خواص سیر سیاه چیست؟ ، 8 فایده مهم که باید بدانید

به گزارش مجله زیبایی زندگی، سیر سیاه، یک نوع سیر فرآوری شده است که با قرار دادن سیر خام در معرض دمای بالا و رطوبت بالا به مدت چند هفته تهیه می گردد. این فرآیند باعث می گردد که سیر سیاه رنگ تیره و طعمی متفاوت از سیر خام داشته باشد. در حالی که ممکن است سیر سیاه ظاهر عجیبی داشته باشد، خواص درمانی و تغذیه ای آن بسیار چشمگیر است که در ادامه به آن می پردازیم. پس همراه ما باشید تا خواص سیر سیاه را در کنار ارزش غذایی آن و حتی برترین روش مصرفش مرور کنیم.

خواص سیر سیاه چیست؟ ، 8 فایده مهم که باید بدانید

سیر سیاه چیست؟

اگر برایتان سوال باشد که سیر سیاه چیست باید به شما بگوییم که سیر سیاه، سیر خام تازه ای (Allium sativum L) است که فرآیند تخمیر را طی نموده است. در این فرآیند چند هفته ای که به واکنش میلارد معروف است، حبه های سیر به رنگ سیاه معینی تغییر می نمایند و به این ترتیب سیر نرم تر، چسبناک تر و شیرین تر می گردد.

اگرچه ممکن است سیر سیاه را پدیده جدیدی بدانید، اما باید بدانید که تهیه و استفاده از سیر سیاه قرن هاست که مورد استفاده قرار می گیرد. منشا آن معین نیست، اما پیش از آنکه در ایالات متحده رایج گردد، در آسیا به خوبی شناخته شده بود. مانند سیر تازه، تصور می گردد که سیر سیاه دارای چندین مزیت سلامتی است. از جمله، حاوی مقدار بیشتری آنتی اکسیدان های مبارزه با بیماری نسبت به سیر خام است. آنتی اکسیدان موادی هستند که سلول های شما را از آسیب ناشی از مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد محافظت می نمایند.

آیا سیر سیاه همان سیر تخمیر شده است؟

سیر سیاه نام دیگری برای سیر تخمیر شده است. فرایند تخمیر شامل استفاده کنترل شده از میکروب ها، مانند مخمر یا باکتری، برای تغییر ویژگی های غذا است.

سیر سیاه در مقابل سیر معمولی

فرآیند تخمیر بافت، طعم، بو و رنگ سیر را تغییر می دهد. نرم، چسبناک و جویدنی می گردد و طعم ملایم تری دارد و چون حاوی آلیسین (یک ترکیب گوگردی) کمتری نسبت به سیر تازه است، سیر سیاه بوی قوی ندارد. بعلاوه، سیر سیاه بوی سیر خام نمی دهد.

ارزش غذایی سیر سیاه

سیر، از جمله سیر سیاه، کالری کمی دارد و به علت اینکه معمولا در مقادیر کوچک مصرف می گردد، منبع خوبی برای ویتامین ها یا مواد معدنی نیست. در ادامه، ارزش غذایی سیر سیاه در 100 گرم را مشاهده می کنید:

کالری143 کالری
پروتئین3/57 گرم
چربی7/14 گرم
کربوهیدرات14/29 گرم
فیبر3/6 گرم
ویتامین Cحدود 4/3 میلی گرم

در دوزهای معمولی، سیر، از جمله سیر سیاه، مقادیر کمی از بعضی مواد مغذی مانند ویتامین C و پتاسیم روزانه را فراهم می نماید، اما برای تامین احتیاج روزانه شما به این مواد مغذی کافی نیست. به عنوان مثال، سه حبه سیر تنها 3٪ از احتیاج روزانه شما به ویتامین C را تامین می نماید، ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که نقش های مهمی در تقویت سیستم ایمنی، بهبود پوست و موارد دیگر دارد.

خواص تغذیه ای سیر سیاه

سیر سیاه سرشار از مواد مغذی مفید برای سلامتی است. این ادویه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی، ویتامین ها، مواد معدنی و آمینواسیدها است. بعضی از مهم ترین خواص تغذیه ای سیر سیاه عبارتند از:

  • آنتی اکسیدان ها: سیر سیاه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان ها است که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد یاری می نمایند. این آسیب ها می توانند منجر به بیماری های مختلفی مانند سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و پیری زودرس شوند.
  • ویتامین ها: سیر سیاه حاوی ویتامین های گروه B، ویتامین C و ویتامین K است که برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند.
  • مواد معدنی: سیر سیاه حاوی مواد معدنی مانند آهن، منگنز، روی و فسفر است که برای سلامت استخوان ها، سیستم ایمنی و سایر عملنمودهای بدن مهم هستند.
  • آمینواسیدها: سیر سیاه حاوی آمینواسیدهای لازم است که برای ساخت پروتئین و سایر بافت های بدن مورد احتیاج هستند.

خواص درمانی سیر سیاه

سیر سیاه خواص درمانی متعددی دارد که می تواند برای بهبود سلامتی شما مفید باشد. بعضی از خواص درمانی مهم سیر سیاه عبارتند از:

1. کاهش کلسترول و فشار خون، مهمترین خاصیت سیر سیاه

مطالعات نشان داده اند که مصرف سیر سیاه می تواند به کاهش فشار خون یاری کند. این امر می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

سیر سیاه ممکن است به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) یاری کند و این امر می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

2. تقویت سیستم ایمنی

آنتی اکسیدان های موجود در سیر سیاه می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری نمایند. این امر می تواند به بدن شما در مبارزه با عفونت ها و بیماری ها یاری کند.

3. کاهش قند خون

بعضی مطالعات نشان داده اند که مصرف سیر سیاه ممکن است به کاهش سطح قند خون یاری کند. این امر می تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.

4. خاصیت ضدالتهابی

سیر سیاه دارای خواص ضدالتهابی است که می تواند به کاهش التهاب در بدن یاری کند. التهاب می تواند منجر به بیماری های مختلفی مانند آرتروز و بیماری های قلبی و عروقی گردد.

5. خاصیت ضد میکروبی

سیر سیاه دارای خواص ضد میکروبی است که می تواند به مبارزه با باکتری ها و قارچ ها یاری کند. این امر می تواند به پیشگیری از عفونت ها و بیماری ها یاری کند.

6. خاصیت سیر سیاه برای زنان

سیر سیاه با وجود تمام خواصی که دارد برای زنان و مردان به یک مقدار مفید است اما سیر سیاه برای زنان باردار و زنان شیرده خواص بیشتری دارد و از جمله خواص سیر سیاه برای زنان این است که به بهبود خلق و خوی آن ها در دوران شیردهی یاری کند. از طرف دیگر سیر سیاه حتی می تواند به افزایش شیر مادر یاری کند.

7. خواص سیر سیاه برای درمان کبد چرب

تحقیقات حیوانی نشان داده است که عصاره سیاه سیر می تواند به کاهش نشانگرهای آسیب کبد در موش های مبتلا به آسیب کبدی یا بیماری کبد چرب یاری کند.

8. خواص سیر سیاه برای معده

معمولا خیلی ها با خوردن سیر خام دچار مشکل می شوند. این در حالی است که بعضی افراد می گویند سیاه سیر نسبت به سیر خام، کمتر معده آن ها را اذیت می نماید و راحت تر هضم می گردد.روی معده است و راحت تر هضم می گردد.

خواص سیر سیاه در طب سنتی

در طب سنتی، طبع مواد غذایی بر اساس تاثیری که بر بدن می گذارند، دسته بندی می گردد. بر این اساس، طبع سیر سیاه گرم و خشک در نظر گرفته می گردد. برای تعدیل طبع گرم و خشک سیر سیاه می توانید از مواد غذایی با طبع سرد و تر مانند سرکه، آب انار، سکنجبین و البته روغن بادام بهره ببرید.

نحوه مصرف سیر سیاه برای بهره مندی از خواص آن

سیر سیاه را می توان به روش های مختلفی مصرف کرد. بعضی از روش های محبوب مصرف سیر سیاه عبارتند از:

  • خوردن خام: سیر سیاه را می توان به صورت خام مصرف کرد. طعم آن شیرین تر و ملایم تر از سیر خام است.
  • اضافه کردن به غذاها: سیر سیاه را می توان به انواع غذاها مانند سالادها، سوپ ها، ساندویچ ها و غذاهای گوشتی مصرف کرد.
  • تهیه مکمل ها: بعضی از شرکت ها مکمل های سیر سیاه فراوری می نمایند که می توان آن ها را به صورت قرص یا کپسول مصرف کرد.

عوارض جانبی مصرف سیر سیاه

در کل، مصرف سیر سیاه عوارض جانبی جدی ندارد اما خوب است پاسخ به این سوال که سیر سیاه برای چه کسانی ضرر دارد را هم بدانید. واقعیت این است که بعضی افراد ممکن است به سیر حساسیت داشته باشند و در صورت مصرف آن دچار واکنش های آلرژیک شوند.

بعلاوه، مصرف بیش از حد سیر سیاه ممکن است باعث عوارض جانبی مانند بوی بد دهان، سوءهاضمه و مسائل گوارشی گردد. بنابراین افرادی که حساسیت های آلرژیک دارند یا از مسائل گوارشی رنج می برند باید حتما نسبت به مصرف این ماده غذایی دقت بیشتری داشته باشند.

نتیجه گیری

سیر سیاه یک ادویه ارزشمند است که دارای خواص درمانی و تغذیه ای متعددی است. این ادویه می تواند به بهبود سلامت قلب، کاهش قند خون، تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب و پیشگیری از بیماری ها یاری کند. اگر در پی یک ادویه طبیعی و سالم برای بهبود سلامتی خود هستید، سیر سیاه می تواند یک گزینه عالی باشد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 20 شهریور 1403 بروزرسانی: 20 شهریور 1403 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2364

به "خواص سیر سیاه چیست؟ ، 8 فایده مهم که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص سیر سیاه چیست؟ ، 8 فایده مهم که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید