محمدی به چالش اصلی در عملکرد پلتفرم های دو سویه اشاره نمودند؛ ایجاد توازن. به گفته آنها این پلتفرم ها شبیه الاکلنگی هستند که باید به هر دو سر آن توجه کنیم.

این توجه به معنای ایجاد تعادل است. تعادلی که شاید با وجود اتفاقات محیطی بسیار، مثل بحران اقتصادی فعلی، دست نیافتنی باشد. در چنین شرایطی، افت ارزش ریال و کاهش قدرت خرید مردم و تمایل فروشندگان به افزایش قیمت برای تأمین کسب وکار خود، عوامل محیطی مؤثری هستند که دسترسی به تعادل را سخت می نمایند. در چنین شرایطی است که مجله زیبایی زندگی در کوشش برای یافتن یک نقطه تعادل بهینه است؛ نقطه ای که الزاما منجر به رضایت هر دو طرف پلتفرم نمی گردد.

حمید و سعید محمدی برای شرح این موضوع، قیمت مرجع را مثال زدند و گفتند: در مسأله قیمت مرجع، تنها هدف مجله زیبایی زندگی ایجاد تعادل بین دو طرف بود. مسأله ای که در آغاز کار، عامل نگرانی و نارضایتی فروشنده ها شد و حتی شاید فکر می کردند که مجله زیبایی زندگی در حال مداخله به نفع مشتری است و در عین حال، مشتری از افزایش افسار گسیخته قیمت ها ناراضی بود!

سعید محمدی در ادامه گفت:اولین باری که مسأله قیمت گذاری در آمازون مطرح شد، بعد از بحران کرونا و برای کنترل قیمت ماسک و مواد ضدعفونی نماینده بود. توجه کنید که در اقتصاد آزاد آمریکا یا اروپا چنین احتیاجی اصلا وجود نداشته و بازار، خودش قیمت را معین می نموده است.

فروشنده یا مشتری؟ کدام یک برای مجله زیبایی زندگی اولویت دارد؟

در ادامه این رویداد، حامد نواب تهرانی، مدیر ارشد واحد تعالی بازرگانی مجله زیبایی زندگی سؤال مهمی را مطرح نمود که دغدغه بسیاری از فروشندگان مجله زیبایی زندگیست: آیا درست است که می گویند کفه مجله زیبایی زندگی به سمت مشتری سنگین تر است؟

حمید محمدی در پاسخ به این سؤال، با اشاره به اهمیت توجه به هر دو طرف در یک پلتفرم دو سویه، به محدودیت هایی اشاره نمود که منجر به ناراحتی هر دو طرف فروشنده و مشتری می گردد. به گفته او باید در نظر داشت که قانون حمایت از مصرف نماینده بعضی قوانین و شروط را برای یک کسب وکار آنلاین در نظر گرفته که در کنترل مجله زیبایی زندگی نیست؛ مثل ضمانت 7 روز تعویض کالا.

برادران محمدی به پیچیدگی ها و مسائل موجود در چنین کسب وکاری اشاره نمودند و تأکید کردند که به باور آنها بسیاری از مسائلی که مجله زیبایی زندگی با آن ها دست به گریبان است برای اولین بار در ایران مطرح شده اند و مجله زیبایی زندگی الزاماً در اولین پاسخ به این مسائل، بهترین پاسخ را نمی دهد، بلکه مجله زیبایی زندگی با یادگیری و حل مسائل جدید، روز به روز بهتر می گردد.

یکی از امکاناتی که به تازگی در مجله زیبایی زندگی ایجاد شده است، Customer background check است که نرخ عودت کالاها از سوی یک مشتری را به خوبی نشان می دهد.

برادران محمدی با اشاره به اینکه در سال 97 و 98 تمرکز مجله زیبایی زندگی بر روی تجربه مشتریان بود گفتند: ما تا به امروز تمام توانمان را روی تجربه مشتری گذاشته ایم اما در سال 99 و 1400 تمرکز ما بر روی تجربه فروشندگان است.

آن ها در ادامه به قابلیت ارسال از سوی فروشنده (Ship by seller) اشاره نمودند که امکان جدیدی برای فروشندگان است و برای کسب وکارهای خاص بسیار کارآمد است. مثلا کسب وکارهای مرتبط با گل های طبیعی یا کالاهای عظیم یا حتی کالاهایی که نصب خاص دارند؛ مثل پیانو. به گفته سعید محمدی، این طرح، به صورت یکی از گزینه ها در اختیار فروشندگان خواهد بود و سلرها بنا به تصمیم خودشان می توانند از آن استفاده نمایند.

لزوم همراهی و همدلی برای رشد جمعی در کسب وکار آنلاین

در خاتمه این مصاحبه حامد نواب تهرانی از دیگر خبرهای خوب برای فروشنده ها پرسید و برادران محمدی شرحات مختصری از اتفاقات خوب پیش رو ارائه دادند: یکی از این اتفاقات خوب، استفاده مجله زیبایی زندگی از هوش مصنوعی برای کاهش نرخ رد شدن محتوای فروشندگان است. این خبر خوبی است که نشان می دهد به زودی، هوش مصنوعی در بهبود تجربه فروشندگان بسیار مؤثر عمل خواهد نمود.

همچنین حمید محمدی از تبلیغات محیطی و تلویزیونی برای توسعه مارکت پِلیس و افزایش فروش کسب وکارهای فعال در مجله زیبایی زندگی اطلاع داد و البته خبر خوش آنالیز ساختار کمیسیون ها، به سمت کاهش آنها. به گفته یکی از بنیانگذاران مجله زیبایی زندگی این بازنگری می تواند فشار را از دوش فروشندگان بردارد و تجربه کار با مجله زیبایی زندگی را برایشان خوشایند سازد.

و در نهایت، برادران محمدی از جلسات ماهیانه دیدار با فروشندگان فعال در مارکت پِلیس مجله زیبایی زندگی گفتند و اهمیت ایده ها، پیشنهادها و انتقادهای فروشنده ها را برای بهبود علمکرد سوی فروشندگان در مارکت پِلیس یادآور شدند.

مهمترین نکته ای که حمید و سعید محمدی برای بهبود عملکرد پلتفرم مارکت پلیس مجله زیبایی زندگی مطرح نمودند، همدلی و شکیبایی دو سوی این پلتفرم یعنی فروشندگان و خریداران است. به گفته آن ها، با توجه به اینکه اقدام مجله زیبایی زندگی یک حرکت پیشگامانه در حوزه تجارت الکترونیک در ایران است، ضروری است با همدلی و کوشش برای ارائه بهترین عملکرد، همکاری خوبی در این زمینه بین مجله زیبایی زندگی، فروشنده و مشتری شکل بگیرد.

تقدیر از فروشندگان برتر مجله زیبایی زندگی

در بخش دیگری از این رویداد، مجله زیبایی زندگی از 7 فروشنده خود که بیشترین میزان فروش، بهترین علمکرد عملیاتی و بیشترین رشد فروش را داشتند تقدیر کرد. این کسب وکارها در حوزه هایی مانند فروش موبایل، فروش قطعات رایانه، مد و پوشاک، سوپر مارکت و فروش محصولات باغبانی فعالیت دارند.

همچنین در قرعه کشی های اجرا شده در این گردهمایی آنلاین، مجله زیبایی زندگی به قید قرعه، به 50 نفر از فروشندگان خود کارت هدیه 3 میلیون تومانی خرید از مجله زیبایی زندگی و به 3 فروشنده، کارت هدیه 50 میلیون تومانی خرید از مجله زیبایی زندگی هدیه داد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1358

به "خبرنگاران در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید