آماسیا، شهری خوش آب و هوا در ترکیه

به گزارش مجله زیبایی زندگی، شهر آماسیا در ترکیه | Amasya

شهر آماسیا در ترکیه یکی از شهرهای کوچک در این کشور است که بر خلاف کوچکی مساحتش، شهری معروف و جهانگرد پذیر است. این شهر در شمال ترکیه قرار گرفته است و از لحاظ جغرافیایی بر روی تپه های سنگی و در کنار رودخانه و دریا ساخته شده است. شهر آماسیا که به عنوان مرکز استان آماسیه نیز شناخته می گردد، به شهر درختان سیب مشهور شده. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، شهر آماسیا در ترکیه را به اتفاق یکدیگر آنالیز نموده و بشناسیم.

آماسیا، شهری خوش آب و هوا در ترکیه

آماسیا (Amasya) را که بعضی آباسی (Abacı) نیز می خوانند، همانطور که گفتیم در شمال کشور ترکیه قرار گرفته است و مرکز استان آماسیا نیز می باشد. شهر آماسیا در ترکیه در همسایگی دریای سیاه قرار گرفته است و به همین خاطر از آب و هوایی بسیار خوب و تازه برخوردار است. البته همسایگی آماسیا با رودخانه ها تنها به دریای سیاه باز نمی گردد بلکه این شهر در دره ای باریک که بر روی سواحل رودخانه یسیلمارک است، قرار گرفته است.

شهر آماسیا در ترکیه به شکلی ساخته شده است که گویی پشت به تمامی کوه های سنگی که در اطرافش است، نموده است. درباره نام شهر آماسیا نکته جالبی وجود دارد این است که این شهر در بعضی از دیگر کشورهای دنیا، نام شهر دیگری است! مثلا آماسیا، شیراک و آماسیا، آرماویر در کشور ارمنستان.

شهر آماسیا در ترکیه بر اساس آخرین سرشماری رسمی که از آن در سال 2010 میلادی به عمل آمد و نتیجه اش منتشر شد، نزدیک به 110 هزار نفر جمعیت در خود دارد. شغل سنتی مردم این شهر باغداری و ماهیگیری است و به خاطر همسایگیشان با منابع آبی، شغل های مرتبط با کارهای دریایی در بین مردم آماسیا پر هوادار است. هر چند که به خاطر موقعیت توریستی و توریست پذیر بودن این شهر، شغل های مرتبط با صنعت توریستی و مخصوصا هتل در بین شغل های پر هوادار مردم آماسیا قرار می گیرد.

از لحاظ جغرافیایی نیز استان آماسیه در میان کوه های سواحل دریای سیاه قرار گرفته. این استان یک راه باریک بر کرانه رودخانه یشیل ایرماق دارد. همچنین این منطقه بر فراز ساحل دریای سیاه قرار گرفته است و از نظر آب و هوایی بسیار مناسب رشد درختان میوه و علی الخصوص میوه سیب است.

شهر آماسیا در ترکیه بر اساس آخرین سرشماری رسمی که از آن در سال 2010 میلادی به عمل آمد و نتیجه اش منتشر شد، نزدیک به 110 هزار نفر جمعیت در خود دارد. شغل سنتی مردم این شهر باغداری و ماهیگیری است و به خاطر همسایگیشان با منابع آبی، شغل های مرتبط با کارهای دریایی در بین مردم آماسیا پر هوادار است. هر چند که به خاطر موقعیت توریستی و توریست پذیر بودن این شهر، شغل های مرتبط با صنعت توریستی و مخصوصا هتل در بین شغل های پر هوادار مردم آماسیا قرار می گیرد.

از لحاظ جغرافیایی نیز استان آماسیه در میان کوه های سواحل دریای سیاه قرار گرفته. این استان یک راه باریک بر کرانه رودخانه یشیل ایرماق دارد. همچنین این منطقه بر فراز ساحل دریای سیاه قرار گرفته است و از نظر آب و هوایی بسیار مناسب رشد درختان میوه و علی الخصوص میوه سیب است.

تاریخچه شهر آماسیا در ترکیه

تاریخچه این شهر همچون دیگر شهرهای ترکیه بسیار غنی و پر از واقعه است. شهرستان آماسیا از دوره های باستانی، در کوه های بالای سواحل دریای سیاه شکل گرفته بوده است و همین باعث شد که بسیاری از مردم برای یکجا نشینی هم که شده در این شهر سکنی گزینند.

البته از لحاظ ساختار جغرافیایی، این شهر هم اکنون در دره ای باریک قرار گرفته است. در قرون وسطی، شهر آماسیا در ترکیه به عنوان یک شهر محکم در بالای صخره های بالای رودخانه شناخته می شد که دشمن به راحتی نمی توانست از آن عبور کند.

همین برای این شهر کافی بود که در طولانی مدت، به محلی برای تجمع افراد ثروتمند و سرمایه دار گردد که خواستار زندگی در شهری امن و نفوذ ناپذیر بودند. افراد این قشر را افرادی همچون: پادشاهان و شاهزادگان، هنرمندان، دانشمندان، شاعران و متفکرانی از سلسله پادشاهان پونتوس تشکیل می دادند، آن را تبدیل به شهری ثروتمند و مهم کرد. آماسیه در قرن 4 قبل از میلاد در حیطه پادشاهی پنتوس قرار داشت. امپراتوری پونت دولتی از ایران به رهبری تبار مهردادی که از نوادگان داریوش هخامنشی بود، در این منطقه مستقر شد و در طول زمان قلمرو خود را تا سرزمین های یونانی نشین کریمه و کاپادوکیه گسترش داد.

در قرن حاضر و در سال های اخیر در شهر آماسیا با سرمایه گذاری های زیادی که در زمینه صنعت توریستی در این شهر انجام شده است، می توان گفت که آماسیای ترکیه جانی دوباره گرفته است و بیش از پیش معروف شده است.

یکی از نکات تاریخی جالبی که درباره شهر آماسیا در ترکیه می توان گفت این است که در دوران حکومت عثمانی شاهزادگان جوان عثمانی برای آموزش و تجسس به این شهر فرستاده می شدند. آماسیا، محل تولد یکی از عظیم ترین سلاطین عثمانی یعنی، سلطان مراد اول و سلطان سلیم اول بوده است. آماسیا از نظر تاریخ عثمانی برای ترکیه اهمیت زیادی دارد. هنوز هم در این شهر و در نزدیکی منطقه یشکیلیرمک می توان خانه های سنتی و دیگر ساختمان های تاریخی اصلی که مود بازسازی قرار گرفته و متعلق به دوره عثمانی هستند را دید. این خانه های سنتی در حال حاضر به عنوان کافه ها، رستوران ها، مراکز تاریخی و هتل ها مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر به این شهر سفر کردید می توانید تا در پشت خانه های چوبی که از دوره عثمانی به جای مانده است، مقبره های سنگی پادشاهان پونتی را مشاهده کنید.

استان آماسیه

استان آماسیه که شهر آماسیا در ترکیه در آن واقع شده است، 7 شهر دیگر به نام های حامام اوزو، گوموش آچیکوی، مرزیفون، سولواوا، تاشووا و گوینوچک دارد. آب و هوای این منطقه معتدل است و کشاورزی در منطقه رشد خوبی داشته است. ازجمله محصولات آماسیه می توان به توتون، تنباکو، سیب، هلو، گیلاس و بامیه اشاره نمود.

آماسیه در بین کوه های سواحل دریای سیاه و کرانه رود یشیل ایرماق قرار گرفته است. بر اساس تحقیقات باستان شناسی، اولین نشانه های تمدن در آماسیه به تمدن هیتی ها باز می گردد. پس از هیتی ها، فریژی ها، لیدی ها، ایرانیان و ارمنی ها وارد خاک آماسیه شدند و در آن جا سکنی گزیدند.

بهترین زمان برای سفر به شهر آماسیا در ترکیه

برای سفر به آماسیا هر زمانی را که انتخاب کنید مناسب است اما فصل بهار و فصل پاییز یکی از بهترین آب و هواهای این شهر را به شما هدیه می دهد.

در آماسیا این کارها را انجام دهید

جاذبه های شهر آماسیا در ترکیه

  • کرال کایا مزارلی | Kral kaya mazzeri

کمی بالاتر از شهر و روی صخره های هارشنا (Harşena)، کاخ سلطنتی سابق و مقبره پادشاهان پنتوس در شهر آماسیا قرار گرفته است. چه در طول روز و یا چه در طول شب و در وقتی که این شهر چراغانی می گردد، مجسمه های سنگی دست ساز باستانی آن منظره ای زیبا و چشمگیری پیدا می نمایند. 18 مقبره سنگی که از دل سنگ های آهکی با دیوارهای و پله هایی منظم حکاکی شده است، نمونه ای بی نظیر از هنر مردم آماسیا در آن موقع است. منابع تاریخی بیان می نمایند که این مجموعه تاریخی برای اولین بار توسط استاربو ساخته شده و متعلق به دوران حکومت پنتوس بوده است.

  • بیمارهانه | Bimarhane

آماسیا پر است از جاذبه های تاریخی مختلف. یکی از آثار بسیار بی نظیر تاریخی در این شهر، بیمارهانه است. همانطور که از نام این مکان بر می آید، بمیارهانه قبلا بیمارستانی فعال در قرن 14 میلادی بوده است. این بنا با برجستگی های زیبا درپیرامون دیوان آماسیا، یکی از مهم ترین مرازک این شهر بوده است. این ساختمان در بین سال های 1308-1309 توسط ایلخانات که در بخش جنوب شرقی امپراتوری مغول ساکن بوده اند و به دستور سلطان محمد اولکایتو و همسرش اودواز خاتون، ساخته شد.

  • قلعه آماسیا | Amasia Kalesi

قلعه آماسیا به دلیل موقعیت خود در کوه هارشنا، با عنوان قلعه هارشنا نیز شناخته می گردد و دید کاملی به این شهر دارد. قلعه آماسیا توسط ایرانیان، رومیان، پونتوس و امپراتوری بیزانس بارها مورد حمله قرار گرفته است. این قلعه هر بار پس از خرابی، مجددا ساخته شده و تا قرن 18 یعنی زمانی که اهمیت استراتژیک خود را از دست داد، از شهر محافظت می کرد. در بازدیدتان از این قلعه به بالای کوه بروید و از مخزن ها، آب انبارها و بقایای حمام عثمانی دیدن کنید.

  • هازرانلار کوناکی | Hazeranlar Konağı

در متن اشاره نمودیم که از دوره عثمانیان تا به الان ساختمان ها و املاک خوبی به جای مانده است. یکی از این ساختمان ها، هازرانلار کوناکی است. این ساختمان که در قرن 18 میلادی ساخته شده است، دارای برجستگی های ظریف معماری به سبک عثمانیان در روزهای آخر حکومت خود است. زمانی که دیگر ترکیه نمی توانست در قالب قبلی خود بماند، این خانه و خانه هایی شبیه به این توسط دفتردار حسن طلعت افندی به نام خواهرش حاضران خانوم در سال 1872 ساخته شد. در حال حاضر در این ساختمان یک گالری هنری کوچک و موزه جغرافیا دایر است.

  • قلعه سلطان بایزید دوم | Sultan Bayazid Kalesi II

این مجتمع که روزگاری مسکونی بوده ولی در حال حاضر، مدرسه الهیات و بنای تاریخی است که به نام سلطان بایزید دوم بین سال های 1484-1488 ساخته شد. این بنا با دو مناره زیبا که با سنگ های رنگی پوشانده شده است، تزئین شده. این مجموعه دارای یک درخت قدیمی است که به نظر می رسد به اندازه خود مجتمع قدیمی باشد.

آیا می دانستید که…

  • آماسیا، نام لاتین رود امس در آلمان و هلند است.
  • در آماسیه، پیمانی بین شاه تهماسب صفوی و سلطان سلیمان اول در سال 1555 میلادی بسته شد. در این پیمان مرز ایران و عثمانی معین شد و جنگ طولانی این دو دولت به سرانجام رسید. این پیمان باعث شد تا صلح حدود 20 سال بر منطقه حاکم باشد. در سال 1578، مصطفی پاشا به قفقاز لشگر کشید و معاهده را بر هم زد.
  • نام این پیمان، صلح الخیر است.
  • آماسیه در سال 60 قبل از میلاد، یکی از مراکز اصلی فرهنگ و هنر بوده و بسیاری از نویسندگان و شاعران عظیم ترکیه در این خاک پرورش یافتند.
  • در سال 1075، حکومت 700 ساله بیزانس بر آماسیه سرانجام یافت و این خاک به دست امیران ترکمنستان فتح شد.
منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 985

به "آماسیا، شهری خوش آب و هوا در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماسیا، شهری خوش آب و هوا در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید