ارزش آیفون 13 نسبت به آیفون های دیگر خیلی بهتر حفظ شده است

به گزارش مجله زیبایی زندگی، طبق تحقیقات گزارش شده از سوی SellCell، دو ماه پس از معرفی نوترین پرچم دار اپل یعنی آیفون 13 ما شاهد استقبال بی نظیر کاربران و هواداران اپل از این گوشی نو هستیم. تحقیقات SellCell، بر اساس داده های 45 فروشنده گوشی های هوشمند نشان می دهد که آیفون 13 با بیشترین استقبال رتبه اول را در بین آیفون ها و در بازه زمانی دو ماه پس از معرفیشان کمترین افت ارزش را در بین نسل های قبلی این گوشی ها دارد.

ارزش آیفون 13 نسبت به آیفون های دیگر خیلی بهتر حفظ شده است

به طور کلی، مدل های آیفون 13 به طور میانه تنها 25.5 درصد کاهش ارزش داشته اند. برای مقایسه، خط فراوری آیفون 11 حدود 44.6 درصد و خط فراوری آیفون 12 حدود 41 درصد از ارزش خود را در مدت مشابه پس از معرفی از دست دادند. کمبود جهانی تراشه مشکلاتی را برای اپل به همراه داشته ولی از طرفی گویا همین موضوع بر چرخه عرضه و تقاضا هم تأثیرگذار بوده و باعث شده آیفون 13 در دو ماه اول عرضه خود با افت ارزش کمتری نسبت به آیفون 12 روبه رو گردد.

بین ماه های اول و دوم پس از عرضه رسمی این گوشی ها، مدل های آیفون 13 به طور میانگین تنها 0.6 درصد با کاهش ارزش روبه رو شدند که در انتها ماه اول 24.9 درصد و در انتها ماه دوم 25.5 درصد بوده است. تحقیقات می گویند یکی از دلایل این موضوع به کمبود تراشه مربوط می گردد. اگر چه خرید آیفون های نو برای بعضی کاربران چندان ساده نبوده و از قیمت بالاتر برخوردار بوده اند، اما همچنان بسیاری از کاربران این گوشی های نو را خریداری نموده و همچنان کمبود تراشه و افزایش تقاضا رابطه ای مستقیمی با یکدیگر دارد.

بعضی از مدل های آیفون 13 حتی پس از افت قیمت اولیه بعد از عرضه رسمی، ارزش خود را دوباره به دست آوردند. آیفون 13 پرو مکس با 1 ترابایت فضای ذخیره سازی داخلی 1.4 درصد، مدل 512 گیگابایتی 1.7 درصد و مدل 128 گیگابایتی 1.8 درصد از ارزش خود را بازیابی نموده اند. آیفون 13 پرو حتی عملکردی بهتری داشته و مدل 128 گیگابایتی آن 2 درصد و مدل 256 گیگابایتی هم 4.6 درصد از ارزش اولیه خود را به دست آوردند. مشکل کمبود تراشه باعث شده آیفون 13 بعد از گذشت دو ماه از زمان عرضه، ارزش خود را بهتر از مدل های قبلی حفظ کند. تحقیقات SellCell نشان می دهند که مقدار افت ارزش آیفون 13 در حدود 19.1 درصد کمتر از افت ارزش آیفون 11 در ماه های اول و دوم بوده است.

در آیفون 13 مینی هم فقط مدل 512 گیگابایتی دوباره توانست ارزش خود را بازیابی کند و 4 درصد از ارزش خود را دوباره به دست آورد. مدل های 256 و 128 گیگابایتی هم به ترتیب 7.5 و 5 درصد ارزش خود را از دست دادند. کاهش ارزش گوشی های هوشمند ممکن است به مشکلاتی مانند کمبود قطعات، کاهش فراوری و تأخیر در حمل و نقل نسبت داده گردد که همین موضوع در دسترس بودن مدل های آیفون 13 را کاهش داده و قیمت گوشی های دست دوم را بالا برده است.

تا زمانی که اپل به طور کامل تقاضا برای مدل های آیفون 13 را برآورده کند، تا انتها سال 2021 این گوشی ها با افت ارزش بیشتری روبرو خواهند شد. در عین حال بر اساس گزارش منتشر شده از سوی SellCell به نظر نمی رسد مدل های آیفون 14 بتوانند همچون آیفون 13 ارزش خود را حفظ نمایند. علاوه بر این ها، به عقیده تحلیلگران، اپل می تواند در دوران تعطیلات کریسمس حدود 80 میلیون گوشی آیفون را به فروش برساند که اگر این اتقاق رخ دهد رکورد خوبی برای شرکت آمریکایی در زمینه فروش ثبت خواهد شد.

اپل در ماه سپتامبر سال جاری از گوشی های سری آیفون 13 خود رونمایی کرد و از همان بدو ورود این گوشی ها به بازار شاهد عملکرد خوب آن ها در فروش بودیم. انتظار می رفت این محصولات هم مانند دو نسل قبل فروش خوبی داشته باشند که این طور هم هست و حتی پیش بینی می گردد این فرایند خوب ادامه دار باشد. شایان ذکر است که تقاضا برای سری آیفون 13 بسیار بیشتر از حد انتظار بود تا جایی که حتی تأمین نمایندگان در بعضی مواقع قادر به پاسخگویی احتیاج اپل نیستند و حدود 15 درصد عقب تر از احتیاج اپل قرار دارند.

این یعنی شرکت آمریکایی پیروز شد به جهت پیروزیت آمیزی که در آن قرار گرفته است، با سری آیفون 13 ادامه دهد. یکی از دلایلی که این سری با وجود نبود تفاوت چشمگیر به نسبت نسل گذشته باز هم فروش فوق العاده ای داشته اند، تجهیز آن ها به نمایشگر 120 هرتزی پرو موشن است که تا به امروز در هیچ یک از گوشی های اپل شاهد به کارگیری آن نبوده ایم. البته در این نسل هم فقط گوشی های سری پرو و پرو مکس از آن بهره می برند.

منبع: Macrumors

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 اسفند 1400 بروزرسانی: 8 اسفند 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2012

به "ارزش آیفون 13 نسبت به آیفون های دیگر خیلی بهتر حفظ شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش آیفون 13 نسبت به آیفون های دیگر خیلی بهتر حفظ شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید