نحوه آموزش در دانشگاه ها پس از کرونا چگونه خواهد بود؟

به گزارش مجله زیبایی زندگی، معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه آموزش دانشگاه ها در دوران پس از کرونا به هیچ وجه به شرایط قبل از بهمن 98 باز نخواهد گشت، گفت: با توجه به مجازی شدن آموزش در دانشگاه ها مطمئنا پس از کرونا نیز آموزش الکترونیکی در کنار کلاس های حضوری ارائه خواهد شد، چرا که دانشجویان به هیچ عنوان دیگر به آموزش صرف حضوری تن نخواهند داد.

نحوه آموزش در دانشگاه ها پس از کرونا چگونه خواهد بود؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

دکتر علی خاکی صدیق در گفت وگو با خبرنگاران، ضمن بیان این مطلب به تشریح سیاست آموزشی دانشگاه ها بعد از شیوع کرونا ویروس پرداخت و اظهار کرد: بعد از اینکه ویروس کرونا در کشور شایع شد یعنی از همان ابتدای اسفند، سیاست وزارت علوم این بود که به سمت آموزش های مجازی حرکت کند.همچنین افزایش اختیارات دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در ابن خصوص هم از دیگر سیاست های وزارت علوم بود؛ چرا که وقتی که وارد حوزه یادگیری الکترونیکی شدیم طبیعتا این مراکز از نظر کارکرد زیرساخت ها، تسلط اعضای هیات علمی به مباحث و سایر مسائل با یکدیگر تفاوت هایی را داشتند. بطوریکه ما دانشگاه ها و موسساتی داشتیم که بیش از دو دهه تجربه آموزش مجازی را داشتند و دوره های آموزش الکترونیکی را برگزار می کردند ، در سوی دیگر مراکزی هم وجود داشتند که هیچ یک از این امکانات را در اختیار نداشتند.

وی در ادامه توضیح داد: طبیعتا نمی توان فرمول یکسان و واحدی را در مورد نحوه ارائه آموزش الکترونیکی به همه دانشگاه ها ارائه داد. در نتیجه تصمیم بر این شد که این اختیار تصمیم گیری را به خود دانشگاه ها واگذار کنیم و وزارت علوم بر چارچوب های کلی آن نظارت داشته باشد و خوشبختانه در حال حاضر دانشگاه ها و موسساتی را داریم که از همان هفته های اول و دوم اسفند آموزش های الکترونیک خود را شروع کردند و دانشگاه هایی نیز این اقدام را از نیمه دوم فروردین شروع کردند که در نهایت همه دانشگاه ها به این چرخه متصل شده و تا به امروز بیش از 92 درصد آموزش ها به شکل الکترونیک پوشش داده شده است.

دکتر خاکی صدیق تاکید نمود: با توجه به اینکه ارائه آموزش های مجازی تجربه اول دانشگاه ها بود طبیعتا نقاط ضعف و قوت زیادی داشت، اما بر اساس گزارش های دریافتی هر قدر که به سمت جلو پیش می رویم ضعف های این آموزش ها کمتر می گردد و امیدواریم برای ترم آینده اگر ضرورت ایجاب کند که آموزش الکترونیکی داشته باشیم دانشگاه ها آماده تر به این موضوع ورود پیدا نمایند و اگر هم کلاس های آموزشی از مهر آینده حضوری برگزار گردید باز هم بسیاری از دانشگاه ها متقاضی باشند که تدریس ترکیبی داشته باشند. چرا که مزایای این نوع آموزش را دیده اند.

وی تاکید نمود: دانشگاه ها تقاضا دارند که ما آئین نامه ها و مقررات آموزشی را به گونه ای اصلاح کنیم که آنها بتوانند از پتانسیل آموزش ترکیبی استفاده نمایند که این اقدام در حال اجرا است.

معاون آموزشی وزارت علوم در مورد امتحانات ترم جاری دانشجویان نیز گفت: شیوه امتحانات خاتمه ترم در دانشگاه های مختلف متفاوت است. برخی از این مراکز امتحانات را به صورت حضوری برگزار نموده اند و اعلام نمودند به دلیل اینکه در مناطق سفید قرار دارند می توانند آزمون حضوری داشته باشند. برخی از دانشگاه ها نیز با مراکز دانشگاهی دیگر در استان ها هماهنگ کردند که دانشجویان استان های مختلف با مراجعه به آن واحدهای دانشگاهی امتحان حضوری بدهند. بنابراین بیشتر دانشگاه ها به صورت الکترونیکی امتحان می گیرند.

به گفته خاکی صدیق، وزارت علوم در فروردین ماه سال جاری به دانشگاه ها تاکید نمود که با توجه به اینکه ممکن بود ترم به طور کامل مجازی برگزار گردد و آزمون های الکترونیکی نیز نیازمند مهارت ویژه بود، در نتیجه بهترین نوع ارزیابی دانشجویان ارزیابی مستمر و در طول ترم است که بر اساس آن اساتید می توانند به شیوه های مختلف این کار را انجام بدهند تا ارزیابی های جامعی از شرایط تحصیلی دانشجو داشته باشند و در نهایت نیز یک امتحان از دانشجو گرفته گردد و این امتحان خاتمه ترم در کنار سایر روش های ارزیابی ملاک ارزشیابی آخر ترم دانشجو قرار بگیرد. بر اساس گزارش دریافتی از دانشگاه ها، بسیاری از اساتید ارزیابی در طول ترم را انجام داده اند. این در حالی است که اگر برخی بخواهند با یک امتحان دانشجو را ارزیابی نمایند ممکن است در سیستم الکترونیکی درصدی خطا پیش بیاید.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین اعلام نمود: عمده اعضای هیات علمی به دلیل اینکه متعهد به کار خود هستند کوشش خود را انجام می دهند امتحانات خاتمه ترم دانشجویان به بهترین نحو برگزار گردد. اگرچه آزمون های الکترونیکی آسیب هایی دارد، اما باید توجه داشت که آزمون های حضوری نیز بعضا این آسیب ها را دارا هستند.

دکتر خاکی صدیق با تاکید بر اینکه ما در امتحانات حضوری با مساله تقلب دانشجویان روبرو هستیم، گفت: اگرچه ممکن است در آزمون های حضوری تقلب چندان شایع نباشد اما امیدواریم در آزمون های مجازی برخلاف تبلیغاتی که در فضای مجازی صورت می گیرد، دانشجویان دسترنج کوشش خود را به عنوان نمره نهایی دریافت نمایند.

وی تاکید نمود: ارزیابی نهایی دانشجویان طبق آئین نامه های آموزشی بر عهده عضو هیات علمی یا استاد آن درس است و ما نمی توانیم استاد را موظف کنیم که پنج نمره را از آزمون کتبی و میزان نمرات دیگر را از ارزشیابی های شفاهی و یا بر اساس ارزیابی های خود معین کند. زیرا معتقدیم خود اساتید در این خصوص بهترین تشخیص را دارند و در این زمینه تصمیم گیری درستی خواهند داشت. اگرچه برخی دانشگاه ها نیز اعلام کردند بر اساس سیاست داخلی خود میزان نمره کتبی امتحان خاتمه ترم را اعلام می نمایند.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین در مورد آخرین شرایط سامانه جامع آموزش مجازی دانشجویان نیز اعلام نمود: منظور از سامانه جامع این است که ما یک نرم افزار واحد داشته باشیم؛ اما اینکه همه دانشگاه ها به وسیله این سامانه واحد بخواهند آموزش خود را ارائه دهند امکانپذیر نیست. البته مطالعاتی که کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم انجام داده بودند که جمع بندی آن این بود که سامانه یکپارچه برای دانشگاه ها مفید نیست. بنابراین ایجاد نرم افزار مجازی واحد برای همه دانشگاه ها امکانپذیر نیست. چرا که شرایط دانشگاه ها با وزارت آموزش و پرورش متفاوت است و آنها تنوع رشته ها، موقعیت ها و امکانات ما را ندارند و در هیچ جای جهان نیز یک نرم افزار واحد برای آموزش مجازی دانشگاه ها طراحی ننموده اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه های ما امکانات پیشرفته آموزش مجازی کل جهان را دارد و دانشگاه های عظیم از آن استفاده می نماید اما اگر منظور این باشد که ما محتواها را به اشتراک بگذاریم یعنی دانشجویی از یک دانشگاه شهرستان بتواند محتوای آموزش مجازی دانشگاه شهرستان دیگر یا تهران را استفاده کند مسئله ای نیست اما می گردد به صورت یکپارچه به این سمت حرکت کرد اما اینکه در حال حاضر وزارت علوم مثل نرم افزار شاد آموزش و پرورش یک نرم افزار مشخصی را طراحی و دانشگاه ها را موظف کند از آن استفاده نمایند در دستور کار قرار دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم در مورد شرایط آموزشی دانشگاه ها در دوران پسا کرونا نیز گفت: در حال حاضر در کل جهان در مورد اینکه دانشگاه ها بعد از کرونا نیز صرفا آموزش حضوری داشته باشند و حتی در کشورهای پیشرفته نیز این ادعا نمی گردد که آموزش حضوری را تعطیل نمایند.

وی در خاتمه اعلام نمود: آموزش بهمن پیش از سال 98 با آموزش بعد از کرونا دیگر یکسان نخواهد شد اما این به معنای این نیست که آموزش حضوری تعطیل گردد. هر وقت شرایط فراهم گردد آموزش های حضوری را خواهیم داشت. چرا که تاثیرگذاری این نوع آموزش بسیار بیشتر است اما روشی که در حال حاضر بالاجبار افراد مجبور شدند استفاده از آن را یاد بگیرند و با آن کار نمایند به اندازه ای امکانات گسترده ای دارد که می توان از آموزش مجازی برای یاری به آموزش حضوری استفاده کرد و به این ترتیب صرفا آموزش ما متکی بر وایت برد، تابلو و حضور در دانشگاه نخواهد بود. بنابراین در آینده نیز آموزش مجازی را در کنار آموزش های حضوری خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1150

به "نحوه آموزش در دانشگاه ها پس از کرونا چگونه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه آموزش در دانشگاه ها پس از کرونا چگونه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید