ساخت طلایی به نرمی آب در یزد

به گزارش مجله زیبایی زندگی، معاون میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به ثبت زیور آلات یزدی در لیست آثار ملی ناملموس کشور، قدمت ساخت طلایی به نرمی آب و ساخت زیورآلات در این کهن شهر را به استناد مدارک موجود تا دو هزار سال قبل برآورد می نماید.

ساخت طلایی به نرمی آب در یزد

طلایی که به نسبت سایرین ظرافت بیشتری دارد

علی اصغر صمدیانی یزد اظهار می نماید: در آثار کشف شده در منطقه غربال بیز مهریز، زیورآلاتی از جنس طلا متعلق به دوران اشکانی کشف شده که قدمت آن ها به حدود 2000 سال پیش باز می گردد. وی با بیان اینکه قبلاً نیز در بعضی از دیگر سایت های باستان شناسی استان زیورآلاتی با قدمت هایی مشابه کشف شده، اضافه می نماید: نکته جالب توجه این است که آثار مکشوفه اخیر از ظرافت های بیشتر و بسیار پیشرفته تری نسبت به طلاهای متعلق به عصر صفوی و دوران پس از اسلام تا به امروز برخوردار هستند. این مسئول با بیان اینکه قدمت زرگری در یزد تنها به زیور آلات یزدی محدود نمی گردد، می گوید: پارچه های گلابتون و زری بافی که اکنون بافت آن ها کاملا منسوخ شد، روزگاری در این دیار با استفاده از مفتول های طلا و نخ ابریشم انجام می شده که نحوه بافت و زیبایی آن ها با توجه به قدمت آن ها، در آن دوران بسیار حیرت انگیز بوده است.

ثبت بعضی مصنوعات زرگری یزد در لیست آثار ناملموس

صمدیانی با اشاره به ثبت بعضی مصنوعات زرگری یزد در لیست آثار ناملموس کشور بیان می نماید: زنجیرهای چینابی، هل و گل، هل و توپ ملیله یزدی و بعلاوه دستبند اشرفی به ثبت ملی رسیده که در این بین زنجیر چینابی معروف ترین اثر به ثبت رسیده است. وی با اشاره به ویژگی ثبت زیور آلات یزدی تصریح می نماید: شیوه ساخت خلاقانه و پیچیده این زیورآلات منجر شده تا کپی برداری دستگاهی از این آثار ممکن نباشد و نمونه هایی از آن ها که حتی قدمتی حدود 500 سال نیز دارند، جز در حیطه صنایع دستی یزد موجود نباشد.

زنجیر چینابی، زیبا و با دوام

معاون میراث فرهنگی استان در ادامه موضوع ساخت طلایی به نرمی آب به زنجیر چینابی به عنوان یکی از زیوآلات سنتی یزد اشاره و در خصوص آن اظهار می نماید: نام این زنجیر به نوع و نحوه ساخت آن مربوط می گردد، چرا که نرمی این زنجیر باید مانند آب باشد به عبارتی باید چیده شده به نرمی آب باشد. وی دو مدل ساده و کنیک یا مخروطی را برای این نوع زنجیر برمی شمارد و با بیان اینکه اصول و پایه ساخت این نوع زنجیر شامل رشته ها و مفتول های نرم طلاست، می گوید: زنجیر چینابی با حلقه های تابیده طلا در عیار 20 که عیار مخصوص طلای یزد است و نیز با بکارگیری آلیاژهای مس و نقره ساخته می گردد.

تفاوت زنجیر هل و گل و هل

صمدیانی با بیان اینکه زنجیر هل و گل و هل به رغم تشابه اسمی کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند، بیان می نماید: زنجیر هل با روش ملیله و با استفاده از مفتول های طلا ساخته می گردد تا این که به مجموعه زیبای هل و گل تبدیل گردد، در حالی که برای ساختن زنجیر هل از قاب هایی که مفتول های طلا را در آن تعبیه می نمایند، استفاده می گردد و میان این هل ها، زنجیرهای چینابی قرار می گیرد. این مسئول در خاتمه خاطرنشان می نماید: سایر زیورآلات ثبت شده نیز دارای روش های ساخت پیچیده و جالب توجهی هستند که امید است علاوه بر ثبت ملی، بتوانیم آن ها را به ثبت جهانی نیز برسانیم.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی
انتشار: 20 دی 1401 بروزرسانی: 20 دی 1401 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2230

به "ساخت طلایی به نرمی آب در یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت طلایی به نرمی آب در یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید