آیا واقعا زنبور عسل را می شناسید؟

به گزارش مجله زیبایی زندگی، همه ما می دانیم دنیای زنبور عسل شگفت انگیز است اما درست نمی دانیم چرا؟! بد نیست کمی بیشتر با این حشره باهوش آشنا شویم.

آیا واقعا زنبور عسل را می شناسید؟

هیچ حشره دیگری مانند زنبور عسل به انسان نفع نمی رساند. قرن ها است زنبور داران از کندوهای زنبور عسل نگهداری می نمایند و عسل شیرین و مقوی که آنها فراوری می نمایند را استخراج می نمایند. گرده افشانی بسیاری از محصولات کشاورزی که ما می کاریم بسته به زنبور عسل است. در واقع زنبوری عسل مسئول گرده افشانی یک سوم کل محصولات کشاورزی جهان است! این 15 نکته را راجع به زنبور عسل بخوانید تا کمی بیشتر او را بشناسید:

1- زنبور عسل می تواند سرعتی بیشتر از 24 کیلومتر در ساعت داشته باشد.

ممکن است به نظرتان برسد 24 کیلومتر در ساعت خیلی سریع است اما در واقع در جهانی حشرات سرعتی آهسته تلقی می گردد. بدن زنبور عسل برای طی کردن فاصله از گلی به گل دیگر طراحی شده نه برای سفرهای دور و دراز. بال های کوچک او باید 12000 تا 15000 بار در ثانیه باز و بسته شوند تا بتوانند بدن کوچک او را روی هوا معلق نگه دارند.

2- یک کلنی زنبور عسل می تواند تا 60.000 زنبور را در خود جای دهد.

برای اداره یک کلنی زنبورهای زیادی باید با هم همکاری نمایند، اگر تعداد دقیق تر را بخواهید بین 20.000 تا 60.000 زنبور. زنبورهای پرستار از اعضای جوان کلنی مراقبت می نمایند در حالی که ملازمان ملکه او را می شویند و به او غذا می دهند. زنبورهای گارد جلوی در کلنی می ایستند و مراقب اوضاع هستند. کارگران ساختمانی کلونی شالوده موم زنبوری را می سازند که ملکه در آنها تخم گذاری می نمایند و کارگرهای دیگر عسل را ذخیره می نمایند. کارگرهای مسئول کفن و دفن اجساد زنبورهای مرده را از کندو به بیرون حمل می نمایند. زنبورهای مسئول جمع آوری گرده باید گرده و شهد لازم برای تغذیه کل کلنی را به همراه بیاورند.

3- یک زنبور کارگر به تنهایی در حدود یک دوازدهم یک قاشق چایخوری عسل فراوری می نماید.

قدرت زنبور عسل در کار گروهی او نمایان می گردد. زنبورهای کارگر باید از بهار تا پاییز در حدود 27 کیلوگرم عسل فراوری نمایند تا کل کلونی در طول زمستان غذا داشته باشد. ده ها هزار کارگر باید با یکدیگر همکاری نمایند تا این مقدار عسل فراوری گردد.

4- ملکه زنبور عسل تمام ذخیره اسپرمی را که برای تولد نوزادان تازه احتیاج دارد در خود ذخیره می نماید.

یک ملکه زنبور عسل می تواند 3 تا 5 سال زندگی کند. تنها یک هفته بعد از اینکه ملکه از سلول نوزادی اش خارج می گردد، به خارج از کندو پرواز می نماید تا جفت گیری کند. اگر ملکه پیروز نگردد در مدت زمان 20 روز این کار را انجام دهد، زمانش می گذرد و قدرت جفت گیری اش را از دست می دهد. اما اگر پیروز به جفتگیری گردد، دیگر لازم نیست تا آخر عمرش دوباره این کار را انجام دهد. او اسپرم های جفت نرش را در درون بدنش در اسپرماتیکا ذخیره می نماید و تا آخر عمرش برای بارور کردن تخم هایش از آن استفاده می نماید.

5- یک ملکه زنبور عسل می تواد در هر روز بیش از 2000 تخم بگذارد.

تنها 48 ساعت بعد از جفتگیری ملکه آغاز به انجام دادن وظیفه ای که تا آخر عمر دارد می نماید، تخم گذاری. او چنان تخم گذار نیرومندی است که می تواند تنها در یک روز به مقدار وزن بدن خودش تخم بگذارد. ملکه به طور میانه در هر روز 1500 تخم می گذارد. در حقیقت او آنقدر درگیر تخم گذاری است که وقتی برای انجام دیگر کارها برایش نمی ماند به همین علت است که کارگرها به او غذا می دهند، او را آراسته می نمایند و حمام می نمایند. ممکن است ملکه در طول زندگی اش بیش از 1 میلیون تخم بگذارد!

6- زنبورهای عسل از یک زبان پیچیده نمادی برای صحبت با هم استفاده می نمایند.

به غیر از خانواده پستانداران، زنبورهای عسل پیچیده ترین زبان نمادی روی نموده زمین را دارند. بدن این حشره یک میلیون نورون را در یک مغز کوچک مکعبی شکل جای داده است و زنبور از تک تک این نورون ها استفاده می نماید. زنبورهای کارگر در طول زندگی شان نقش های گوناگونی بر عهده می گیرند. آنها باید شهد و گرده گل ها را جمع نمایند، جهت برگشت به خانه را راه یابی نمایند و چیزهایی که دیده اند را با دیگر اعضای کلونی در میان بگذارند. کارل ون در سال 1973 پیروز شد برای رمز گشایی زبان زنبورها جایزه نوبل پزشکی را دریافت کند، پایکوبی پر جنب و جوش.

7- زنبور عسل نر بلافاصله بعد از جفتگیری می میرد.

زنبور عسل نر تنها یک وظیفه دارد، او اسپرم مورد احتیاج ملکه را تامین می نماید. تنها یک هفته بعد از خارج شدن از سلول های نوزادی، نرها آماده جفتگیری هستند و بعد از انجام وظیفه ان بلافاصله می میرند.

8- دمای داخل کندو در طول سال روی 33 درجه سانتی گراد ثابت است.

زمانی که هوا سرد می گردد، زنبورها گروه های به هم فشرده ای تشکیل می دهند و کندوشان را در بر می گیرند تا آن را گرم نگه دارند. کارگرهایی که اطراف ملکه قرا دارند دور او را احاطه می نمایند تا سرمای بیرون به او نرسد. با فرا رسیدن تابستان که هوا گرم است کارگرها بال می زنند و به این طریق باد را به داخل کندو راهنمایی می نماید و از گرم شدن بیش از حد ملکه و جوان ترها جلوگیری می نمایند. در تابستان حتی می توان از چند قدم دورتر از کندو هم صدای بال زدن زنبورها را شنید.

9- زنبور عسل موم را از غدد خاصی در شکمش فراوری می نماید.

جوان ترین زنبورهای کارگر موم را فراوری می نمایند و کارگران با استفاده این موم لانه های شش ضلعی کندو را می سازند. 8 جفت غده در پخش زیرین شکم زنبور عسل، قطرات موم را فراوری می نمایند. وقتی موم در مجاورت هوا قرار می گیرد به تدریج سفت می گردد. کارگرها باید این موم را درون دهان شان نگه دارند تا نرم بماند و برای ساخت و ساز مناسب باشد.

10- هر زنبور عسل ممکن است در هر روز به 2000 گل سر بزند.

زنبور عسل کارگر نمی تواند تمام گرده گل هایی را که هر روز به آنها سر می زند در یک نوبت حمل کند، به همین علت او هر بار به 50 تا 100 گل سر می زند، سپس گرده آنها را به کندو حمل نموده و دوباره برای پیدا کردن گرده و شهد بیرون می رود و این فرایند را ادامه می دهد. زنبور این چرخه را در طول روز ادامه می دهد که فشاری زیادی به بدن او وارد می نماید. یک زنبور کارگر ممکن است تنها 3 هفته زنده باشد.

11- کندو نوع زنبورهایی که از سلول های نوزادی خارج می شوند را معین می نماید.

وظیفه زنبوری که از تخم خارج می گردد بسته به غذایی که می خورد تعیین می گردد. لاروهایی که قرار است ملکه شوند تنها با ژله رویال تغذیه می شوند. زنبورهای ماده دیگر به این علت کارگر می شوند که تنها از گرده گل و عسل تغذیه نموده اند.

12- کلونی می تواند به سرعت یک ملکه به وجود آورد.

اگر کندو ملکه خود را از دست دهد اما ملکه 5 روز قبل از ناپدید شدن یا مرگش تخم گذاری نموده باشد، کندو می تواند یک ملکه اورژانسی فراوری کند! برای این کار باید به سرعت تغذیه لاروها را تغییر داد و به جای عسل به آنها ژله رویال داد. تغدیه با عسل باعث تحلیل رفتن تخمدان های زنبورهای ماده می گردد پس ملکه های اورژانسی به مقدار ملکه هایی که از اول با ژله رویال تغذیه شده اند پیروز نخواهند بود. اما اگر کلونی چاره دیگری نداشت باشد این برترین راه برای حفظ آن است.

13- اینجا جهانی زنان است.

نرهای کلونی از تخم های نابارور متولد می شوند و تنها 15 درصد از جمعیت کلونی را تشکیل می دهند. وجود نر نشانه خوبی برای یک کندو است. وقتی نرها در کلونی هستند نشان دهنده آن است که کندو به مقدار کافی غذا دارد. اما با این حال با تمام شدن فصل آنها را از کندو بیرون می نمایند چرا که منابع غذایی کندو را می خورند. تمام کاری که نرها در کلونی بر عهده دارند جفتگیری و خوردن غذا است. بر خلاف زنبور عسل های ماده، آنها هیچ کار دیگری ندارند. آنها حتی نیش هم ندارند!

14- ملکه در جهت ایجاد تنوع ژنتیکی کوشش می نماید.

در طول جفتگیری ملکه اسپرم 12 تا 15عدد زنبور نر را در خود ذخیره می نماید تا سلامت و تنوع ژنتیکی کندو تضمین گردد.

15- زنبورها دیوانه تمیزی هستند.

زنبورهای کارگر به شدت کوشش می نمایند تا کندو را کاملا تمیز نگه دارند. تنها زنبوری که فضولاتش را در داخل کندو دفع می نماید ملکه است و زنبورهای کارگر بلافاصله بعد از دفع او فضولاتش را جمع می نمایند و محل را تمیز می نمایند. زنبور عسل حتی حواسش هست که در داخل کندو نمیرد! او در بیشتر مواقع در هنگام مرگ از کندو خارج می گردد تا جنازه اش در کندو نیافتد و غذا و محل زندگی دیگر زنبورها را آلوده نکند!

منبع: فوت و فن / thoughtco.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2156

به "آیا واقعا زنبور عسل را می شناسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا واقعا زنبور عسل را می شناسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید