فرمول ریشه کن کردن فساد

سیره و روش علوی در برخورد با مفسدین اقتصادی هیچ گاه با نرمش و مصلحت اندیشی های جانب گرایانه با فساد همراه نبود، بلکه همواره ندای عدالت و مجازات خطاکار در جامعه طنین انداز بود.

فرمول ریشه کن کردن فساد

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، وقتی بازار برخورد و مقابله با مفسدان اقتصادی داغ می شود، از گوشه و کنار صداهایی به گوش می رسد که بجای کمک رسانی در مبارزه با فساد، اسباب تقویت فساد را فراهم می آورند و با کلام خود از برخورد با مسببان اخلال در امور اقتصادی منع می کنند؛ عملی که بر خلاف سیره اهل بیت (ع) محسوب می شود.

دور زدن قانون حتی با شفاف سازی

متاسفانه نمی توان انکار کرد که بسکمک از افراد، راه های دور زدن قانون را به راحتی به دست می آورند و از کانال های مختلفی به اهداف غیراخلاقی خود دست می یابند. در این چنین فضایی که فساد در جامعه آشکار شده برای برچیدن فساد چه گزینه ای بهتر از برخورد قهری با فساد در جامعه وجود دارد؟

در حکومت علوی که سایه امنیت از مفسدان اقتصادی برداشته می شود، می بایست مدیریت قضایی کشور به گونه ای باشد که هیچ مفسد اقتصادی و امنیتی به خود جرأت هنجارشکنی و رانت خواری شفاف و یا غیر شفاف را ندهد. هر چند طبیعی است که مفسدان متصل به ثروت و قدرت و حامیان آنان که جز منافع شخصی و گروهی هدفی ندارند و معیشت مردم اولویت آخرشان محسوب می شود از این برخوردها استقبال نکنند و حتی کراهت داشته باشند!

لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِن قَبْلُ وَقَلَّبُوا لَکَ الْأُمُورَ حَتَّىٰ جَاءَ الْحَقُّ وَظَهَرَ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ کَارِهُونَ [توبه، 48]؛ آن ها پیش از این (نیز) در پی فتنه انگیزی بودند، و کارها را بر تو دگرگون ساختند (و به هم ریختند)؛ تا آنکه حق فرا رسید، و فرمان خدا آشکار گشت (و پیروز شدید)، در حالی که آن ها کراهت داشتند.

نمونه طلایی از برخورد حکومت علوی با ابن هَرَمه

امام علی (ع) هنگامی که از خیانت ابن هَرمَه، مأمور بازار اهواز اطلاع یافت، به رفاعه چنین نوشت: هنگامی که نامه ام را خواندی، ابن هرمه را از بازار برکنار کن و او را به خاطر مردم از کار بازدار و سپس زندانی نما و خبر آن را اعلان عمومی کن و به کارگزارانت بنویس و نظرم را به آنان ابلاغ نما. درباره ابن هرمه، غفلت یا کوتاهی نکنی که نزد خداوند، هلاک شوی و من هم به بدترین شیوه برکنارت خواهم کرد که از این کار، تو را به خدا پناه می دهم.(1)

از برخورد علوی با فساد تا مصلحت اندیشی با مفسدان

سیره و روش علوی در برخورد با مفسدان اقتصادی هیچ گاه با نرمش و مصلحت اندیشی های جانب گرایانه با فساد همراه نبود، بلکه همواره ندای عدالت و مجازات خطاکار در جامعه طنین انداز بود. به طوری که کسی به راحتی به خود اجازه ظلم و اجحاف بر حقوق مردم و بیت المال را نمی داد. در جامعه علوی نه ظالم، بلکه این مظلوم بود که مورد رحمت و تفقد علوی قرار داشت: وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا(2)؛ دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید.

فرمول ریشه کن کردن فساد

برای ریشه کن کردن فساد نیاز است آحاد مردم و مسئولان در هر جایگاه و سِمَتی بپاخیزند و احساس مسئولیت کنند و نسبت به فساد بی تفاوت و منفعل نباشند. به جای تضعیف ارکان نظام از جمله قوه قضائیه به فکر فرمولی در جهت ریشه کن کردن فساد باشند. ریشه کن کردن فساد با کار جهادی و عدم تسامح و تساهل در برابر مفسدین میسر خواهد شد. از طرفی باید قانون گذار به اشراف دقیق اطلاعاتی خلأهای قانونی ایجاد فساد را شناسایی کند و قوه مجریه نیز در عمل به قانون همگام باشد و قوه قضائیه نیز بدون هیچ اغماض و سستی در صورت بروز فساد با جدیت تمام با آن برخورد قانونی و شفاف داشته باشد.

پی نوشت ها:

1- دعائم الإسلام، ج 2 ، ص532،ح1892.

2- نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص421.

منبع:فارس

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: بروزرسانی: 25 مهر 1398 شناسه مطلب: 360

به "فرمول ریشه کن کردن فساد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرمول ریشه کن کردن فساد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید