آریزو 6 به آن قیمت نمی ارزد
به گزارش مجله زیبایی زندگی، در حالی که قیمت نسخه صفر کیلومتر مزدا3 نیو در بازار روی عدد 475 میلیون تومان می چرخد و لنسر 2018 هم 525 میلیون است، چرا باید کسی سراغ چری آریزو6 با قیمتی 400 میلیونی برود. ما این سوال را بررسی کرده ایم.

5 تا 7 اسب بخار قدرت بیشتر و یک گیربکس 9 سرعته چقدر می ارزند؟ آیا بهای این قطعات به اضافه یک داشبورد جدید آنقدر هست که بتوان در ازای آنها 125 میلیون تومان بیشتر از یک خریدار ایرانی گرفت؟ شاید ندانید درباره چه حرف می زنیم شاید هم ما را متهم به سیاه نمایی علیه برند چری کنید اما واقعا اگر شما هم تصور می کنید یک چری آریزو6 حدود 400 میلیون می ارزد، ما دیگر حرفی نداریم! ولی اگر موافقید که برای خرید این محصول تازه نمی ارزد 125 میلیون تومان بیشتر پرداخت کرد، این گزارش را بخوانید. هرچه نباشد 125 میلیون در همین آشفته بازار بهای یک دستگاه پژو 206 تیپ 5 صفر کیلومتر است و خیلی ها قادر به پرداختش نیستند.
داستان از چه قرار است؟
مستقیم می رویم سر اصل مطلب. دومین سری از محصولات چری آریزو6 اکسلنت به دست مشتریان داخلی رسیده و قیمت آنها 390 میلیون تومان تعیین شده است. عددی که در بازار تا 415 میلیون هم بالا رفته و این تصور را به وجود آورده که این مدل چینی احتمالا سطحی بالاتر از کیا سراتو آپشنال 2000 دارد و چیزی در حد لنسر 2018 است اما بررسی دقیق تر سطح کیفی و گستره فروش و میزان رضایت مشتریان خارجی این خودرو گویای این است که در مقایسه با مزدا3 نیو یا لنسر 2018، خرید چری آریزو6 یک ریسک بزرگ خواهد بود. خودرو به چند دلیل لذت رانندگی بالایی ندارد. اولین عامل بدنه سنگین و موتور نه چندان قدرتمند آن است. عیبی که البته به کمک جعبه دنده مدرن و 9 سرعته آریزو6 کمرنگ شده ولی در جاده ها و هنگام شتاب گیری سریع خود را نمایان می کند. در عین حال جنس مواد به کار رفته در بدنه، اتاق و ظاهر خودرو ابدا با محصولی همچون مزدا 3 قابل مقایسه نیست و حتی از لنسر 2018 هم پایین تر است.
چقدر آریزو6 به فروش رفته؟
همیشه آمار فروش بهترین شاخص برای فهم وضعیت رضایت مشتریان در بازار خودرو از یک محصول اقتصادی و شهری است. برای نمونه وقتی محصولی از ایران خودرو سالانه 100 هزار دستگاه فروش دارد و محصولی از یک شرکت چینی دو هزار دستگاه هم نمی فروشد، بازارپسندی محصول اول واضح و مشخص است. آریزو6 هم با این سنجه نسبت به سراتو، مزدا3 و لنسر خودرو ضعیفی است و با توجه به تیراژ پایینی که دارد، مشخص است که به بازی گرفته نشده است. این در حالی است که خود آریزو5 در طول یک دوره چهار ساله به زحمت به مرز 17 هزار دستگاه می رسد. چنین فروشی حتی معادل تحویل یک سال کیا سراتو هم نیست و نشان می دهد آریزو6 به رغم ظاهر اغواگری که دارد، در جلب نظر مشتریان موفقیتی نخواهد داشت.
پس چرا آریزو6 می خرند؟
عده معدودی همیشه دوست دارند متفاوت باشند و البته همین افراد به بازار رنگ می دهند. خریداران دی اس و طرفداران برخی دیگر از محصولات چینی از همین جنس اند. آریزو6 به این دلیل چنین افرادی را جذب خود می کند که طرح بدنه زیبایی دارد، کابینش فرم پیشرویی داشته و در اتاقش امکانات خوبی مهیاست اما آیا اینها در کنار هم به یک سطح مناسب از لذت و عملکرد می رسند؟ پاسخ ما منفی است. ای کاش خریداران آریزو6 قبل از انتخاب سدان 4.65 متری چری یک بار با دی اس 5LS رانندگی می کردند تا به این طریق هم خودرو بهتری می خریدند و هم فریب چشم های بزک شده آریزو6 را نمی خوردند!
منبع: دیوار