چرا سامسونگ در سری S23 پردازنده اگزینوس را کنار گذاشت؟

به گزارش مجله زیبایی زندگی، تفاوت محسوس بین تراشه های پرچم دار اگزینوس و اسنپدراگون موضوع جدیدی نیست و ضعف تراشه های اگزینوس صدای کاربران زیادی را درآورده است. سال جاری سامسونگ در کمال تعجب تصمیم گرفته تمام مدل های سری گلکسی S23 را در تمام کشورها همراه با چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 راهی بازار کند و خبری از چیپست اگزینویس برای این گوشی ها نیست.

چرا سامسونگ در سری S23 پردازنده اگزینوس را کنار گذاشت؟

سال هاست که بسیاری از کاربران پرچم داران سامسونگ چنین خواسته ای را مطرح می نمایند. حالا بعد از سال ها انتظار، فارغ از اینکه گلکسی S23 را در کدام کشور خریداری می کنید، تمام مدل ها از عملکرد یکسانی بهره می برند. به لطف همین موضوع، دیگر شاهد تفاوت در زمینه هایی مانند پردازش تصاویر نخواهیم بود.

به غیر از شرکت اپل، سامسونگ در حال حاضر تنها سازنده گوشی های هوشمند است که از توانایی طراحی چیپست های پیشرفته بهره می برد. حتی گوگل هم که اخیرا به استفاده از چیپست های اختصاصی روی آورده، برای این کار تا حد زیادی از تخصص سامسونگ استفاده می نماید. طراحی و استفاده از چیپست های اختصاصی، مزایای زیادی برای گوشی های سامسونگ دارد اما با وجود تمام سرمایه گذاری های این شرکت، چرا سامسونگ در خصوص سری گلکسی S23 شکست را پذیرفته و صرفا از اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده نموده است؟

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S21 FE 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

17,699,000

تومان

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A32 SM-A325F/DS دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 6 گیگابایت

8,820,000

تومان

خرید گوشی های سامسونگ از خبرنگاران

مشاهده همه

چرا اگزینوس حالا کنار گذاشته شده؟

واقعیت این است که تراشه های پرچم دار اگزینوس تفاوت زیادی با رقیب خود نداشتند و سامسونگ طی این سال ها در این زمینه به موفقیت های قابل توجهی دست پیدا نموده است. طراحی تراشه کار ساده ای نیست و شرکت ها برای این کار از برنامه های چندین ساله استفاده می نمایند. بنابراین امکان تغییر مسیر ناگهانی در این زمینه وجود ندارد. سال گذشته اسنپدراگون 8 نسل 1 به وسیله سامسونگ فراوری می شد ولی ظاهرا مدیران کوالکام از عملکرد کارخانه های سامسونگ برای فراوری این تراشه راضی نبودند و در نتیجه فراوری مدل پلاس این تراشه به TSMC واگذار شد.

طبیعتا سامسونگ هیچوقت فراوری تراشه های خود را به TSMC واگذار نمی نماید زیرا انجام این کار، به معنای قبول برتر بودن کیفیت خطوط فراوری این شرکت تایوانی است. بنابراین اگر خطوط فراوری سامسونگ واقعا مشکل جدی دارند، رفع کردن این مسائل ممکن است ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد. در رابطه با تصمیم سامسونگ برای کنار گذاشتن تراشه اگزینوس از سری S23، اطلاعات دقیقی نداریم. سامسونگ ماه ها قبل گفت که میخواهد مدل کسب و کار مربوط به تراشه های خود را تغییر دهد و می خواهد در میان مدت تا بلند مدت، مزیت رقابتی خود را بهبود ببخشد. در همین رابطه، گزارش هایی مبنی بر تغییرات در تیم طراحی تراشه و نزدیک شدن این تیم به بخش توسعه گوشی های هوشمند هم منتشر شده است ولی به ثمر رسیدن این تغییرات ممکن است سال ها طول بکشد.

در همین رابطه، کوالکام از امضای قرارداد چند ساله با سامسونگ برای ارائه گسترده تراشه های اگزینوس در گوشی های سری S23 و نسل های بعدی خبر داده است. بنابراین حتی ممکن است که سال آینده هم سری S24 با تراشه اگزینوس راهی بازار نشوند. بعضی افشاگران از آماده سازی یک تراشه سامسونگ در سال 2025 خبر می دهند که نسبت به دیگر تراشه های این شرکت تفاوت های قابل توجهی دارد.

آیا این فقدان، خبر بدی است؟

به طور کلی به نظر می رسد سامسونگ تصمیم گرفته فراوری تراشه های پرچم دار اگزینوس را تا اطلاع ثانوی متوقف کند و در عوض قرار است نحوه طراحی این تراشه ها با تغییرات گسترده ای روبرو شوند. به طور کلی فقدان تراشه اگزینوس در مدل های سری گلکسی S23 فقط به یک مشکل خاص برنمی گردد. طی چند سال گذشته گزارش های زیادی در خصوص مسائل بخش تراشه های سامسونگ منتشر شده و به نظر می رسد مدیران سامسونگ بالاخره این مسائل را پذیرفته اند و حالا در کوشش برای رفع کردن آن ها هستند.

متاسفانه سامسونگ در زمان بدی درگیر این مسائل شده است. بعد از ورود اپل به دنیای چیپست های کامپیوترها، کوالکام هم در این زمینه سخت مشغول کار است و می خواهد برای انواع لپ تاپ ها چیپست های بسیار قدرتمندی را بر مبنای معماری Arm راهی بازار کند. در این میان سامسونگ مشغول بازسازی بخش تراشه های خود است و احتمالا این بازار مهم را به کوالکام واگذار می نماید.

واقعیت این است که در دنیای فناوری هرچقدر رقابت بیشتر باشد، این موضوع به نفع کاربران خواهد بود زیرا در کنار کاهش قیمت ها، سرعت پیشرفت هم بیشتر می گردد. اما در هر صورت برای بسیاری از کاربران گوشی های پرچم دار سامسونگ که دل خوشی از تراشه های اگزینوس نداشتند، این تصمیم یک خبر بسیار خوب محسوب می گردد. لازم به ذکر است که شاید سامسونگ هیچوقت به بازار تراشه های پرچم دار برنگردد و فعلا آینده این تراشه ها در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 بهمن 1401 بروزرسانی: 20 بهمن 1401 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2247

به "چرا سامسونگ در سری S23 پردازنده اگزینوس را کنار گذاشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سامسونگ در سری S23 پردازنده اگزینوس را کنار گذاشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید