رشد کسب و کار چیست و چگونه انجام می گردد
به گزارش مجله زیبایی زندگی، رشد کسب و کار به معنای توسعه شرکت از نظر رشد عایدی پایگاه مشتری سهم بازار یا فراوری کالاهای بیشتر است. هیچ فرمول جهانی ثابتی برای محاسبه رشد کسب و کار وجود ندارد زیرا هر شرکت یک زیست بوم منحصر به فرد است. با این حال افزایش عایدی پایگاه مشتری یا سهم بازار نشان دهنده توسعه تجارت است.
در این مقاله فرا می گیریم که چرا رشد کسب وکار برای هر شرکت حیاتی است و انواع و مراحل آن را کشف می کنیم.
چرا رشد کسب و کار برای هر شرکتی مهم است؟
رشد کسب و کار یکی از اهداف اصلی هر شرکت به شمار میرود؛ چرا که بدون توسعه کسب و کار دچار رکود می گردد. تنها مالک کسب و کار است که عوامل رشد آن را مشخص می نماید بنابراین از پیروی از معیارهای پیروزیت پذیرفته شده عمومی خودداری کنید. کسب و کارتان محصول تفکر بوده و یک سیستم منحصر به فرد است که احتیاج به یک رویکرد فردی دارد. اگر چه اگر قصد رشد نداشته باشید تمام حوزه های کسب و کار شما آسیب خواهند دید. بیایید این فرآیند را با جزئیات آن آنالیز کنیم.
ما با بدیهی ترین چیزها آغاز می کنیم. اگر کسب و کار خود را توسعه ندهید نمی توانید عایدی خود را افزایش دهید. ممکن است قیمت محصولتان را بالا ببرید اما اگر یک استارتاپ هستید باید ارزش برند خود را نیز به مشتریانتان نشان دهید. برای پشت سر گذاشتن رقبا باید بین خود و آنها تمایز قائل شده و مزیت رقابتی قوی ایجاد کنید. بنابراین اگر این یک چالش برای شما است مشخص قیمت های بالاتر ممکن است به یک شکست کامل منتهی گردد. در این صورت جذب بازارهای هدف تازه یا بستن معاملات بیشتر را در نظر بگیرید.
مردم به رشد مستقیم و غیرمستقیم کسب و کار یاری می نمایند. آنها می توانند بیشتر از شما خرید نموده یا نظرات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهند که به شما امکان پیشرفت می دهد. شرکتی که روی جذب مخاطب منظم سرمایه گذاری نمی نماید فرصت های رشد خود را از دست می دهد. در اینجا می توانید در یک دور باطل گرفتار شوید زیرا مشتریان ترجیح می دهند با شرکت هایی که دائما در حال توسعه هستند کار نمایند. بنابراین برای فروش بیشتر و جذب مخاطبان تازه باید در پی فرصت های رشد باشید.
شرکت هایی که منابع خود را به توسعه سرمایه گذاری اختصاص می دهند سهم بازار خود را به آرامی اما مطمئنا افزایش می دهند. این شرکت ها در زمینه های مختلف از رقبای خود بهتر عمل می نمایند که مزایای بیشتری مانند شرایط همکاری بهتر با تامین نمایندگان را برای آنها فراهم می نماید.
رشد کسب و کار شما بر کیفیت خدمات پشتیبانی از مشتری نیز تأثیر می گذارد. شرکت هایی که در تیم پشتیبانی خود سرمایه گذاری می نمایند خدمات پس از فروش را بهبود می بخشند که منجر به سطح بالایی از وفاداری رضایت و حفظ مشتری می گردد. اگرچه کسب و کارها باید توجه ویژه ای به ایجاد روابط با مشتریان داشته باشند زیرا رشد سریع و جذب مخاطبان تازه گاهی اوقات مشتریان وفادار آنها را ساعت ها منتظر پاسخ نگاه می دارد. این کار ممکن است منجر به تغییر نگاه مشتری نسبت به خوشنامی برند گردد که نشانه بدی برای هر نام تجاری است زیرا حفظ یک مشتری فعلی مقرون به صرفه تر از به دست آوردن مشتری تازه است.
علاوه بر این رشد مداوم جویندگان کار را به سوی شرکت شما جذب می نماید. هر کس می خواهد بخشی از یک جامعه بزرگ باشد که هدف آن توسعه و ایجاد یک محصول عالی است. بنابراین چنین شرکت هایی تعداد زیادی رزومه دریافت نموده و می توانند با استعدادترین گزینه ها را برای پیوستن به تیم خود انتخاب نمایند.
رشد کسب وکار به شرکت ها این امکان را می دهد تا عایدی خود را افزایش داده خط فراوری خود را توسعه دهند با تامین نمایندگان با مطلوب ترین شرایط شریک شوند به مخاطبان تازه دست یابند و تیمی از متخصصان ایجاد نمایند. حال بیایید با انواع رشد کسب و کار آشنا شویم.
4 نوع رشد کسب و کار
رشد کسب و کار را می توان به 4 نوع اصلی طبقه بندی کرد. هر نوع رشد را از منظر متفاوتی آنالیز نموده و در مراحل مختلف برای کسب وکارها مناسب است. بیایید هر رویکرد رشد کسب و کار را با جزئیات آن آنالیز کنیم.
رشد ارگانیک
این نوع ساده ترین اما موثرترین راه رشد کسب و کار شناخته می گردد. رشد ارگانیک برترین راه برای استارت آپ ها و شرکت هایی است که به تازگی وارد بازار شده اند؛ در حالی که در دراز مدت برای برندهای معتبر کمتر موثر است. رشد ارگانیک مستلزم توسعه فیزیکی کسب و کار است؛ یعنی ارتقای خطوط فراوری فراوری کالاهای بیشتر کار در چندین شیفت اجاره فضای بزرگ باز کردن یک فروشگاه تازه و غیره و به مشتریان بیشتری خدمات رسانی می نماید.
رشد استراتژیک
این رویکرد برای اهداف بلند مدت و شرکت هایی مناسب است که رشد ارگانیک را پشت سر گذاشته اند و به اصطلاح روند مناسبی دارند. این شرکت ها پول به دست آمده در طول رشد ارگانیک را در استراتژی های رشد استراتژیک سرمایه گذاری می نمایند. چنین کاری می تواند شامل توسعه خط فراوری و دستیابی به بازارهای تازه به وسیله کمپین های تبلیغاتی باشد.
رشد داخلی
این رویکرد می تواند بین دو نوع رشد ارگانیک و استراتژیک اجرا گردد. این نوع رشد کسب و کار بر فراوری متمرکز نیست بلکه هدف آن استفاده موثرتر از منابع فعلی برای بهینه سازی گردش کار شرکت است. این روش می تواند شامل استفاده از یک سیستم اتوماسیون بازاریابی یا صرفه جویی در هزینه ها با پیاده سازی سیستم های ناب (لین) باشد.
مشارکت یا ادغام رشد
همانطور که از نام آن پیداست این رویکرد به معنای همکاری با شرکت دیگری برای منافع متقابل است. چنین مشارکتی به شرکت ها یاری می نماید محصول تازهی را با هم راه اندازی نمایند کالاهای بیشتری فراوری نمایند بازارهای هر دو را رشد دهند و از وفاداری مشتری به برند دیگری استفاده نمایند.
اکنون که انواع رشد کسب و کار را می شناسید بیایید مراحلی را که هر شرکت در طول عمر خود طی می نماید را آنالیز کنیم.
4 مرحله رشد کسب و کار
شرکت ها در هر مرحله از توسعه خود با چالش های مختلفی روبرو هستند. بیایید نگاهی دقیق به هر یک از آنها بیندازیم تا بدانیم چگونه با این مسائل کنار بیاییم.
راه اندازی
در مرحله اولیه هدف هر استارتاپ بقا است. شرکت از صاحب کسب و کار آغاز می گردد که چندین کارمند را پیدا می نماید که چندین نقش را ایفا می نمایند. وظیفه اصلی آنها ایجاد آگاهی برند و ارائه ارزش محصول خود با بودجه محدود است. چالش های اصلی هر استارتاپ شامل اطمینان از رقابتی بودن محصول و برآوردن احتیاجها و انتظارات مشتریان است.
رشد
در این مرحله استارتاپ مدل کسب و کار دارد و تمام کوشش خود را برای رشد کسب و کار خود می نماید. از آنجایی که توسعه یک کسب و کار بسیاری از کارآفرینان را می ترساند آنها اغلب ریسک رشد را نپذیرفته و همه فرصت ها را از دست می دهند. اگرچه بسیار مهم است که در پی راه هایی برای افزایش پایگاه مشتری باشید. با این حال در اینجا با شرایط چالش برانگیزی روبرو می شوند زیرا استارتاپ از نظر بودجه محدود است.
بلوغ
در این مرحله کسب و کار به ثبات خاصی رسیده که دیگر احتیاجی به چنین نتیجه ای از مالک خود ندارد. همه فرآیندها تنظیم شده اند و گاهی اوقات برای سال ها خوب کار می نمایند. این مرحله باعث می گردد که مالکان بر توسعه جغرافیایی ایجاد شناخت جهانی و تنوع محصول تمرکز نمایند. علیرغم دوره رشد کم و بیش پایدار بلوغ به جریان های نقدی بیشتری برای اجرای استراتژی ها و تبلیغات تازه احتیاج دارد.
تمدید/ زوال
این مرحله ریسک است. با این حال ممکن است هنوز برای مالکان مرحله ای پایدار به نظر برسد. آنها عایدی منظم و آگاهی از برند داشته و ممکن است در پی راه های تازه برای توسعه خود نباشند. از این رو اگر بر روی ایده ها و فناوری های تازه سرمایه گذاری ننمایند کسب وکارشان می تواند رو به زوال باشد.
اکنون نحوه عملکرد هر کسب و کار را از لحظه ورود به بازار می دانید بنابراین وقت آن رسیده که چندین روش را کشف کنید که به رشد آن یاری می نماید.
چگونه به سرعت کسب و کار خود را توسعه دهیم؟
رشد یک کسب و کار سخت است. پس از رسیدن به نقطه ای در توسعه شرکت خود یافتن راه های تازه برای ایجاد مخاطب افزایش عایدی و فراوری کالاهای بیشتر می تواند یک چالش واقعی باشد. بنابراین در این بخش چندین ایده را به اشتراک می گذاریم که به استارت آپ ها و کسب وکارهای مستقر یاری می نماید تا به افق های تازهی دست یابند.
علاقه مندان مستعد در بازاریابی را استخدام کنید: تیم شما ضامن پیروزیت یا شکست شرکت شماست. در ابتدای تاسیس هر کسب و کاری بنیانگذار چندین نقش را ایفا می نماید. بنابراین برای کاهش حجم کاری و پرداختن به کارهای مهمتر باید افرادی را پیدا کنید که واقعا به محصول شما علاقه مند هستند. تیم شما می تواند شامل متخصصان باتجربه و مبتدیان بازاریابی باشد؛ زیرا دومی ممکن است ایده های تازه زیادی داشته باشد که اجرای آنها به وسیله توانایی کارمندان با تجربه امکانپذیر خواهد بود.
روی حفظ مشتری کار کنید
از آنجایی که به دست آوردن مشتریان تازه هزینه بسیار بالایی دارد به خصوص برای استارتاپ ها که بودجه کمی دارند حفظ مشتریان فعلی را در اولویت قرار بدهید. مشتریان شما نه تنها برای محصول شما برمی گردند بلکه آن را به دوستان و همکاران خود نیز معرفی می نمایند. یک برنامه وفاداری یا وابسته ایجاد کنید تا مشتریانتان به کار با برند شما علاقه مند شوند. اجرای استراتژی های حفظ مشتری تاثیر مثبتی بر عایدی تبلیغات شفاهی و وفاداری شما خواهد داشت.
فانل فروش خود را بسازید
فانل فروش به شما این امکان را می دهد تا قبل از تبدیل شدن فرد به مشتری متوجه شوید که مسیر چگونه پیش می رود. درک مسیر مشتری به شما این امکان را می دهد که پیروز ترین استراتژی ها تکنیک هایی که برترین نتایج را به ارمغان می آورند کانال های جذب بازاریابی با عملکرد بالا و دلایلی که چرا مشتریان خود را از دست می دهید را پیدا کنید. در نتیجه می توانید فروش را پیش بینی نموده هزینه ها را کاهش داده و در بازگشت مشتریان قدیمی بهتر عمل کنید. فانل فروش شرایط فروش را نشان می دهد: فراوری سرنخ جستجو صلاحیت تماس پیشنهاد مذاکرات و حفظ. این کار به شما امکان می دهد تا کار نمایندگان فروش خود را کنترل نموده و تصمیمات آگاهانه بگیرید.
رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید
به سراغ انجام تحقیقات هوش رقابتی بروید. این کار به شما یاری می نماید تا روندهای صنعتی که در آن مشغول هستید را کشف نموده در خصوص انتظارات مشتریان بینش کسب نموده اقدامات رقبا را پیش بینی نموده نقاط ضعف و قوت آنها را تجزیه و تحلیل کنید و عایدی خود را افزایش دهید. به این ترتیب در پول خود صرفه جویی نموده و در استراتژی های پیروز سرمایه گذاری خواهید کرد.
از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بهره ببرید
با یک CRM خوب می توانید تمام تعاملات مشتری با برند خود را در هر مرحله از سفر خریدار نظارت کنید. بعلاوه تصویر واضحی از معاملات بسته و معاملات در حال اجرا خواهید داشت. علاوه بر این تمام داده های مربوط به مشتریانتان در یک مکان ذخیره می گردد تا بتوانید در هر زمان به اطلاعات مشتری خود دسترسی داشته باشید. تماس با مشتریان ارائه پیشنهادات شخصی و کار مشترک برای نمایندگان فروش شما آسان تر خواهد بود.
آنلاین باشید
امروزه حضور آنلاین برای هر برندی حیاتی است زیرا کاربران هر روز و ساعت های زیادی را در فیس بوک اینستاگرام و توییتر می گذرانند. شما نمی توانید این فرصت را برای ایجاد آگاهی و شناخت نام تجاری رایگان از دست بدهید. محصول خود را به اشتراک بگذارید موارد و توصیفات خود را به اشتراک بگذارید بعضی از پشت صحنه های شرکت خود را نشان دهید بازخورد مشتریان را جمع آوری کنید نظر آنها را بپرسید محتوا را به طور منظم پست کنید تبلیغات را اجرا نموده و ثبات برند را حفظ کنید. این کار به ترافیک بالا افزایش تعامل و یک استراتژی بازاریابی بهینه منجر می گردد.
رویدادهای آنلاین و آفلاین برگزار کنید
وبینارها کنفرانس ها و کارگاه ها به برندها یاری می نمایند تا مشتریان تازهی جذب نموده با هواداران برند خود ارتباط برقرار نمایند تخصص و دانش خود را به اشتراک بگذارند برای فرصت های تجاری بیشتر با شرکا همکاری نمایند و آگاهی از برند را افزایش دهند. میزبانی رویدادهای منظم را برای رشد مؤثر کسب و کار خود در نظر بگیرید.
رشد کسب و کار یک فرایند همیشگی و ثابت است
در حقیقت شرکت ها نمی توانند برای بازه ای به سراغ رشد کسب و کار خود بروند و برای مدتی آن را رها نمایند. هر مرحله از رشد کسب و کار را می توان بر اساس داده های بیزینس خود تشخیص داده و پیش از ورود به مرحله بعدی از رشد کسب و کار خود را برای مرحله بعدی آماده کنید.