توصیه های بهداشتی در ایام نوروز

به گزارش مجله زیبایی زندگی، خبرگزاری خبرنگاران-مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: در ایام نوروز گاهی سبک زندگی از حالت عادی خارج و سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

توصیه های بهداشتی در ایام نوروز

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ دکتر نفیسه حسینی یکتا گفت: در ایام نوروز گاهی سبک زندگی از حالت عادی و طبیعی خارج و سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود از این رو مردم باید در این ایام مراقب ساعت خواب، نوع تغذیه و آداب خوردن و سایر اصول 6 گانه سبک زندگی باشند.

وی با اشاره به پیش رو بودن تعطیلات نوروزی و افزایش دید و بازدید و مسافرت ها اضافه نمود: برای پیشگیری از افزایش آمار ابتلا به کرونا نیاز به همراهی و مشارکت جدی مردم داریم؛ مراقبت ها و رعایت شیوه نامه ها همچون حفظ فاصله اجتماعی و زدن ماسک باید به طور جدی ادامه یابد.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ادامه داد: تا حد امکان دید و بازدید ها مجازی باشد، در صورت بروز کوچکترین علامت از رفتن به میهمانی و مسافرت خودداری شود، ضمن اینکه حتما قبل از سفر یا دید و بازدید های نوروزی دُز دوم و سوم واکسن کرونا تزریق شود.

دکتر حسینی یکتا با بیان اینکه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا علاوه بر رعایت شیوه نامه ها نیاز به تقویت سیستم ایمنی بدن داریم؛ گفت: یکی از نکات مهم برای افزایش سیستم ایمنی بدن این است که سبک زندگی سالمی داشته باشیم، در آموزه های طب ایرانی، اصول 6 گانه سلامتی و سبک زندگی سالم را که برگرفته از منابع طب سنتی ایران است داریم که الگو های صحیح بهداشتی و زندگی سالم را در 6 محور؛ تدبیر آب و هوا، تغذیه، ورزش و استراحت، حالات روحی، خواب و بیداری، استحمام و چگونگی دفع مواد زاید از بدن، ارائه می دهد.

وی اضافه نمود: در سفر های نوروزی گاهی سبک زندگی از حالت عادی و طبیعی خارج می شود که سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود از این رو در این ایام باید حواسمان به ساعت خواب، نوع تغذیه و آداب آن و سایر اصول شش گانه سبک زندگی باشد.

این پزشک و متخصص طب ایرانی در پاسخ به سؤال یکی از مخاطبان که درخواست کرده بود دمنوشی برای تقویت سیستم ایمنی بدن معرفی شود، گفت: ترجیح می دهم به جای معرفی یک دمنوش، مردم را به مطالعه و عمل به شیوه نامه های ابلاغی وزارت بهداشت یا همان توصیه های پیشگیرانه و درمان های کمک کننده طب ایرانی در کرونا دعوت کنم.

وی در توضیح این شیوه نامه ها اضافه نمود: از ابتدای شیوع کرونا طرح های تحقیقاتی مستند و علمی فراوانی با موضوع کرونا و طب ایرانی آغاز شد، پس از اینکه این شیوه نامه ها و مجموعه توصیه ها را متخصصان در کمیته ملی کرونا بررسی و در نهایت تأیید کردند و دی امسال وزارت بهداشت به همه دانشکده های پزشکی و مراکز درمانی ابلاغ کرد تا در کنار سایر روش های درمانی طب رایج استفاده شود؛ این همان رویکرد تلفیقی سازمان جهانی بهداشت است که به کشور های عضو توصیه می کند که از هر دو طب رایج و سنتی در کنار هم استفاده کنند.

دکتر حسینی یکتا ادامه داد: آنچه در این شیوه نامه ها آمده توصیه های ساده و موثری در اصلاح سبک زندگی و برخی دستورالعمل های ساده در کمک به درمان سریع تر کرونا و معرفی برخی گیاهان دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا طرح های تحقیقاتی زیادی با موضوع کرونا و طب ایرانی در خصوص تولید دارو های گیاهی آغاز شد، گفت: پس از انجام کارآزمایی های بالینی و اثبات اثربخشی آن ها، 17 دارو از سازمان غذا و دارو مجوز تولید گرفتند و اکنون 10 فراورده طبیعی برای کمک به درمان کرونا در بازار دارویی کشور موجود است.

مدیر کل دفتر طب ایرانی ضمن توصیه به مردم برای عمل به شیوه نامه های ابلاغی وزارت بهداشت، گفت: این شیوه نامه ها برای عموم مردم قابل استفاده است، در کنار آن یکسری از توصیه ها به صورت موشن گرافی طراحی شده که به همراه شیوه نامه ها در وبسایت دفتر طب ایرانی و سایر صفحات مجازی این دفتر قابل دسترسی است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2100

به "توصیه های بهداشتی در ایام نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های بهداشتی در ایام نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید