راهنمای پرواز خارجی و داخلی (سوار شدن به هواپیما)

به گزارش مجله زیبایی زندگی، مراحل سوار شدن به هواپیما شاید برای بسیاری امری عادی باشد، اما برای افرادی که برای اولین بار سوار هواپیما می شوند این کار ساده ممکن است با چالش هایی همراه باشد. یکی از نکات چالش برانگیز در فرودگاه ها بحث ازدحام جمعیت و شلوغی می باشد که محتمل است باعث جا ماندن شما از پرواز گردد. در نقاط مختلف ترمینال های فرودگاه تابلوهای هدایت قراردارند که اگر آنها را دنبال نمایید، بدون مشکل به پرواز خود می رسید و تجربه خوشایندی از حضور در فرودگاه خواهید داشت. در این مقاله خبرنگاران قصد داریم شما را با جزیی ترین موارد مربوط به مراحل سوار شدن به هواپیما آشنا نماییم، با ما همراه باشید.

راهنمای پرواز خارجی و داخلی (سوار شدن به هواپیما)

مراحل سوار شدن به هواپیما برای اولین پرواز

افرادی بسیار هستند که تا به حال تجربه رفتن به فرودگاه و سوار هواپیما شدن را نداشته اند، دغدغه بسیاری از این افراد دیر رسیدن به فرودگاه و جا ماندن از پرواز می باشد و همین موضوع اضطراب زیادی را به آنها منتقل می نماید. حتما پیش از حرکت به سمت فرودگاه از همراه داشتن مدارک خود همچون کارت ملی، گذرنامه و بلیط اطمینان حاصل نمایید. مسافت خود تا فرودگاه را درنظر بگیرد و براساس ترافیک زمان خود را برای حرکت به سمت فرودگاه معین کنید تا دیر نرسید. از همراه داشتن وسایل ممنوعه و بار بیش از حد مجاز جدا خودداری نمایید. با رعایت کردن موارد گفته شده، می توانید مراحل سوار شدن به هواپیما را به راحتی و بدون نگرانی طی کنید و از سفر هوایی خود لذت ببرید.

نکاتی که قبل از رفتن به فرودگاه باید بدانید

  1. بلیط هواپیما را می توانید به صورت آنلاین از سایت های فروش بلیت و یا از آژانس های مسافرتی سطح شهر تهیه نمایید، البته در فرودگاه هم کانترهایی برای فروش بلیت وجود دارد. در گذشته بلیت ها به صورت کاغذی بودند ولی چندسالی است که بلیت ها به صورت الکترونیکی شده و می توانید با استفاده از کد ملی کارت پرواز خود را دریافت کنید.
  2. روی بلیتی که خریداری کردید، تمام معینات پرواز از جمله نام شرکت هواپیمایی، نوع هواپیما، ساعت پرواز، شماره جایگاه و غیره درج شده است و به همین علت امکان انتخاب جایگاه به وسیله شما وجود ندارد.
  3. حتما قبل از حرکت به سمت فرودگاه از همراه داشتن بلیت و کارت خود اطمینان حاصل کنید.
  4. برای رفتن به فرودگاه برنامه ریزی داشته باشید و مسافت را در نظر بگیرید تا بتوانید حداقل یک ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر شوید. برای پروازهای داخلی باید حداقل 20 دقیقه قبل از پرواز خود را به قسمت پذیرش مسافر برسانید، اگر کمتر از 20 دقیقه به پرواز مانده باشد، مسئولان می توانند بلیت شما را باطل کنند.
  5. حتما بر روی بلیت خود به نام شرکت هواپیمایی که پرواز را انجام می دهد، دقت نمایید. زیرا در طول زمان حضور در فرودگاه تا سوار شدن به هواپیما به کارتان می آید و باید با توجه به آن به پذیرش مربوطه مراجعه نمایید.
  6. یکی از اطلاعات مهمی که روی بلیت ها درج می گردد، اندازه بار مجازی است که هر مسافر می تواند همراه خود داشته باشد. پس حتما در زمان بستن چمدان و برداشتن وسایل به اندازه بار مجازی که روی بلیت درج شده است، دقت نمایید. اگر باری که همراه دارید بیش از حد مجاز باشد، باید هزینه بار اضافی را پرداخت نمایید و یا بار خود را کاهش دهید.
  7. قوانین فرودگاه ها برای موارد و وسایل ممنوعه متفاوت می باشد، پس حتما قبل از پرواز موارد ممنوعه فرودگاه مبدا و مقصد را چک کنید و از همراه داشتن وسایل ممنوعه جدا خودداری نمایید.
  8. می توانید یک کیف کوچک را برای مدارک و وسایل ضروری در نظر بگیرید و آن را داخل هواپیما ببرید. زیرا امکان دسترسی به چمدان و بارهایی که در فرودگاه تحویل داده اید تا رسیدن به فرودگاه مقصد وجود ندارد، بنابراین مدارک خود را در دسترس بگذارید.

ورود به فرودگاه و ترمینالی که پرواز انجام می گردد

همانطور که در مراحل سوار شدن به هواپیما گفتیم تمامی نکات مربوط به پرواز بر روی بلیتی که خریداری نموده اید، درج شده است. یکی از نکات مهم بر روی بلیت هواپیما که باید در زمان رفتن به فرودگاه به آن توجه نمایید، نام فرودگاهی می باشد که پرواز از آنجا انجام می گردد. برای فرودگاه های بزرگ که بیش از یک ترمینال دارند، شماره ترمینال هم باتوجه به نام شرکت هواپیمایی بر روی بلیت قید شده است. حتما به شماره ترمینال دقت نمایید، زیرا در فرودگاه های بزرگ همچون فرودگاه مهرآباد تهران فاصله ترمینال ها با هم زیاد می باشد و ممکن است از پرواز جا بمانید.

کنترل های امنیتی در زمان ورود به ترمینال فرودگاه

برای وارد به سالن ترمینال باید همه وسایل خود را اعم از چمدان، ساک دستی، کیف دستی و غیره را بر روی نقاله بگذارید، تا به وسیله پلیس فرودگاه آنالیز گردد. اگر در فصل زمستان باشید باید پالتوی خود را هم به همراه موبایل و وسایل فلزی خود در سبدهای مخصوص گذاشته و روی نقاله قرار دهید، سپس خودتان هم بازرسی بدنی شوید و اگر وسیله ممنوعه ای همراهتان نبود، می توانید وسایل تان را تحویل بگیرید و وارد ترمینال شوید.

مرحله پذیرش یا (Check-in) برای گرفتن کارت پرواز

پس از ورود به سالن فرودگاه باید باتوجه به نام شرکت هواپیمایی که روی بلیت پرواز شما درج شده است، به کانتر مربوط به شرکت هواپیمایی مراجعه نمایید و با ارائه کد ملی و بلیت، کارت پرواز خود را دریافت کنید. روی کارت پرواز شماره جایگاه و اطلاعات پرواز درج شده است. در زمان دریافت کارت پرواز، بارهای شما را هم در کانتر وزن نموده و اگر وزن در حد مجاز باشد، آن را تحویل می گیرند. اگر وزن بار شما از حد مجاز بیشتر باشد باید جریمه آن را پرداخت نمایید و یا از بار خود کم کنید.

در فرودگاه های بزرگ از تابلوهای راهنما و ماموران فرودگاه برای پیدا کردن کانتر مورد نظر خود می توانید، راهنمایی بگیرید. البته از بلندگوهای فرودگاه هم مسافران را برای مراجعه به کانتر مربوطه فرا می خوانند.

بعضی شرکت های هواپیمایی این کار را آسان نموده اند و شما می توانید با مراجعه به وب سایت شرکت هواپیمایی Check-in را انجام دهید و کارت پرواز خود را دریافت نمایید. استفاده از این سرویس از 24 ساعت تا 90 دقیقه قبل از پرواز امکان پذیر می باشد.

در فرودگاه های مهرآباد تهران، کرمان، شیراز، اهواز، زاهدان، قشم، ساری، بندرعباس، مشهد، خرم آباد، ایلام، سیرجان، اصفهان، بجنورد و بم این خدمت به مسافران ارائه می گردد. این امکان در فرودگاه های جزیره کیش، عسلویه و خارک وجود ندارد. البته اگر بار همراه خود داشته باشید باید حتما پیش از پرواز به کانتر مراجعه نموده ، تحویل بار و وزن کشی را انجام دهید.

بازرسی نهایی و ورود به سالن انتظار

در ادامه مراحل سوار شدن به هواپیما پس از تحویل بار و دریافت کارت پرواز باید از یک مرحله بازرسی فیزیکی و یک مرحله آنالیز کارت پرواز عبور کنید. در زمان ورود به سالن انتظار حتما کارت پرواز و کارت ملی چک می گردد و سپس مسافران به سمت بازرسی فیزیکی راهنمایی می شوند. بازرسی فیزیکی که پیش از ورود به سالن انتظار انجام می گردد، تمامی وسایلی که همراه خود به داخل هواپیما می برید، مورد آنالیز قرار می گیرند. همچون مرحله قبل تمامی وسایل فلزی و تلفن همراه خود را باید در سبد مخصوص قرار دهید و خودتان بدون هیچ وسیله اضافی از گیت عبور کنید.

در زمان ورود به سالن انتظار ابتدا گیت پرواز خود را پیدا کنید و سپس در جایی نزدیک به گیت روی جایگاه ها بنشینید. با توجه به شماره پرواز خود در این سالن می توانید، از روی تابلوها از شرایط پرواز خود اطلاع پیدا کنید. در این سالن بعلاوه دستگاه هایی وجود دارد که می توانید با وارد کردن شماره پرواز خود اطلاعات کاملی از جمله گیتی که باید به آن مراجعه کنند را دریافت کنید.

عبور از گیت پرواز و ورود به هواپیما

این مرحله آخرین مرحله پیش از ورود به هواپیما می باشد. معمولا درب گیت پرواز بیست دقیقه قبل از شروع پرواز باز شده و در بلندگو هم اعلام می گردد. در این گیت مسئولان پرواز برای آخرین بار کارت پرواز و اطلاعات شما را آنالیز نموده و پس از تایید وارد خرطومی هواپیما می شوید و یا به وسیله اتوبوس های مخصوص به سمت پلکان هواپیما می روید. در زمان ورود به هواپیما با نشان دادن کارت پرواز به مهمانداران، آنها شما را به سمت جایگاه تان راهنمایی می کنند. می توانید وسایل اضافی خود را در قسمت های مخصوصی که بالای سرتان قرار دارند، بگذارید.

عبور از گیت پرواز و ورود به هواپیما

برای سوار شدن به هواپیما برای سفرهای خارجی باید تمامی مراحل گفته شده در بالا را طی کنید. فقط برای خروج از کشور باید حتما گذرنامه معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار همراه داشته باشید و اگر به کشوری سفر می کنید که احتیاج به ویزا دارد، باید از قبل ویزا دریافت نموده باشید. بعلاوه برای خروج از کشور باید هزینه خروجی را هم از قبل واریز کنید و یا به وسیله دستگاه های کارت خوان موجود در فرودگاه عوارض خروجی خود را پرداخت نمایید. پس از دریافت کارت پرواز برای سفرهای خارجی باید از گیت پاسپورت عبور نمایید. در این قسمت گذرنامه ، ویزا ،عوارض خروج از کشور و بلیت شما کنترل می گردد و اگر برای خروج شما از کشور مانع قانونی نباشد، ماموران پلیس گذرنامه مهر خروج را در پاسپورت شما میزنند.

1. برای دریافت کارت پرواز در فرودگاه چه مدارکی احتیاج است ؟

برای دریافت کارت پرواز و تحویل بار در فرودگاه باید به کانتر چک این مراجعه نمایید و با ارائه کارت ملی و بلیت ، کارت پرواز خود را دریافت نمایید.

2. در کدام فرودگاه های داخلی می توان Check-in را به صورت آنلاین انجام داد؟

در فرودگاه های مهرآباد تهران، کرمان، شیراز، اهواز، زاهدان، قشم، ساری، بندرعباس، مشهد، خرم آباد، ایلام، سیرجان، اصفهان، بجنورد و بم این خدمت آنلاین به مسافران ارائه می گردد. این امکان در فرودگاه های جزیره کیش، عسلویه و خارک وجود ندارد.

3. درب گیت پرواز چند دقیقه قبل از شروع پرواز باز می گردد؟

این مرحله آخرین مرحله پیش از ورود به هواپیما می باشد. معمولا درب گیت پرواز بیست دقیقه قبل از شروع پرواز باز شده و در بلندگو هم اعلام می گردد.

نتیجه گیری

با استفاده از هواپیما می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین اندازه خستگی خود را به مقصد برسانید. البته باید پیش از رفتن به فرودگاه و سوار هواپیما شدن بعضی نکات را رعایت نمایید تا بتوانید سفر خود را بدون استرس شروع کنید. یکی از نکات مهم زمان حضور در فرودگاه می باشد، شما باید حداقل یک ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشید. پیش از حضور در فرودگاه از همراه داشتن مدارک هویتی و بلیت خود اطمینان پیدا کنید. اگر علاقه به سفرهای هوایی دارید به شما پیشنهاد می کنیم با خبرنگاران همراه باشید.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2170

به "راهنمای پرواز خارجی و داخلی (سوار شدن به هواپیما)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای پرواز خارجی و داخلی (سوار شدن به هواپیما)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید