رخ نمایی برگ های رنگارنگ پاییزی در هوره

به گزارش مجله زیبایی زندگی، شهروند خبرنگار خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با ارسال تصاویر، نمایی زیبا از فصل پاییز در شهر هوره را برای دوستداران طبیعت به نمایش گذاشته است.

رخ نمایی برگ های رنگارنگ پاییزی در هوره

پاییز در حال سپری شدن است؛ در این فصل هوا سرد شده و باد های خنک پاییزی برگ های رنگارنگ را آرام آرام حرکت داده و بر زمین می ریزد تا خبر از آمدن فصل زمستان دهد.

در این روز ها وقتی در گوشه و کنار شهر قدم می زنیم صدای خش خش برگ ها گوشمان را نوازش می دهد تا تصاویر به یاد ماندنی را در ذهنمان نقش ببندد.

چهارمحال و بختیاری با 16 هزار و 332 کیلومترمربع وسعت، بیست و دومین استان کشور از نظر مساحت است و با جاذبه طبیعی و گردشگری بکری که دارد به سوئیس ایران لقب گرفته چرا که بیش از 800 جاذبه و 150 کانون گردشگری شناخته شده را در دل خود جای داده است.

این استان گنجینه ای از زیبایی ها و منظره های طبیعی است که بعضی از این جاذبه ها، بافت تاریخی نیز دارد که یکی از این مکان های تاریخی شهر ساحلی هوره می باشد؛ شهری کوهستانی که علاوه بر زیبایی های طبیعی، پیشینه تاریخی غنی را نیز در خود پنهان نموده است.

بیشتر بخوانید

هوره در نزدیکی شهرستان سامان که رودخانه پرماجرای زاینده رود درست از بخش شرقی آن عبور نموده واقع شده و از قدمتی 700 ساله برخوردار است؛ براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1385، جمعیت آن دو هزار و 829 نفر می باشد.

چون موقعیت مکانی این شهر درست در بخش های کوهستانی شهرستان سامان واقع شده است، ساخت و ساز در هوره به صورت متراکم و معمولا نیز تک طبقه ای به چشم می خورد.

اغلب خانه های اهالی این شهر از تیر های چوبی و دیوار های کاهگلی ساخته شده و می توان گفت در گذشته، ساکنان هوره از مصالحی همانند چوب، خاک و سنگ برای ساخت بنا های مورد نظر خود استفاده می کردند و امروزه برای احداث بنا در آن از مصالحی نظیر آهن، سیمان و بعلاوه گچ استفاده می نمایند.

مردمان هوره به زبان ترکی قشقایی با یکدیگر صحبت نموده و اغلب سعی دارند در گفتمان خود با بچه ها از زبان فارسی استفاده نمایند. تمام اهالی این شهر همانند دیگر ایرانیان، مسلمان و پیرو مذهب شیعه بوده و همانند سایرین با فرا رسیدن جشن های مذهبی و بعلاوه ایام سوگواری به برگزاری مرنام های مخصوص می پردازند.

مسیر های تردد در هوره همانند دیگر منطقه ها کوهستانی، باریک و پیچ در پیچ بوده و بر اساس گفته اهالی قدیمی روستا این مکان از سوی شخصی به نام، ولی خان که یکی از خان های ایل قشقایی به شمار میرود، ایجاد شد.

در بخش لباس و پوشش نیز زنان و مردان هوره کاملا سنتی پوش هستند و سبک لباس های محلی خود را فراموش ننموده اند. مردان این شهر از گیوه، شلوار ایل بختیاری، شال کمری، پیراهن ساده و بر روی آن از یک چوقا یا چوخا استفاده نموده و با گذاشتن یک کلاه نمدی و سیاه رنگ نیز از موقعیت اجتماعی خود در جامعه لر های بختیاری سخن می گویند.

زنان نیز از لباس های سنتی و رنگین برای لباس خود استفاده می نمایند. در این شهر کوهستانی تا دلتان بخواهد می توانید با خوراکی و غذا های سنتی و کاملا مغذی روبرو شوید که از جمله آنان بایستی به آش کشک و نان کاکلی اشاره کرد.

به علت نزدیکی هوره به شهر اصفهان و بعلاوه عبور رودخانه تاریخی زاینده رود می تواند مقصد مناسبی برای تمام گردشگران داخلی و خارجی باشد که تمایل به بازدید از بنا های تاریخی این شهر کوهستانی دارند. نباید فراموش کنید که اهالی شهر هوره از فرهنگ و سنتی غنی برخوردار بوده که حتما باید در زمان حضور خود در این اقلیم به آن احترام بگذارید.

هادی بهرامی سامانی یکی از شهروند خبرنگاران ما است که در سفر به شهر تاریخی هوره تصاویری از رخ نمایی برگ های رنگارنگ پاییزی در این شهر را برای ما ارسال نموده است که تماشای این تصاویر خالی از لطف نیست.

خبرنگاران چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 آبان 1401 بروزرسانی: 28 آبان 1401 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2205

به "رخ نمایی برگ های رنگارنگ پاییزی در هوره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رخ نمایی برگ های رنگارنگ پاییزی در هوره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید