خبرنگاران کود کشاورزی به اندازه کافی در خراسان جنوبی موجود است

به گزارش مجله زیبایی زندگی، بیرجند - خبرنگاران - سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر کمبود کود در خراسان جنوبی وجود ندارد و در انبارهای استان به اندازه کافی از کودهای مورد نیاز کشاورزان موجود است.

خبرنگاران کود کشاورزی به اندازه کافی در خراسان جنوبی موجود است

محمد مهدی سعیدی روز چهارشنبه در نشست خبری بررسی آخرین شرایط کود شیمیایی در استان خراسان جنوبی اضافه کرد: سهمیه کود شیمیایی یارانه دار استان در سال زراعی جاری 18 هزار و 715 تن بوده که تا به امروز هفت هزار و 745 تن معادل 60 درصد توزیع شده است.

وی گفت: تا به امروز گزارشی مبنی بر کمبود کود از شهرستان ها به ما اعلام نشده است و در صورت اعلام کمبود کودهای شیمیایی، در چند روز تامین و توزیع انجام خواهد شد.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بخش زیادی از کود اوره مورد نیاز کشاورزان تولید داخلی است همچنین کودهای دیگر از جمله فسفات و پتاسه نیز 10 درصد تولید داخل و 15 درصد وارداتی است.

وی با بیان اینکه 40 عامل توزیع کود شیمیایی در سطح استان فعال است شرح داد: اکنون قیمت کود سوپر فسفات تریپل کیسه ای 423 هزار تومان، کود دی آمونیوم فسفات کیسه ای 496.500 هزار تومان، کود کلرور پتاسیم کیسه ای 500 هزار تومان، کود سولفات پتاسیم کیسه ای 544 هزار و 250 تومان، کود فسفات ساده بدون تغییر 35 هزار و 750 تومان و کود اوره نیز 54 هزار و 562 تومان در اختیار کشاورز قرار می گیرد.

وی گفت: درخصوص تامین کود اوره هیچ گونه مسئله ای وجود ندارد چون تولید داخل است اما کود فسفاته و پتاسه با تصمیم دولت مشمول طرح افزایش قیمت شده و ارز نیمایی عامل اصلی افزایش قیمت کودهای وارداتی است.

سعیدی اعلام نمود: در زمینه تامین کود فسفات و پتاس در استان هیچ گونه کمبودی وجود ندارد بلکه با نبود تقاضای خرید کود توسط کشاورزان هم روبرو هستیم.

وی گفت: کشاورزان از ترس گرانی کود اوره بیشتر از نیازشان تقاضای خرید دارند اما در بحث کود پتاس و فسفات به امید پیگیری های کنندگان مجلس برای کاهش قیمت آن فعلا اقدام به خرید نمی کنند.

سعیدی اضافه کرد: به نظر می رسد خبری از ارزانی و کاهش قیمت کودهای فسفات و پتاس نیست اما این کودها به صورت ترکیبی در سطح استان توزیع می شود.

وی گفت: ما نیز مانند کشاورزان از افزایش قیمت نهاده ها راضی نمی شویم اما تا به امروز پیگیری های اجرا شده درخصوص کاهش قیمت کود نتیجه نداده و قیمت فعلی براساس ارز نیمایی تعیین شده است.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: طبق هماهنگی با صندوق حمایت از بخش کشاورزی مقرر شده کارگزاری هایی که برای تهیه مبلغ خرید کود مشکل مالی دارند به بانک معرفی شوند و تسهیلات 6 ماهه با نرخ کارمزد 10 درصد دریافت کنند.

وی تاکید کرد: انواع کودهای شیمیایی بین کشاورزانی توزیع می شود که در سامانه پهنه بندی کشاورزی ثبت نام کرده اند و تعیینات کشت و زرع آنها موجود است.

وی گفت: آن دسته از کشاورزانی که به کود شیمیایی نیاز دارند باید برای دریافت کود به مدیریت شعب جهاد کشاورزی شهرستان ها مراجعه و نسبت به ثبت نام در سامانه پهنه بندی و دریافت کود مورد نیاز اقدام کنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1271

به "خبرنگاران کود کشاورزی به اندازه کافی در خراسان جنوبی موجود است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کود کشاورزی به اندازه کافی در خراسان جنوبی موجود است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید