10 اثر تاریخی شوش در فهرست آثار ملی منقول ثبت شد

به گزارش مجله زیبایی زندگی، معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: ده اثر منقول فرهنگی تاریخی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

10 اثر تاریخی شوش در فهرست آثار ملی منقول ثبت شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان محمدحسین ارسطوزاده امروز جمعه 16 فروردین ماه 98 اظهار کرد: این آثار شامل ظرف دودهانه، گلوله فلاخن، ظرف سنگی، سردوک (2 عدد)، ظرف سفالی، کاسه، پیکرک، کنگره و پیه سوز در شهر باستانی شوش هستند که در جلسه شورای عالی ثبت کشور مورد تأیید داوران قرار گرفتند و در فهرست آثار ملی منقول کشور به ثبت رسید.

او با بیان این که مراتب ثبت این ده اثر از سوی علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی به استاندار خوزستان نیز ابلاغ شده است افزود: این آثار پس از طی تشریفات قانونی لازم به ترتیب با شمارههای ثبت 1028، 1029، 1030، 1031(سردوک)، 1032(سردوک)، 1033، 1034، 1035، 1036 و 1037 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شدند.

معاون میراث فرهنگی خوزستان در پایان تأکید کرد: ثبت آثار تاریخی و منقول استان یکی از اهداف ادارهکل میراث فرهنگی استان است که مستندسازی، مطالعات و کارشناسی را در پشت خود دارد به همین منظور ثبت یک اثر تاریخی به ارتقای سطح دانش از دوره های مختلف تاریخی خوزستان و آثار به دستآمده از آن دوره ها می انجامد.

شهر باستانی شوش از مراکز تمدن قدیم، از معروفترین شهرهای دنیا، پایتخت چند هزار سالهٔ مملکت عیلام و همچنین پایتخت زمستانی امپراطوری هخامنشی بوده است. در این شهر از دوره های دیگر تاریخی ایران مثل: سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان و دوره اسلامی، آثار و مدارک فراوانی بدست آمده است. این ویژگی ها باعث شده که این شهر به عنوان موزه ای از دوره های مختلف پیش از تاریخ و تاریخی و اسلامی ایران تبدیل شود.

منبع: میراث آریا
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 286

به "10 اثر تاریخی شوش در فهرست آثار ملی منقول ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 اثر تاریخی شوش در فهرست آثار ملی منقول ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید