فعالیت معادن یزد در زمان وقوع طوفان باید متوقف گردد

به گزارش مجله زیبایی زندگی، به گزارش خبرنگاران، محمدرضا اختصاصی عصر امروز در دومین کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با پدیده گرد و غبار در استانداری یزد با اشاره به نقش معادن و جاده های خاکی استان در فراوری ریزگردها گفت: گرچه طوفان های یزد در مقایسه با بعضی استان ها نظیر سیستان و بلوچستان زمان کوتاه تری دارند و حداکثر سه تا چهار ساعت به طول می انجامند اما به دلیل صنعتی بودن یزد، همین طوفان های چند ساعته از طوفان های چند روزه زابل خطرناک تر است.

فعالیت معادن یزد در زمان وقوع طوفان باید متوقف گردد

وی بیان کرد: در شهرهای صنعتی فراوری گازهای سمی و فلزات سنگین توسط کارخانه ها انجام می گردد که هوای آلوده به این گازها و فلزات قدرت بالاروندگی بالایی دارند و بروز طوفان سبب می گردد که ذرات گرد و غبار به سرعت به این هوا بچسبد و جذب غبارها به ذرات فلزی و سمی، توده ای از هوای آلوده را وارد شهرهای استان می نماید که بسیار خطرناک است.

اختصاصی با اشاره به طبقه بندی نوع طوفان هایی که در یزد اتفاق می افتد، اضافه کرد: طوفان های جبهه ای، تندری و گردبادهای محلی از انواع طوفان هایی است که در یزد به وقوع می پیوندد و این طوفان ها روزانه بالغ بر ده ها تن گرد و غبار و ریزگرد در سطح استان جابجا می نماید.

وی، مساحت کانون های نقطه ای شدید در استان یزد را 37 هزار هکتار، مساحت کانون های صفحه ای شدید را 207 هزار هکتار و مساحت کانون های خطی شدید را حدود 10 هزار و 500 هکتار اعلام نمود و اضافه کرد: تقریبا دور تا دور بیابان های یزد مملو از سنگ و سنگ ریزه است که این نعمت بسیار بزرگی برای یزد است و اگر این سنگ ها نبود، هوای یزد و میزان پراکندگی گرد و غبار در این شهر بدتر از استان های خوزستان و ... می شد.

اختصاصی با بیان اینکه بیشترین گرد و غبار در اطراف معادن و کوره های آجرپزی ایجاد می گردد، اضافه کرد: فعالیت معادن یزد باید در هنگام وقوع طوفان متوقف گردد در غیر این صورت گرد و غبار حاصل از این فعالیت ها چندین برابر خواهد شد.

استاد گروه مرتع و آبخیزداری دانشگاه یزد با تاکید بر برنامه ریزی برای انجام کار اجرایی به منظور مقابله با بحران گرد و غبار در یزد توضیح داد: ضروری است اتاق فکر یا کمیته فنی کنترل و مهار ریزگردها زیر نظر سازمان برنامه و بودجه متشکل از سازمان های مؤثر از جمله محیط زیست، منابع طبیعی، صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صدا و سیما، هواشناسی، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی تشکیل گردد.

وی همچنین بر جلوگیری از اجرای طرح های کلیشه ای و دستوری مراکز یا ستادها که اغلب غیرمنطبق با اکولوژی استان هاست، تاکید نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 126

به "فعالیت معادن یزد در زمان وقوع طوفان باید متوقف گردد" امتیاز دهید

1 کاربر به "فعالیت معادن یزد در زمان وقوع طوفان باید متوقف گردد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت معادن یزد در زمان وقوع طوفان باید متوقف گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید