سرگذشت حضرت زینب (س) پس از واقعه کربلا

به گزارش مجله زیبایی زندگی، پس از حادثه کربلا حضرت زینب (س)، حدود یک سال و شش ماه زندگی کرد. حضرت در کاروان اسیران، همراه دیگر بازماندگان قافله کربلا به کوفه و سپس به شام برده شد.

سرگذشت حضرت زینب (س) پس از واقعه کربلا

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شبستان؛ پس از حادثه کربلا حضرت زینب (س)، حدود یک سال و شش ماه زندگی کرد. حضرت در کاروان اسیران، همراه دیگر بازماندگان قافله کربلا به کوفه و سپس به شام برده شد. اگر چه رهبری بازماندگان بر عهده امام سجاد بود، زینب کبری (س) نیز سرپرستی را برعهده داشت. درباره مدت اسارت حضرت زینب (س) و حرکت آنان از شام به مدینه، مرحوم دکتر آیتی بر این باور است که تاریخ حرکت اهل بیت به شام، هنگام رسیدن آنان به دمشق، مدت توقف اسیران در مرکز حکومت یزید، تاریخ حرکت آنان از دمشق به مدینه و هنگام ورود آنان به مدینه، به درستی معلوم نیست.

پس از حادثه کربلا حضرت زینب (س)، حدود یک سال و شش ماه زندگی کرد. حضرت در کاروان اسیران، همراه دیگر بازماندگان قافله کربلا به کوفه و سپس به شام برده شد. اگر چه رهبری بازماندگان بر عهده امام سجاد بود، زینب کبری (س) نیز سرپرستی را برعهده داشت.

سخنرانی قهرمانانه زینب (س) در کوفه، موجب دگرگونی افکار عمومی شد. وی در برابر نعره مستانه عبیدالله بن زیاد، آن گاه که به پیروزی اش می نازید و می گفت: کار خدا را با خاندانت چگونه دیدی؟! با شهامت و شجاعت وصف ناپذیری گفت: جز زیبایی چیزی ندیده ام. شهادت برای آنان مقدر شده بود. آنان به سوی قربانگاه خویش رفتند به زودی خداوند آنان و تو را می آورد تا در پیشگاه خویش داوری کند. (1)

آن گاه که ابن زیاد دستور قتل امام سجاد را صادر کرد، زینب (س) با شهامت تمام، برادر زاده اش را در آغوش گرفت و گفت: اگر خواستی او را بکشی، مرا هم بکش. به دنبال اعتراض زینب (س)، ابن زیاد از کشتن امام پشیمان شد. (2)

سخنرانی حضرت زینب(س) و غرور شکسته یزید

اما در ادامه حادثه کربلا، کاروان آزادگان به دمشق رفت. در شام نیز زینب (س) توانست افکار عمومی را دگرگون نماید. جلسه ای یزید به عنوان پیروزی ترتیب داده بود و در حضور بازماندگان واقعه کربلا، سر بریده حسین (ع) را در تشت نهاد و با چوبدستی به صورتش می زد، زینب کبری (س) با سخنرانی خویش غرور یزید را در هم کوفت و او را از نموده خویش پشیمان کرد. انتها یزید مجبور شد کاروان را با احترام به مدینه برگرداند.

در مدینه نیز زینب (س)، پیغام آور شهیدان، ساکت ننشست. او با فریادش مردم مدینه را بر ضد حکومت یزید شوراند. حاکم مدینه در پی تبعید حضرت زینب (س) برآمد. به نوشته بعضی حضرت به شام سفر نمود و در همان جا درگذشت. بعضی دیگر گفته اند: حضرت به مصر هجرت نمود و در تاریخ پانزدهم رجب سال 62 هجری درگذشت. (3)

بعضی معتقدند بعد از ورود کاروان اهل بیت(ع) به مدینه، دلیل روشنی نداریم که حضرت زینب (س) از مدینه بیرون رفته باشد، بنابر این در مدینه درگذشت و در قبرستان بقیع دفن شد، اما مکان دفن او در بقیع تعیین نیست، همان طور که شخصیتهای عظیم دیگری از اهل بیت(ع) در بقیع مدفون هستند و مکان قبر آنان تعیین نیست. (4)

روایت ها و زمان هایی که متفاوت است

درباره مدت اسارت حضرت زینب (س) و حرکت آنان از شام به مدینه، مرحوم دکتر آیتی بر این باور است که تاریخ حرکت اهل بیت به شام، هنگام رسیدن آنان به دمشق، مدت توقف اسیران در مرکز حکومت یزید، تاریخ حرکت آنان از دمشق به مدینه و هنگام ورود آنان به مدینه، به درستی معلوم نیست. (5)

بعضی نوشتهاند که سر مطهر امام حسین(ع) روز اوّل صفر به شام رسید و چند روز بعد اسیران وارد شام شدند. (6) روز هشتم ورود اهل بیت(ع) به شام یزید آنان را احضار کرد و بین ماندن در شام یا رفتن به مدینه آزاد گذاشت، که آنان رفتن به مدینه را انتخاب کردند. (7)

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 آبان 1399 بروزرسانی: 22 آبان 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1287

به "سرگذشت حضرت زینب (س) پس از واقعه کربلا" امتیاز دهید

1 کاربر به "سرگذشت حضرت زینب (س) پس از واقعه کربلا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگذشت حضرت زینب (س) پس از واقعه کربلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید