نخستین مأموریت فضایی تمام شهروندی تاریخ راهی مدار زمین شد

به گزارش مجله زیبایی زندگی، دقایقی پیش چهار شهروند طی مأموریت اینسپیریشن4 با سفر به مدار زمین به وسیله کپسول دراگون اسپیس ایکس، برای نخستین بار یک مأموریت فضایی را به طور کامل راهنمایی می نمایند.

نخستین مأموریت فضایی تمام شهروندی تاریخ راهی مدار زمین شد

ساعت 20:02 منطقه زمانی شرقی (04:32 به وقت تهران) امروز با روشن شدن موتورهای موشک فالکون 9 در سکوی پرتاب 39A پایگاه فضایی کندی، لحظه تاریخی دیگری به وسیله اسپیس ایکس رقم خورد. برای نخستین بار چهار شهروند که فضانورد حرفه ای محسوب نمی شوند به وسیله فضاپیمای یک شرکت خصوصی راهی مدار زمین شدند تا فصل تازه ای را در سفرهای فضایی انسان باز نمایند.

این مأموریت که اینسپیریشن4 (Inspiration4) به معنای الهام بخشی نام گرفته است، برای نخستین بار به طور کامل با حضور افرادی انجام می گردد که نه در نیروهای نظامی و نه به اسم فضانورد حرفه ای فعالیت می نمایند. پیش از این همه پروازهای فضایی بشر به مدار زمین برای نهادهای دولتی یا به وسیله آن ها صورت گرفته است، هرچند ممکن است یک یا دو شهروند عادی را هم به اسم مسافر با خود همراه نموده باشند.

در مقابل، اینسپیریشن4 مأموریتی است که به وسیله یک شهروند عادی خریداری شده، به وسیله یک شرکت خصوصی انجام می گردد و هدف اصلی آن انجام پروژه های علمی یا نظامی نیست بلکه برای تفنن انجام می گردد. اگر قرار است فضا به محلی برای زندگی، کار و تفریح هزاران نفر تبدیل گردد، بشر به مأموریت های غیردولتی فضایی احتیاج دارد و این شروع چنین دورانی است.

با تاریخ ساز بودن این سفر، جرد آیزاک من (Jared Isaacman) بنیان گذار ثروتمند شیفت4 پیمنتس (Shift4 Payments) و خریدار این سفر، نمی خواست این مأموریت فقط به اسم تفریح افراد ثروتمند تلقی گردد، بنابراین او همراهانی از زمینه های شغلی گوناگون را با خود همراه کرد.

سایان پراکتر (Sian Proctor) زمین شناس و کارآفرین، هیلی آرسنو (Haley Arceneaux) دستیار پزشکی در بیمارستان تحقیقاتی سنت جود و کریس سمبروسکی (Chris Sembroski) مهندس داده در صنعت هوافضا سه شهروند دیگری هستند که در این سفر با آیزاک من همراه شده اند تا یک سفر فضایی را تجربه کند.

آیزاک من بعلاوه به وسیله فعالیت های مطلع سازی پیش، در حین و پس از پرتاب میخواهد 200 میلیون دلار برای یاری به بیمارستان تحقیقاتی سنت جود جمع آوری کند. او درباره این مأموریت گفته بود: ما می دانیم که در آستانه تجربه ای هستیم که پیش از آن حدود 600 نفر آن را تجربه نموده اند و کوشش خود را به کار می گیریم تا اطمینان حاصل کنیم که هر لحظه ای که در مدار به سر می بریم ارزشمند است و انتظارات ما و مردم را نسبت به اهمیت آن برآورده می نماید.

طی پرتاب امروز فضاپیمای سرنشین دار تاب آوری (Resilience) دراگون تا ارتفاع 575 کیلومتری بالا خواهد رفت. ارتفاعی که از زمان مأموریت های آپولو به ماه، بشر فقط برای مأموریت تعمیرونگهداری تلسکوپ فضایی هابل بالاتر از این مقدار رفته است.

با گذشت حدود 9 دقیقه از پرتاب بوستر مرحله اول موشک فالکون 9 با موفقیت بر روی سکوی شناور بدون سرنشین فرود آمد و حدود دقیقه 12 کپسول دراگون با جدا شدن از بوستر مرحله دوم، سفر مستقل خود را شروع کرد تا بخش دیگری از مأموریت با موفقیت تکمیل گردد. در همین حال تصاویر درون کپسول از سلامت شهروند-فضانوردان حکایت دارد.

خدمه این پرواز با رسیدن به ارتفاع برنامه ریزی شده، سه روز را در مدار زمین می گذرانند و ریزگرانش را تجربه خواهند کرد. آن ها بعلاوه این فرصت را دارند تا زمین و فضا را از گنبد شیشه ای تازه اسپیس ایکس با دیدی 360 درجه دیدن نمایند.

عکس کاور: پرتاب موشک فالکون 9 طی مأموریت اینسپیریشن4

Credit: SpaceX

منابع: SpaceX, ArsTechnica

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1834

به "نخستین مأموریت فضایی تمام شهروندی تاریخ راهی مدار زمین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین مأموریت فضایی تمام شهروندی تاریخ راهی مدار زمین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید