هانی زاده: لبخند الکاظمی به مصر و اردن دوام چندانی ندارد ، اعراب به دنبال تبدیل عراق به حیاط خلوت

به گزارش مجله زیبایی زندگی، یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اردن به شدت کوشش می نماید تا به وسیله کشاندن عراق به دایره عربی از امکانات طبیعی این کشور از جمله نفت عراق استفاده کند و شرایطی فراهم سازد که عراق به عنوان حیاط خلوت مصر و اردن گردد.

هانی زاده: لبخند الکاظمی به مصر و اردن دوام چندانی ندارد ، اعراب به دنبال تبدیل عراق به حیاط خلوت

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، درباره برگزاری نشست سه جانبه مقامات مصر، اردن با الکاظمی رئیس جمهور عراق و نزدیکی این دو کشور به عراق گفت: کشور عراق بعد از سال 2003 و سرنگونی رژیم بعث در کشاکش دو دایره مختلف واقع شده است.

وی ادامه داد: یک بخش شامل دایره عربی است که بعضی کشور های عرب منطقه از جمله اردن، مصر، عربستان و امارات را شامل می گردد که سعی می نمایند عراق را به سمت جاذبه عربی خود سوق دهند و با این کار فاصله ای بین ایران و عراق ایجاد نمایند البته این اقدام بخشی از سیاست های آمریکا و غرب نیز به حساب می آید.

هانی زاده در ادامه در تشریح دایره دوم گفت: اساسا بخش مهمی از جامعه عراق به یک مذهب گرایش دارد که به ایران نزدیک است لذا اکثریت ملت عراق خود را در این دایره می دانند اما دولت ها در عراق گرایش بیشتری به سمت دایره عربی دارند به ویژه دو دولت اخیر یعنی دولت عادل عبدالمهدی و الکاظمی.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: در این شرایط مصر کوشش می نماید تا عراق را از دایره اعتقادی مردم دور و به سمت دایره عربی ببرد در حالی که اراده مردم عراق بر این است که دایره اعتقادی محکم تر از دایره عربی در این کشور ترسیم گردد.

وی با اشاره به گرایش الکاظمی برای نزدیکی به کشور های عربی گفت: البته ملت عراق بار ها ثابت کردند که مردمی معتقد به اصول مذهبی خود به حساب می آیند و این تغییر رویکرد دولت ها در عراق به صورت مقطعی و موقتی است.

هانی زاده با اشاره به مرز مشترک عراق با اردن گفت: از این منظر اردن به شدت کوشش می نماید تا از کشاندن عراق به دایره عربی از امکانات طبیعی این کشور از جمله نفت استفاده کند و شرایطی فراهم سازد که عراق به عنوان حیاط خلوت مصر و اردن گردد اما تجربه نشان داده که تحرکات و لبخند های الکاظمی نیز به کشور هایی مثل مصر و اردن دوام چندانی نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1222

به "هانی زاده: لبخند الکاظمی به مصر و اردن دوام چندانی ندارد ، اعراب به دنبال تبدیل عراق به حیاط خلوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هانی زاده: لبخند الکاظمی به مصر و اردن دوام چندانی ندارد ، اعراب به دنبال تبدیل عراق به حیاط خلوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید