هامپونیل، غاری شگفت انگیز در مراغه

به گزارش مجله زیبایی زندگی، غارنوردی یکی از گرایش های اصلی ورزش کوهنوردی است. کسانی که به صورت تخصصی این رشته را دنبال می نمایند، شگفتی های بسیاری را در غارهای ایران تجربه می نمایند. ایران غارهای شگفت انگیز و دیدنی بسیاری دارد که برخی از آن ها مثل غار علیصدر که شهرت بیشتری دارد، احتیاج به تجهیزات و تخصص غارنوردی ندارند. یکی از شگفت انگیزترین غارهای ایران غاری است واقع در روستای تازه کند سفلی در مراغه که گفته می گردد هنوز بخش عمده آن کشف نشده و غارنوردان تنها تا بخشی از آن توانسته اند، پیش بروند.

هامپونیل، غاری شگفت انگیز در مراغه

محلی ها این غار را به واسطه قرار داشتن تعداد زیادی لانه کبوتر واقع شده است، به نام غار کبوتر می شناسند. هامپا کهول، هامپوئیل، هنگ کهول، هامپو هول، همپوهول نام های دیگر این غار است که در دوره های مختلف برای این غار به کار رفته و ریشه در زبان سانسکریت دارد. هامپونیل، قدمتی حدود 150 تا 200 میلیون سال دارد و دومین غار آهکی از نظر وسعت و قدمت در دنیا محسوب می گردد. با این توضیحات می گردد گفت که این غار شگفت انگیز به لحاظ قدمت هم سن غار علی صدر همدان است. این غار هم مثل علیصدر تالارهای و معابری دارد که غارنوردان برای هر کدام نامی انتخاب نموده اند، مثل تالار غمگین، تالار معبد، چاه و تالار خفاش، تالار آینه، حوض کوثر، پیست اسکی، چاه داوود.

غار نوردانی که در دالان های این غار کنکاش نموده اند، می گویند که در برخی نقطه ها عمق برخی چاه ها به 100 متر هم می رسد، اما در بخشی از این غار تالاری واقع شده است که آن ها نام تالار آینه را برایش انتخاب نموده اند، به این دلیل که نوری را که به سقف تابیده می گردد، مثل آینه منعکس می نماید. به علت طولانی بودن جهت و کمبود اکسیژن در بخش هایی از این غار هنوز تمام قسمت های آن مورد کنکاش و مطالعه قرار نگرفته، اما مسافران و علاقمندان به غارنوردی و طبیعت گردی این امکان را دارند که بخش های ابتدایی غار کبوتر به ویژه ورودی غار و لانه کبوتران را از نزدیک تماشا نمایند. در سقف دالان های غار صدها خفاش به حال آویزان دیده می شوند که البته در سال های اخیر به دلیل رفت و امد مسافران تعدادشان کمتر شده، اما هنو می گردد آن ها را از نزدیک دید. در این غار رسوبات آهکی که در طول میلون ها سال شکل گرفته اند، چشم انداز و مناظر زیبایی را خلق نموده اند که لطف تماشای این غار را مضاعف می نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 20 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 232

به "هامپونیل، غاری شگفت انگیز در مراغه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هامپونیل، غاری شگفت انگیز در مراغه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید