7 نکته برای حفظ سلامت پوست و مو هنگام شنا کردن

به گزارش مجله زیبایی زندگی، شنا کردن یک ورزش عالی برای کاهش وزن و تناسب و علاوه بر این، یک فعالیت بدنی بسیار مفرح و مجذوب نماینده است. محبوبیت این ورزش در تابستان چند برابر می گردد و همه به سراغ استخرها می فرایند تا تنی به آب بزنند و از این فرصت برای کالری سوزی، سرگرمی و گذراندن تابستان استفاده نمایند. اگر بعد از شنا دچار مشکلاتی مثل خشکی پوست و مو می شوید، در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید تا راه چاره این مشکل را پیدا کنید.

7 نکته برای حفظ سلامت پوست و مو هنگام شنا کردن

شنا کردن چه فوایدی برای سلامت بدن دارد؟

شنا کردن یکی از مجذوب نماینده ترین فعالیت های بدنی است. این ورزش آسیب بسیار کمی به مفاصل وارد می نماید و تمام اندام های بدن را تقویت می نماید. در واقع یک تمرین فول بادی یا تمام بدن است که بیشتر عضلات بدن شما را به کار می گیرد. علاوه بر تقویت عضلات، این ورزش برای افزایش توان قلبی عروقی بسیار مفید است و یاری می نماید تا قلبی سالم تر داشته باشید و بهتر نفس بکشید.

شنا کردن یک فعالیت تفریحی تابستانی، نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای بچه ها است. این فعالیت مجذوب نماینده، برای سلامت جسم و روح و تغییر حال وهوای افراد، مفید است. اما اگر تا به حال شنا کردن را تجربه نموده باشید حتما می دانید که برای پوست و مو چندان مناسب نیست.

شنا کردن خصوصا در استخرهای عمومی می تواند پوست و موی شما را به شدت خشک کند. از جمله آسیب های شنا کردن برای پوست و مو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کلر و آب شور استخر هر دو باعث خشک شدن مو می شوند. این خشکی مسائلی مثل موخوره ایجاد می نماید. مو در آب استخر بسیار شنماینده می گردد. یکی دیگر از مسائلی که آب استخر برای مو ایجاد می نماید، از بین بردن رنگ آن است. کسانی که موهای خود را با رنگ روشن رنگ نموده باشند احتمالا متوجه شده اند که بعد از حضور در استخر، موی آن ها به رنگ سبز تغییر رنگ می دهد.
  • کلر موجود در آب استخر روی پوست هم تاثیر منفی دارد. یکی از مهم ترین اثرات آن خشکی پوست است. آب استخر چربی طبیعی پوست را از بین می برد و منافذ آن را باز می نماید. این چربی طبیعی بدن است که پوست را مرطوب و سالم نگه می دارد. مواجهه زیاد با کلر می تواند آن را خشک کند و باعث ایجاد التهاب و خارش گردد.
  • قرار داشتن در معرض کلر برای مدت های طولانی مثلا چند سال، می تواند باعث پیری زودرس پوست گردد و سلامت آن را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
  • وقتی برای مدت طولانی با کلر در تماس باشید ممکن است انواع راش ها و بثورات پوستی را هم تجربه کنید. بعضی از افراد بعد از استخر تکه هایی قرمز و ملتهبی روی پوست خود مشاهده می نمایند که در صورت التهاب بیشتر می تواند به تاول زدن منجر گردد.
  • وقتی کلر آب بیشتر از حد مورد احتیاج باشد، در بعضی افراد باعث سوختن پوست صورت می گردد. قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی ماده شیمیایی می تواند تاول های دردناک ایجاد کند.

اما فوایدی که این ورزش دارد، بسیار بیشتر از آسیب های آن است. علاوه بر این، راهکار هایی وجود دارد که با یاری آن می توانید آسیب های پوست و مو که بر اثر شنا کردن ایجاد می شوند به حداقل برسانید.

مراقبت از مو موقع شنا کردن

برای این که موهای شما بعد از شنا خشک نگردد به این نکات توجه کنید:

1. استفاده از کلاه شنا

یکی از موثرترین روش ها برای حفاظت از مو در برابر آثار مخرب کلر و آب شور این است که تا جایی که امکان دارد، مقدار تماس مو با این مواد مضر را کاهش دهید. راحت ترین راه، پوشیدن کلاه مخصوص شنا است. باید از کلاهی بهره ببرید که کاملا میزان سر باشد.

برترین کلاه های شنا، کلاه هایی هستند که از جنس سیلیکون یا لاتکس ساخته می شوند. این کلاه ها در برابر آب مقاوم اند و نسبت به جنس لاکرا و پلی استر بهتر می توانند از مو در برابر آسیب کلر و آب شور حفاظت نمایند. کلاه هایی از جنس لاکرا و پلی استر، ضدآب نیستند و آب از آن ها عبور می نماید. این کلاه ها فقط برای جمع کردن مو زیر کلاه مناسب اند.

2. آب رسانی به مو قبل از شنا

قبل از اینکه وارد استخر شوید، ضروری است که مو را حسابی آبرسانی کنید. برای این منظور می توانید از آب بدون مواد شیمیایی، روغن های مخصوص مو بهره ببرید. وقتی موی شما اول از همه آب و روغن های مفید را جذب کند، مقدار جذب کلر و آب شور به وسیله موها به حداقل می رسد.

3. شستن مو بلافاصله بعد از شنا

هر چقدر موهای شما بیشتر در معرض کلر و آب شور باقی بماند، آسیب بیشتری می بیند. برای به حداقل رساندن این آسیب، بلافاصله بعد از بیرون آمدن از آب، موهای خود را بشویید. بیشتر استخرها دوش هم دارند تا بلافاصله موها و بدن خود را بشویید.

اکر در استخری که می روید دوش نیست، وقتی به خانه رسیدید، اولین کاری که انجام می دهید دوش گرفتن و تمیز کردن موها باشد.

4. اضافه کردن محصولات آبرسان به روتین مراقبت از مو

حتی با وجود این پیش بینی ها، موهای شما به مراقبت بیشتر احتیاج دارد. برای پیشگیری از خشک شدن موها، حتی در روزهایی که به استخر نمی روید، محصولات آبرسان را به روتین مراقبت از مو اضافه کنید. این محصولات شامل روغن های مو، نرم نماینده های بدون احتیاج به آبکشی، سرم های مو و انواع ماسک موی آبرسان است.

اگر موهای خود را رنگ نموده اید برای شستن مو از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده که رنگ موی سر را حفظ می نمایند بهره ببرید. قبل از آب کشیدن مو اجازه دهید که شامپو برای مدتی روی موها باقی بماند.

مراقبت از پوست موقع شنا کردن

پوست صورت و بدن وقتی برای مدت طولانی در معرض مواد شیمیایی مثل کلر قرار بگیرد، خشک می گردد. خشکی پوست می تواند مسائل دیگری ایجاد کند. برای پیشگیری از خشکی پوست در استخر، این نکات را به خاطر داشته باشید:

1. آماده کردن پوست با کرم محافظ

کلر برای ضدعفونی کردن و جلوگیری از افزایش و توسعه بیماری های باکتریایی، ویروسی و تک یاخته ای به استخرهای شنا اضافه می گردد. این ماده به خاطر ماهیت تهاجمی که دارد، باعث مسائلی مثل خشکی، قرمزی، خارش و سوزش پوست می گردد.

برای جلوگیری از این خارش و قرمزی ناراحت نماینده، متخصصان پوست توصیه می نمایند که قبل از رفتن به استخر، پوست خود را با یک کرم محافظ آماده کنید. در پی محصولاتی باشید که حاوی گلیسیرین، روغن یا وازلین در ترکیبات خود هستند. این مواد تشکیل دهنده می توانند بین کلر و پوست لطیف شما، یک سد محکم ایجاد نمایند که مانع از دست رفتن رطوبت طبیعی پوست می گردد.

البته توجه کنید که همه استخرها اجازه استفاده از مرطوب نماینده ها را به شناگران نمی دهند، زیرا ممکن است با مواد شیمیایی ضدعفونی نماینده تداخل داشته باشند. قبل از پوشاندن پوست با این محصولات ، قوانین استخری که می روید آنالیز کنید.

2. دوش گرفتن و آبرسانی بلافاصله بعد از خروج از استخر

طبق قوانین استخرها، قبل از اینکه وارد استخر شوید باید دوش بگیرید. بعضی از افراد بعد از خروج از استخر صبر می نمایند تا به خانه برسند و بعد بدنشان را می شویند. با این کار، پوست شما برای مدت بیشتری در معرض کلر قرار می گیرد و احتمال آسیب تماشا آن بیشتر می گردد.

بلافاصله بعد از خروج از استخر، بدنتان را بشویید. اجازه ندهید که کلر برای مدت طولانی روی پوست بماند. آب تمیز، چه گرم باشد چه سرد، برترین درمان برای جلوگیری از خشک پوست بعد از استخر است.

در این مرحله می توانید از شامپوهای ملایم و آبرسان برای شستن بدن بهره ببرید تا pH پوست به تعادل برسد. بعد از دوش گرفتن حتما از لوسیون ها و کرم های مرطوب نماینده بهره ببرید تا رطوبت از دست رفته پوست دوباره به آن برگردد.

3. خشک نشدن در معرض هوا

بعضی از افراد دوست دارند بعد از استخر و دوش گرفتن، اجازه دهند که رطوبت پوست با وزش باد یا تابش آفتاب خشک گردد. این روش برای پوست شما مناسب نیست. خشک شدن بدن در معرض باد و آفتاب باعث خشکی بیشتر آن می گردد. بهتر است از حوله های نخی برای خشک کردن بدن بهره ببرید.

اگر در ساحل شنا می کنید و می خواهید از آفتاب بهره ببرید، بعد از خشک کردن بدن و استفاده از کرم ضدآفتاب می توانید دوباره به ساحل بروید و از آن لذت ببرید.

با رعایت این نکات می توانید از این ورزش مفرح و لذت بخش بهره ببرید بدون اینکه نگران خشک شدن پوست و مو باشید.

منبع: Lifehacker

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 مرداد 1401 بروزرسانی: 1 مرداد 1401 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2139

به "7 نکته برای حفظ سلامت پوست و مو هنگام شنا کردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 نکته برای حفظ سلامت پوست و مو هنگام شنا کردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید