ویروس کرونا و ضرورت توجه به پدافند غیرعامل زیستی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

به گزارش مجله زیبایی زندگی، هرگونه آلودگی از نوع ویروسی یا میکروبی با ناقل خارج از کشور، که منجر به آسیب پذیری شود، تهدید زیستی به شمار می رود و مجموعه اقدامات پیشگیرانه به منظور مقابله با آسیب پذیری جامعه و حفظ سرمایه انسانی به عنوان پدافند غیرعامل زیستی ضروری است.

ویروس کرونا و ضرورت توجه به پدافند غیرعامل زیستی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

منظور از تهدیدات زیستی، تهدیدات انسان ساز است که توسط دشمن، عوامل دست نشانده دشمن در داخل و عوامل انسانی به طور ناخواسته پیش می آید، چون اولویت نخست پدافند غیرعامل زیستی حفظ جان انسان ها و به عبارتی حفظ سرمایه انسانی کشور است، لذا از دیدگاه پدافند غیرعامل، حتی اگر عوامل زیستی ناخواسته ایجاد شود وزندگی عموم مردم را تهدید کند، نوعی تهدید تلقی و لازمه کاهش و از بین بردن منشأ نفوذ، شیوع و گسترش و آسیب پذیری به جامعه هدف، هم افزایی ملی و مردمی است.

ویروس کرونا (coronavirus) این روزها در سراسر جهان در حال تاختن است. کشورهای بی شماری از آسیا که زادگاه ویروس کووید-19 بوده تا آمریکا در چنبره این ویروس گرفتارشده اند. کرونا در حقیقت یک خانواده گسترده از ویروس هایی است که منجر به عفونت های تنفسی از یک سرماخوردگی ساده تا اپیدمی سارس می شوند که در سال 2003 شیوع پیدا کرد. و حالا کووید-19 (COVID-19)، جدیدترین عضو این خانواده با سرعت در حال گسترش است. با در نظر دریافت اهمیت این موضوع، توصیه های بهداشتی لازم را با شما در میان می گذاریم.

رایج ترین علائم کووید-19 عبارت اند از تب، بدن درد و سرفه های خشک. اما بعضی بیماران ممکن است آبریزش و گرفتگی بینی، گلودرد یا حتی اسهال را هم تجربه کنند. این علائم معمولاً خفیف بوده و به تدریج شروع می شوند. به علاوه بعضی افراد ممکن است آلوده شوند، اما هیچ علائمی را از خود بروز نداده و احساس بیماری هم نداشته باشند. خوشبختانه در حدود 80 درصد افراد بدون نیاز به درمان های پزشکی خاص بهبود پیدا می کنند. از هر شش نفری که به ویروس کووید-19 مبتلا می شوند، تنها یک نفر دچار وخامت حال شده و مسائل تنفسی پیدا می کنند. این افراد شامل افراد مسن، بیماران دارای فشارخون، مسائل قلبی و دیابت می شوند.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به منظور مقابله با آلودگی ویروسی، با تشکیل کمیته پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در وزارتخانه و سیاست گذاری معطوف به پیشگیری را عملیاتی کرده است، لیکن پیشگیری و مقابله مؤثر با آلودگی ویروس، منوط به اتخاذ راهبرد جامع و طراحی راهکارهای میدانی در همه سطوح سازمانی، استانی، ملی است.

در این راستا وظایف نظام سلامت وزارتخانه مبتنی بر شناسایی میزان تهدید و مقابله با آلودگی ویروسی در حوزه های انسانی و فیزیکی و همچنین شناسایی میزان تأثیرگذاری آلودگی ویروسی بر وظایف و مأموریت های حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دو بعد درون سازمانی و برون سازمانی حائز اهمیت است:

در بعد درون سازمانی، ستاد و صف وزارتخانه در دو بخش نیروی انسانی و مادی مدنظر است.

با تقسیم بندی نیروی انسانی به کارشناسان حوزه های تخصصی، کارکنان حوزه های عمومی، مأمورین یگان و کارکنان حفاظت فیزیکی و کارکنان خدماتی، با تدوین و ابلاغ برنامه اضطراری فعالیت های اداری، می توان کارکرد و وظایف این نیروها را حسب شرح وظایف سازمانی و زمان بندی منعطف خدمات رسانی، سازمان دهی کرد.

در حوزه فیزیکی، ساختمان های ستادی، استانی، مجموعه ها، سایت ها و بناهای فرهنگی-تاریخی و موزه ها، اشیا و آثار، اسناد و مدارک فرهنگی- تاریخی، به عنوان منابع مادی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بایستی تحت تدابیر کارشناسی، ویروس زدایی شده و هرگونه آلودگی ویروسی را برطرف کرد.

در بعد برون سازمانی، صنعت گردشگری در دو بخش خدمات مسافرتی و اماکن اقامتی و صنایع دستی در بخش صنعتگران و هنرمندان کارگاهی و در بخش میراث فرهنگی، جامعه مرمتگران و موزه داری، جامعه هدف اقدامات است.

مجموعه اقدامات هماهنگی، همراهی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ستاد ملی مقابله با کرونا کشور و پیگیری و اجرای حداکثری مصوبات این ستاد ملی را می توان وظیفه اساسی وزارتخانه در اتخاذ سیاست های عمومی دانست.

نهایتاً آنچه اهمیت حیاتی برای مقابله با آلودگی ویروسی کرونا دارد، ضرورت توجه به پدافند غیرعامل زیستی در حوزه های سه گانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. رصد مستمر تمام تهدیدهای بیولوژیک، شناسایی گلوگاه های آسیب پذیری و تعیین و به کارگیری راهبردهای تخصصی مقابله با آن، ارتقای روحیه جمعی از طریق آگاهی بخشی و اطلاع رسانی صحیح، خوب و به موقع ازجمله راهبردهای مؤثر در راستای سلامت مردم عزیز کشورمان است.

*کارشناس عالی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدرس عالی پدافند غیرعامل کشور

منبع: میراث آریا
انتشار: 13 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 893

به "ویروس کرونا و ضرورت توجه به پدافند غیرعامل زیستی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا و ضرورت توجه به پدافند غیرعامل زیستی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید