گسترش آب بندان های آبشاری در کشور راه حلی نوین برای جبران کمبود آب

به گزارش مجله زیبایی زندگی، یکی از مسائل احداث سدهای زیرزمینی، معین مناطق مناسب و مکان یابی درست و اصولی است که با یک فناوری نوین این معضل حل می گردد.

گسترش آب بندان های آبشاری در کشور راه حلی نوین برای جبران کمبود آب

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایجاد سد ترکیبی زیرزمینی و آب بندان آبشاری راهی فناورانه است که به یاری آمده تا مشکل تعیین مناطق مناسب برای توسعه و ایجاد سدهای زیرزمینی است را مرتفع کند. کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اجرای این طرح حمایت نموده است و در حال حاضر دو طرح الگویی در منطقه وردیج با هدف شناسایی مکان های مستعد برای احداث سدهای زیرزمینی شروع شده است.

جهان به سمتی حرکت نموده است که اهمیت توسعه منابع آبی روزبه روز بیشتر می گردد و بهترین و موثرترین روش ها برای برطرف این احتیاج جدی در جهان را استفاده از فناوری های مدرن و جدید می دانند. نیاکان ما در طی چندین قرن از روش های مبتکرانه ای چون حفر قنوات برای مقابله با خشکسالی استفاده می کردند. این کار به آنها یاری می کرد تا بتوانند بر مسائل کم آبی فائق شوند.

محققان معتقدند که با توسعه فناوری های مناسب، کمبود آب می تواند از محدودیت به یک موقعیت مناسب بدل گردد. البته در صورتی که این تکنولوژی ها را به نحو مطلوبی به کار ببندیم. در حال حاضر نیز روش های مختلفی برای افزایش آب و مهیا کردن آن در زمان و مکان تعیین مطرح است که یکی از مهمترین آنها به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک مانند ایران توسعه آب های زیرزمینی با استفاده از روش های مختلف از جمله احداث سدهای زیرزمینی است. سدهای زیرزمینی سازه هایی هستند که جریان های زیرقشری یا آب های زیرزمینی را مسدود می نمایند و باعث ایجاد ذخایر آبی در زیر زمین می شوند.

برای نیل به این منظور با آنالیز و مطالعه سوابق علمی موجود به منظور تعیین معیارها و جمع آوری اطلاعات مورد احتیاج بازدیدهای صحرایی، تهیه تصاویر ماهواره ای، استخراج داده ها و شاخص های مکانی، ذخیره سازی داده ها در پایگاه داده مناسب مکانی و استفاده از مدل ارزیابی چند معیاره مکانی مناطق مستعد، احداث سدهای زیرزمینی تعیین واولویت بندی شد.

در این طرح همچنین مطالعات زمین شناسی، مرفولوژی، نقشه برداری و مطالعات زیر سطحی به یاری فناوری ژئوالکتریک و ژئو رادار قبل و بعد از احداث سد زیرزمینی برای تعیین کردن بهترین مکان و ارزیابی عملکرد سد زیرزمینی به انجام رسیده است.

این طرح دستاوردهایی چون استفاده از ژئورادار و ژئوالکتریک در مکان یابی، استفاده از GCL بنتونیت در آب بندی، استفاده از حفار و تزریق نماینده اتوماتیک، فناوری شبیه سازی جریان در الگوی اجرا شده، فناوری شبیه سازی بهره برداری و فناوری های پایش مستمر و طراحی سنسورهای لازم را دارد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1683

به "گسترش آب بندان های آبشاری در کشور راه حلی نوین برای جبران کمبود آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گسترش آب بندان های آبشاری در کشور راه حلی نوین برای جبران کمبود آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید