مهمان ناخوانده ای که بینایی ام را گرفت

به گزارش مجله زیبایی زندگی، خبرنگاران/قزوین قائم مقام مؤسسه نابینایان و کم بینایان استان قزوین گفت: تا سن 32 سالگی با چشمانی باز زندگی می کردم اما زلزله سال 69 رودبار، مهمان ناخوانده ای بود که بینایی ام را برای همواره از من گرفت.

مهمان ناخوانده ای که بینایی ام را گرفت

رحیم خلیلی در گفت وگو با خبرنگاران بیان نمود: 62 ساله و اهل ارومیه هستم تا سن 32 سالگی زندگی معمولی داشتم، خرداد سال 69 برای بازدید از خانواده همسرم به رودبار سفر نموده بودیم که همان شب زلزله آمد و به همراه خانواده ام زیر آوار ماندیم.

وی اضافه نمود: دختر 4 ساله ام جانش را از دست داد و همسرم مجروح شد، من نیز ساعت ها زیر آوار مانده بودم به طوری که سمت چپم شکستگی شدیدی پیدا کرد و فشار زیادی بر سرم وارد شده بود؛ و در اثر فشار و ضربه به سر به تدریج و طی چندین سال بینایی ام را از دست دادم.

قائم مقام مؤسسه نابینایان و کم بینایان استان قزوین اظهار کرد: آن حادثه و از دست دادن دختر خردسالم شوک بزرگی بود به طوری که 2 سال مستمر گریه می کردم، از طرفی چشمانم به دلیل ضربه ای که به آن وارد شد دچار مشکل شده و رو به کم سویی می رفت.

وی اظهار داشت: مشکل بینایی ام تا حدی پیش رفت که سال 77 به نابینای مطلق تبدیل شدم و دیگر هیچ چیز را نمی بینم و گاهی به نور حساسیت نشان می دهم و متوجه می شوم که اطرافم تاریک یا روشن است اما به صورت مطلق نابینا هستم.

خلیلی تأکید کرد: بعدازاین که بینایی ام را از دست دادم پذیرفتم که باید به عنوان یک نابینا به زندگی ام ادامه دهم بنابراین به جای منزوی بودن آغاز به فعال بودم به طوری که در سال 83 به یاری استاد پرویز درویشوند در عرض 25 روز خط بریل و استفاده از کامپیوتر بینایی به روش نابینایی را یاد گرفتم، زمان کوتاه یادگیری ام به قدری شگفتی داشت که مسئولین وقت بهزیستی از من تقدیر کردند.

وی یادآور شد: همچنین در حوزه ورزش نیز ورود کردم و در رشته گلبال سه مقام قهرمانی دارم، 12 سال به عنوان رئیس هیئت شطرنج نابینایان استان قزوین و مدت 5 سال به عنوان رئیس لیگ شطرنج نابینایان کشور فعال بودم.

این نابینا بیان نمود: رفتار من در این مدت به شکلی بوده که خانواده فراموش کردند من نابینا هستم و مانند یک فرد عادی با من برخورد می نمایند، گاهی کارهایی انجام می دهم که کسی باور نمی نماید من نابینا هستم اما تصمیم گرفتم که سربار کسی نباشم.

شطرنج دستی ویژه نابینایان ساختم

وی تأکید کرد: در ایام کرونا که مجبور بودیم در خانه بمانیم نیز اقدام به ساخت شطرنج دستی کردم و تا به امروز 55 صفحه شطرنج ویژه نابینایان درست کردم، شطرنج نابینایان مهره و پین دارد که فرد نابینا بتواند مهره را در آن قرار دهد ضمن اینکه وقتی شطرنج را لمس می نماید مهره ها نریزد.

خلیلی عنوان نمود: قسمت های مشکی و سفید دارای علامت خاصی هستند که فرد متوجه گردد، برای ساخت این شطرنج از MDF خام و شبرنگ شب نمای خارجی استفاده کردم و آن را به گونه ای چسباندم که فرد بتواند رنگ ها را متمایز کند.

قائم مقام مؤسسه نابینایان و کم بینایان استان قزوین یادآور شد: حروف استفاده شده در شطرنج خطوط بریل است و در قسمت چپ اعداد را طراحی کردم، اما باید از طریق حروف کوب آن ها را بزنم به طوری که پاک نگردد.

وی توضیح داد: صفرتا صد کار را خودم انجام دادم و در عرض 2 روز می توانم یک شطرنج را کامل کنم، درواقع این شطرنج کار دست است و در ساخت آن از هیچ تکنولوژی استفاده نشده است؛ ضمن اینکه تابلوهای راهنما ویژه ادارات طراحی کردم که سازمان های مختلف نصب گردد و نابینایان را هدایت کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1296

به "مهمان ناخوانده ای که بینایی ام را گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمان ناخوانده ای که بینایی ام را گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید