سیگنال مهم خودروسازان برای آینده قیمت خودرو ، کارنامه فراوری 10 ماهه خودروسازان
به گزارش مجله زیبایی زندگی، به گزارش خبرنگاران، بنا بر آمار منتشره در سایت کدال، سه غول خودروساز داخلی (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) طی 10 ماه سال جاری در مجموع 730 هزار و 362 دستگاه انواع محصولات سواری را به فراوری رسانده اند تا در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته تنها حدود چهار درصد افزایش تیراژ را تجربه نمایند.
در این بین، ایران خودرویی ها صاحب بیشترین تیراژ هستند، چه آنکه توانسته اند 388 هزار و 94 دستگاه محصول را تا انتها دی ماه به فراوری برسانند. این آمار نشان می دهد فراوری عظیم ترین خودروساز ایران در مقایسه با 10 ماه مشابه سال گذشته 23 درصد رشد نموده است. از سایپا اما خبر می رسد این شرکت 10 ماه امسال را با فرایندی نزولی نسبت به مدت مشابه در سال 98 پشت سر گذاشته است. طبق صورت های اقتصادی ارائه شده به بورس، دومین خودروساز عظیم کشور 261 هزار و 702 دستگاه محصول را طی 10 ماه سال جاری فراوری نموده و بنابراین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش حدودا 17 درصدی را به خود می بیند.
در نهایت اما پارس خودرویی ها نیز نتوانسته اند تیراژ 10 ماه امسال خود را در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته افزایش دهند. سومین خودروساز عظیم ایران تا انتها دی امسال 80 هزار و 655 دستگاه محصول را به فراوری رسانده که در مقایسه با 10 ماه مشابه سال گذشته، نزدیک به پنج درصد کاهش را نشان می دهد.
غول های جاده مخصوص اما در دی ماه و نسبت به آذر با کاهش فراوری روبرو شده اند. طبق آمار اعلامی، در دهمین ماه امسال 76 هزار و 726 دستگاه محصول توسط سه خودروساز عظیم کشور به فراوری رسیده که در مقایسه با آذر کاهش بیش از 9 درصدی را نشان می دهد. در این بین، سایپایی ها طی دی امسال 27 هزار و 462 دستگاه محصول را به فراوری رسانده اند تا در مقایسه با آذر نزدیک به 22 درصد افزایش تیراژ را تجربه نمایند. از آن سو ایران خودرو با توجه به تیراژ 41 هزار و 408 دستگاهی اش طی دی ماه، 25 درصد افت فراوری را نسبت به آذر به خود می بیند.
از پارس خودرو نیز خبر می رسد این شرکت در دهمین ماه امسال هفت هزار و 856 دستگاه محصول را به فراوری رسانده است. مقایسه این آمار با تیراژ آذر امسال نشان می دهد سومین خودروساز عظیم ایران بیش از 15 درصد افزایش فراوری را تجربه نموده است. با توجه به آمارهای فوق، تیراژ خودروسازان در مجموع 10 ماه امسال در حالی افزایشی بوده که رشد فراوری ماهانه آنها (در حالت تجمیعی) متوقف شده است.
این در شرایطی است که طبق برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت، خودروسازان ملزم به رشد 50 درصدی تیراژ شده اند. رشد 50 درصدی فراوری که البته دقیقا تعیین نیست چه بازه زمانی را در بر می گیرد، شرط آزادسازی قیمت خودروهای کم تیراژ بود، که چندی پیش رئیس شورای رقابت اظهار داشت به دلیل محقق نشدن آن، آزادسازی نیز فعلا انجام نمی گردد.
شورای رقابت چند هفته پیش اظهار داشت قیمت 18 خودروی کم تیراژ را از شمول فرمول نرخ گذاری خود خارج می نماید و قرار بود این تصمیم از ابتدای بهمن اجرایی گردد. با این حال گویا خودروسازان نتوانسته اند به تیراژ مدنظر شورای رقابت دست پیدا نمایند، از همین رو مصوبه موردنظر فعلا معلق شده است. البته این احتمال هم وجود دارد که شورای رقابت تحت فشار نهادهای نظارتی و افکار عمومی، از تصمیم خود مبنی بر آزادسازی قیمت خودروهای کم تیراژ صرف نظر نموده باشد.
شورای رقابت همچنین اجازه اعمال افزایش قیمت مربوط به زمستان را نیز به خودروسازان نداد، آن هم درحالی که طبق اطلاعات منتشره از سوی بانک مرکزی، تورم بخشی خودرو بالای 14 درصد بوده است. با توجه به عدم آزادسازی نرخ گذاری کم تیراژها و فریز قیمت تا انتها سال، این احتمال وجود دارد که فراوری خودروسازان طی بهمن و اسفند نیز مانند دی، کاهشی باشد. به گفته خودروسازان، اعمال سیاست نرخ گذاری دستوری، ورودی نقدینگی به خزانه آنها را کاهش داده و این موضوع، کندی فرایند تامین قطعات و به تبع آن، افت فراوری را در پی دارد.
کارنامه فراوری 10 ماهه خودروسازان
نگاهی اما به جزئیات آمار فراوری خودروهای سواری در 10 ماه امسال بیندازیم تا تعیین گردد غول های جاده مخصوص چه افت و خیزی در این بازه زمانی داشته اند. طبق آمار استخراج شده از صورت های اقتصادی ایران خودرو، گروه پژوی این شرکت (به جز پژو 2008) تیراژی 280 هزار و 153 دستگاهی طی 10 ماه امسال داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 22 درصد رشد را نشان می دهد. اما درحالی که به نظر می رسید مونتاژ پژو 2008 در ایران خودرو به طور کامل متوقف شده، گزارش ارائه شده به بورس نشان می دهد آبی های جاده مخصوص این محصول را در دی نیز فراوری نموده اند.
طبق آمار، در نخستین ماه زمستان، 11 دستگاه پژو 2008 در ایران خودرو مونتاژ شده و آمار فراوری 10 ماهه این محصول نیز 181 دستگاه بوده است. در مقایسه با آمار سال گذشته، مونتاژ 2008 بیش از 97 درصد افت نموده است. با توجه به آمار 11 دستگاهی 2008 در دی ماه، به احتمال فراوان مونتاژ این خودرو طی سال جاری به طور کامل متوقف خواهد شد.
طبق آمار های ایران خودرو، فراوری سمند با افزایش فراوری روبرو شده است. بنا بر آمار منتشره، این شرکت طی 10 ماه امسال، 44 هزار و 407 دستگاه سمند را به فراوری رسانده و این آمار سبب افزایش حدودا نیم درصدی فراوری محصول مورد نظر نسبت به مدت مشابه در سال 98 شده است. ایران خودرویی ها در 10 ماه امسال اما 45 هزار و 503 دستگاه دنا را به فراوری رسانده اند تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 83 درصد رشد فراوری را به خود ببینند. دنا در مدل های مختلف شامل معمولی و پلاس و توربو به فراوری می رسد.
افزایش فراوری اما شامل دیگر محصول ایران خودرو یعنی رانا نیز شده است. طبق گزارش ارائه شده به بورس، در 10 ماه امسال 10 هزار و 91 دستگاه رانا در ایران خودرو به فراوری رسیده که رشد بیش از 63 درصدی را نشان می دهد. اما دیگر محصول ایران خودرو به نام هایما که چینی است، در مجموع سه هزار و 202 دستگاه تا انتها دی امسال تیراژ داشته و این آمار از افت حدودا 48 درصدی تیراژ هایما حکایت دارد. هرچند ایران خودرویی ها از مدت ها پیش خبر از توقف فراوری این محصول داده اند، با این حال آمار دی نشان می دهد هایما همچنان میهمان سایت خراسان آنها است.
بر این اساس، ایران خودرویی ها طی دهمین ماه امسال شش دستگاه هایما مونتاژ نموده اند. اما تارا محصول جدید ایران خودرو که چندی قبل پیش فروش نیز شد، تیراژی 52 دستگاهی تا انتها دی امسال داشته است. فراوری تارا از دو ماه پیش کلید خورده و ایران خودرو در دی ماه تنها 19 دستگاه از این محصول را ساخته است. اما به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در فراوری محصولات خود طی 10 ماه امسال به جا گذاشته است.
بنا بر آمار ارائه شده به بورس، سایپایی ها در فراوری تیبا تیراژی 187 هزار و 777 دستگاهی طی 10 ماه امسال از خود به جا گذاشته اند. این آمار نشان می دهد فراوری خودروی موردنظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدودا 36 درصد رشد پیدا نموده است. تیبا تنها محصول سواری فراوریی سایپا در دی ماه نبوده و این شرکت چانگان و شاهین هم به فراوری رسانده است. در این بین، فراوری شاهین اخیرا کلید خورده است.
طبق آمار ارائه شده به بورس توسط سایپا، این شرکت تا انتها دی امسال 107 دستگاه شاهین را به فراوری رسانده است. همچنین در دی ماه نیز سایپایی ها 62 دستگاه از این خودرو را فراوری نموده اند. شاهین محصول جدید سایپا به شمار می رود که پیش فروش شده و قرار است تحویل آن به ثبت نام نمایندگان تا قبل از سال جدید کلید بخورد. آمار منتشره اما حکایت از بازگشت میهمان چینی سایپا دارد. بر این اساس، طی دی ماه امسال 10 دستگاه چانگان در سایپا مونتاژ شده و این موضوع می تواند به معنای ازسرگیری فراوری این محصول چینی باشد. در مجموع طی 10 ماه امسال کلا 50 دستگاه چانگان فراوری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریبا 0.01 رشد داشته است.
سری هم به پارس خودرو بزنیم، شرکت زیرمجموعه سایپا که بیشتر محصولات فراوریی در آن، در واقع متعلق به سایپا هستند و برای خالی نماندن خطوط فراوری، به این شرکت منتقل شده اند. طبق آمار، پارس خودرو در 10 ماه امسال سه هزار و 511 دستگاه برلیانس را مونتاژ نموده تا این خودروی چینی باز هم حضور نسبتا پررنگی در خطوط فراوری گروه خودروسازی سایپا داشته باشد. فراوری این تعداد برلیانس در حالی است که طی 10 ماه مشابه سال گذشته تیراژ محصول مورد نظر فقط 195 دستگاه بود. با توجه به آمار موردنظر فراوری برلیانس در بازه زمانی تحت آنالیز 18 برابر شده است.
طبق آمار ارائه شده به بورس، پارس خودرویی ها فراوری کوئیک و ساینا را نیز در دی ماه ادامه داده اند. در این بین تیراژ گروه خودروهای Q200 در 10 ماه امسال به 38 هزار و 547 دستگاه رسیده است. این در حالی است که پارس خودرو طی 10 ماه سال گذشته تنها چهار هزار و 100 دستگاه از این گروه خودرویی را فراوری نموده بود.
صورت های اقتصادی پارس خودرو همچنین نشان می دهد ساینا تیراژی پنج هزار و 590 دستگاهی را طی 10 ماه امسال از خود به جا گذاشته است. این خودرو در مدت مشابه سال گذشته میهمان پارس خودرو نبود و در سایپا به فراوری می رسید. در صورت های اقتصادی پارس خودرو اما آمار کوئیک معمولی جدا از خانواده Q200 منتشر شده که طبق آن، 6 هزار و 341 دستگاه از خودروی موردنظر تا انتها دی امسال به فراوری رسیده است.
منبع: دنیای اقتصاد
منبع: تجارت نیوز