یمن، خیانت و دلارهای امارات علت سقوط عدن در دست جدایی طلبان

به گزارش مجله زیبایی زندگی، منابع یمنی در عدن علت سقوط شهر عدن را خیانت برخی از نیروهای منصور هادی دانسته و گفتند که امارات فرماندهان این گروه را خریده بود.

یمن، خیانت و دلارهای امارات علت سقوط عدن در دست جدایی طلبان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رسانه های داخلی یمن شامگاه شنبه گزارش دادند که تعدادی از فرماندهان و نظامیان تحت امر منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن از وی جدا شده اند.

فرماندهی منطقه نظامی چهارم یمن طی بیانیه ای گفت که از دولت منصور هادی جدا شده و به نیروهای مسلح مورد حمایت امارات موسوم به نیروهای شورای انتقالی جنوب ملحق شده اند.

وبگاه خبری الأمنا نت نوشت که فرماندهی مذکور در بیانیه خود، دلیل جدایی از دولت منصور هادی را تلاش برای جلوگیری از ریخته شدن خون یمنی ها و اطاعت از خواسته ها و گزینه های مردم گفت.

یمن بر اساس تقسیمات نیروهای مسلح، هفت منطقه نظامی دارد که منطقه چهار شامل استان های عدن، أبین، الضالع، لحج و تعز می شود. مقر فرماندهی این منطقه در شهر عدن است که از چهار روز پیش شاهد درگیری های مسلح بین نظامیان دولت منصور هادی و شورای انتقالی جنوب است و این درگیری ها همچنان ادامه دارد.

مناطق نظامی هفتگانه یمن و منطقه چهارم (قرمز)

علاوه بر فرماندهی منطقه چهارم نظامی، تعدادی از فرماندهان نیز از دولت منصور هادی جدا شده اند. وب سایت خبری اسلام نیوز نوشت که سرتیپ فضل باعش، فرمانده نیروهای ویژه و صبری طاهر، فرمانده پلیس نظامی استان لحج نیز از این دولت جدا شده و به شورای انتقالی جنوب پیوستند.

چرایی سقوط کاخ ریاست جمهوری و شهر عدن

شورای انتقالی جنوب یمن عصر شنبه گفت که نیروهای تحت امر این شورا کاخ ریاست جمهوری دولت منصور هادی را در شهر عدن به کنترل خود درآورند و نیروهای این دولت را از منطقه فراری داده اند.

شبکه الجزیره قطر به نقل از یکی از فرماندهان این شورا گزارش داد که شورای انتقالی جنوب یمن به رهبری عیدروس الزبیدی، بر همه مناطق شهر عدن سیطره پیدا کرده اند.

معمر الریانی، وزیر اطلاع رسانی دولت هادی در واکنش به سقوط کاخ معاشیق و شهر عدن در توییتر نوشت که حوادث اخیر این شهر کودتا علیه دولت قانونی (دولت هادی) است و امنیت و ثبات یمن را تهدید می کند.

او نوشت که دولت هادی در این مرحله سخت، روی ائتلاف عربستان سعودی حساب باز کرده است. الریانی از شورای امنیت و سازمان ملل متحد خواست برای توقف درگیری ها در عدن و اشغال این شهر از سوی شورای انتقالی ورود کند.

وبگاه خبری المحیط پرس به نقل از یک منبع بلند پایه در بین نیروهای دولت منصور هادی علت سقوط شهر عدن را به خیانت برخی از فرماندهان ارتباط داد و گفت که امارات با نقشه خود توانست هم بر دولت منصور هادی و هم بر عربستان سعودی در عدن پیروز شود و این شهر را دو دستی در اختیار شورای انتقالی قرار داد.

این منبع، از افشای نام فرماندهان و افسرانی که به دولت منصرو هادی خیانت کرده اند، خودداری کرد و گفت که امارات طی این مدت در ظاهر به دنبال توافق آتش بس بود ولی در پشت پرده، فرماندهان گارد ریاست جمهوری را با دلارهای خود خرید.

وب گاه خبری المشهد الیمنی نیز به نقل از افسران گارد ریاست جمهوری در عدن گزارش داد که آن ها (افسران) از بالا دستورهای شدید اللحنی دریافته کرده اند مبنی بر اینکه بدون شلیک حتی یک گلوله، مقرهای خود را به نیروهای جدایی طلب شورای انتقالی تحویل دهند.

رئیس شورای انتقالی به همراه هیأت ریاست این شورا در عدن

شبکه الجزیره با استناد به منابع محلی در جنوب یمن گزارش داد که در درگیری های روز چهارم عدن، 23 نفر کشته شده که 11 تن از آن ها غیرنظامی هستند.

شورای انتقالی جنوب یمن بعد از حوادث امروز عدن بیانیه ای صادر و گفت که کاخ معاشیق و شهر عدن در قبضه این شورا قرار گرفته است. تصاویر و فیلم های منتشر شده از کاخ مذکور صحت ادعای شورای انتقالی را نشان می دهد.

یکی از نیروهای شورای انتقالی در دفتر منصور هادی بعد از ورود به معاشیق

این شورا در این بیانیه گفت که دولت منصور هادی باید از عدن بیرون می رود، با این حال، در بخشی از بیانیه نیز مدعی شد که از مشروعیت منصور هادی حمایت می کند.

شورای انتقالی دلیل درگیری ها در عدن را به عناصر گروهک القاعده و داعش ربط داد و گفت که برای بیرون کردن آن ها دست به پاکسازی در این شهر زده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 16 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 250

به "یمن، خیانت و دلارهای امارات علت سقوط عدن در دست جدایی طلبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یمن، خیانت و دلارهای امارات علت سقوط عدن در دست جدایی طلبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید