تامین ید-131 برای درمان تیروئید توسط راکتور تحقیقاتی

به گزارش مجله زیبایی زندگی، ایزوتوپ های پرتوزا پزشکی(Medical radioisotopes) به طور گسترده ای در درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرند، اما نحوه فراوری آنها اخیرا به یک چالش تبدیل شده است.

تامین ید-131 برای درمان تیروئید توسط راکتور تحقیقاتی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از مدگجت، کمبود تکنیتیوم-99ام(Technetium-99m) احتمالا به طور گسترده شناخته شده است، اما همچنین کمبود ید -131 (I-131)، که یک ایزوتوپ معمولی است که برای تشخیص و درمان بیماری های تیروئید مورد استفاده قرار می گیرد وجود دارد؛ زیرا تیروئید به طور طبیعی ید را جذب می نماید.

ایزوتوپ های پرتوزا را ایزوتوپ های ناپایدار نیز می گویند. در این گونه از ایزوتوپ هسته به صورت پرتوی آلفا، بتا، گیراندازی الکترون و… واپاشی می گردد و به حالت های پایدارتری از انرژی می رسد.

به همین منظور در حال حاضر پژوهشگران بخش رآکتور تحقیقاتی دانشگاه میزوری(MURR)، یک راکتور 10 مگاواتی، که ید 131 را فراوری می نماید، توسعه داده اند.

ید-131 یا ید رادیواکتیو ایزوتوپی پرتوزا از ید است که نیمه عمری هشت روزه دارد. عنصر ید، 30 ایزوتوپ دارد که تنها یکی از آنها(ید-127) پایدار است. این ایزوتوپ اصولا بصورت مصنوعی فراوری می گردد.

ید رادیواکتیو اغلب در تست های تصویربرداری یا در درمان تیروئید پرکار، سرطان تیروئید، و انواع خاص دیگری از سرطان استفاده می گردد. در مطالعات تصویربرداری مانند اسکن تیروئید، بیمار دوز کوچکی از ید رادیواکتیو را دریافت می نماید که در سلول های تیروئید یا در انواع خاصی از تومورها تجمع می یابد و می توان با استفاده از اسکنر محل تجمع ید را ردیابی نمود. محل هایی که ید بیشتری در آن تجمع یافته باشد نشان دهنده فعالیت بیش از حد طبیعی(مانند ندول داغ تیروئید) هستند.

در درمان سرطان تیروئید، بیمار دوز بالایی از ید پرتوزا را دریافت می نماید که چون ید در سلول های تیروئید تجمع می یابد لذا اشعه منتشر شده سلول های تیروئید را از بین می برد.

از ید پرتوزا در پرتودرمانی داخلی سرطان پروستات، ملانوم داخل چشم، وتومورهای کارسینوئید هم استفاده می گردد. برای از بین بردن سلول های سرطانی، ید رادیواکتیو را به شکل مایع یا کپسول خوراکی، به وسیله انفوزیون، یا در داخل دانه های بدون روزنه ای(Sealed In Seeds) به کار می برند که در داخل یا در نزدیکی تومور می گذارند.

استیو لافلین(Steve Laflin)، رئیس و مدیر اجرایی شرکت ایزوتوپ های بین المللی(INIS) گفت: از اینکه پژوهشگران بخش تحقیقات راکتور دانشگاه میزوری موفق به انجام چنین کاری شده اند، خشنودیم. زیرا این کار باعث ثبات و اطمینان در صنعت فراوری ایزوتوپ در ایالات متحده می گردد.

شرکت ما حدود 15 سال ید-131 سراسر ایالات متحده را تامین می کرد اما برای فراوری آن از منابع خارجی استفاده می کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 84

به "تامین ید-131 برای درمان تیروئید توسط راکتور تحقیقاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین ید-131 برای درمان تیروئید توسط راکتور تحقیقاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید