از مسجد جامع اصفهان چه خبر؟

به گزارش مجله زیبایی زندگی، سرپرست پایگاه میراث جهانی مسجد جامع اصفهان، ضمن اظهار تأسف به خاطر ناشناخته بودن این بنای تاریخی برای شهروندان اصفهانی و گردشگران ایرانی، درباره اجرای طرح جلوخان مسجد جامع و برطرف رطوبت این بنا نیز توضیحاتی را بیان نمود.

از مسجد جامع اصفهان چه خبر؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، سیدمهدی موسوی کرد: سال هاست که از ایجاد یک راستا گردشگری مناسب برای مسجد جامع اصفهان غافل شده ایم. متأسفانه هنوز گردشگران خارجی از گم شدن در راستا این مسجد می گویند چراکه درِ ورودی آن را به راحتی پیدا نمی نمایند.

وی ادامه داد: تجاوز بازاریان به حریم این مسجد نیز، ورود گردشگران را دچار مشکل نموده است. شوربختانه طی سال های اخیر در حوزه فرهنگ سازی اقدام شایسته ای انجام نشده و مجموعه مسجد جامع که برای گردشگران خارجی یک بنای مورد اهمیت و شناخته شده است، هنوز برای مردم محلی، شهروندان اصفهان و گردشگران ایرانی ناشناخته مانده.

سرپرست پایگاه میراث دنیای مسجد جامع اصفهان اظهار داشت: در ایام عید، روزانه حدود 30 هزار گردشگر ایرانی از چهل ستون بازدید می نمایند اما میزان بازدید آن ها از مسجد جامع اصفهان فقط 500 نفر در روز است، حال آنکه تعداد گردشگران خارجی این مسجد با سایر بناها برابری می نماید و چه بسا مراجعه آن ها به این مکان بیشتر هم است.

موسوی، حل مسائل عدیده مسجد جامع را نیازمند همکاری مدیریت شهری، اداره اوقاف، برق منطقه ای و آب و فاضلاب دانست و گفت: اگر همه نهادها دست به دست هم بدهند و همچنین تمرکز بر گردشگری فرهنگی جایگزین گردشگری تفریحی گردد، می توانیم به راحتی این مسجد را به مقصد گردشگری ایرانیان نیز تبدیل کنیم.

وی، با اشاره به اجرای بخش سوم طرح توسعه میدان امام علی یا طرح جلوخان مسجد جامع اصفهان اظهار کرد: این طرح با ایجاد سنگفرش در حال اجراست و زمان بر بودن آن موجب شده که مسائل بصری و مزاحمت هایی نیز برای تردد گردشگران ایجاد گردد اما با اتمام آن لااقل تکلیف ورودی مسجد تعیین خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث دنیای نقش دنیا درباره مشکل نم زدگی و رطوبت مسجد نیز گفت: طی مکاتباتی که در این خصوص با شرکت آب و فاضلاب انجام شد، آن ها معتقد بودند که مشکل از تأسیسات نیست اما بعد از بارندگی، چاه های فاضلاب مسجد پس می زند و همین امر موجب ایجاد رطوبت در دیوارها می گردد.

موسوی، اظهار داشت: خوشبختانه کانال های ناکش دورتادور مسجد رسوب زدایی و ضلع غربی و جنوبی مسجد اخیراً رطوبت زدایی شده و امیدواریم که این اقدام برای ضلع جنوب غربی و دیوارهای پشت سرویس های بهداشتی نیز به زودی عملیاتی گردد.

وی اضافه کرد: هیئت امنای مسجد با همکاری اوقاف و شهرداری، در حال ساخت سرویس های بهداشتی در مکانی خارج از مسجد هستند تا کسبه دیگر از این سرویس استفاده ننمایند و باری که روی دوش این بخش است، کاهش پیدا کند.

مدیر پایگاه میراث دنیای مسجد جامع اصفهان، از اجرای طرح توسعه مقبره علامه مجلسی که در جوار مسجد جامع اصفهان قرار گرفته است نیز ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: این طرح متعلق به اداره کل اوقاف است و آن ها باید جوابگوی جزییات آن باشند اما تا این لحظه چنین طرحی به تصویب اداره کل میراث فرهنگی اصفهان نرسیده است.

موسوی توضیح داد: گفته می گردد که ساخت پارکینگ و مجموعه تجاری در دستور کار است اما برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به بافت پیرامونی بنای تاریخی، اجرای هر طرحی در این محدوده نیازمند مصوبه میراث فرهنگی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 590

به "از مسجد جامع اصفهان چه خبر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از مسجد جامع اصفهان چه خبر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید