آیا صرف زمان بیشتر در سونا می تواند زندگی شما را نجات دهد؟

به گزارش مجله زیبایی زندگی، وقتی افراد به سونا فکر می نمایند اغلب تصوری کلاسیک از یک معاشرت گروهی پس از تمرین ورزشی به فکر شان متبادر می گردد و یا تجمل یک محیط مجلل را تصور می نمایند. سونا پس از یک تمرین شدید ورزشی گزینه ای محبوب است، زیرا افزایش گردش خون ناشی از گرمای شدید باعث کاهش درد عضلانی، بهبود دامنه حرکتی مفاصل و کاهش درد می گردد. یک پژوهش نشان داد که استفاده منظم از سونا می تواند باعث حفظ توده عضلانی گردد.

آیا صرف زمان بیشتر در سونا می تواند زندگی شما را نجات دهد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از یو اس ای تودی، با این وجود، آیا می دانستید استفاده مکرر از سونا می تواند جان شما را نجات دهد؟ استفاده از سونا و فواید آن برای سلامتی ریشه در فرهنگ کشور های مختلف دارد و مطالعات تحقیقاتی طولانی مدت نیز تاثیرات مثبت آن را تایید می نماید.

تاریخچه سونا

اغلب مردم زمانی که صحبت از سونا می گردد به فنلاند فکر می نمایند. در واقع، واژه سونا فنلاندی است و به معنای حمام است. با توجه به وجود بیش از 2 میلیون سونا برای جمعیت 5.5 میلیون نفری آن کشور این واژه شایسته تداعی است. با این وجود، بعضی شواهد باستان شناسی نیز وجود دارند که نشان می دهند مایا های باستان اولین مردم شناخته شده ای بودند که در حدود 3000 سال پیش زمانی که خانه های عرق گیری ساختند فواید سونا را تشخیص دادند. اولین سونای ساخته شده در آفریقا نیز برای تسهیل تعریق به منظور یاری به خلاص شدن بدن از شر بیماری های عفونی طراحی شده بود.

توسعه سونای مدرن به لطف حمام های رومی و یونانی اجرا شده است. حمام های آنان برای پاکسازی بدن طراحی شده بودند، اما حمام ها به یک مکان اجتماعات تبدیل شدند. حمام های ترکی در داخل ساختمان های زیبا و آراسته به عنوان پناهگاهی امن برای سم زدایی و زیبایی بدن ایجاد شده بودند. امروزه سونا ها از یک اتاق کوچک چوبی تشکیل شده اند که به وسیله بخاری های الکتریکی معمولی یا مادون قرمز گرم می گردد.

پژوهش هایی در خصوص مزایای استفاده از سونا

مزایای مرتبط با استفاده منظم از سونا گسترده است. با این وجود، در اینجا بر کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی تمرکز صورت خواهد گرفت.

نتیجه پژوهشی اجرا شده بر روی بیش از 2300 مرد میانسال در شرق فنلاند که به طور میانه به مدت 20 سال تحت نظارت قرار داشتند درباره عوامل خطرزای ابتلا به بیماری قلبی اجرا شده است. پژوهشگران دریافتند که خطر مرگ ناگهانی قلبی، بیماری عروق کرونر کشنده، بیماری قلبی عروقی کشنده (CVD) و مرگ و میر ناشی از تمام علل در افرادی که از سونا استفاده می کردند کاهش می یابد.

جالب توجه است که کاهش خطر نیز وابسته به دوز استفاده بود. به عنوان مثال، برای مردانی که 4 تا 7 بار در هفته از سونا استفاده کردند در مقایسه با مردانی که یک بار در هفته از سونا استفاده نموده بودند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب کشنده به طور قابل توجهی کمتر بود. شاید مهم تر از همه آن باشد که خطر مرگ و میر به هر علتی در میان استفاده نمایندگان مکرر سونا 40 درصد کمتر بود.

بنابراین، چگونه نشستن چند بار در هفته به مدت 20 دقیقه در سونا باعث کاهش عوارض ناشی از دارو های تجویزی و سایر مداخلات پزشکی غربی می گردد. حضور در سونا در دمای 45 درجه سانتی گراد و بیش تر و رطوبت نسبی 10 تا 30 درصد پاسخ فیزیولوژیکی مشابه ورزش های قلبی عروقی با شدت میانه تا زیاد مانند دوچرخه سواری، شنا یا دویدن را ایجاد می نماید.

گرمای زیاد دمای سطح پوست را افزایش می دهد و ضربان قلب می تواند به 100 تا 150 بار در دقیقه افزایش یابد. یک فراتحلیل (متا بررسی) از پژوهش های متعدد جهت های احتمالی را برای این که چگونه حضور منظم در سونا می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و مرگ و میر را کاهش دهد شناسایی نموده است از جمله:

  • کاهش فشار خون
  • بهبود عملکرد اندوتلیوم (لایه درون رگی) پوشش نازک غشای داخل قلب و عروق خونی و آرامش جریان خون
  • کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب
  • تعدیل مثبت سطح کلسترول خون؛ افزایش HDL یا کلسترول خوب و کاهش LDL یا کلسترول بد
  • تاثیر مثبت بر سیستم عصبی خودمختار

این مزایا منطقی هستند، زیرا اختلال در تنظیم این جهت ها می تواند منجر به بیماری های مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا و سایر عوامل خطرزا برای عروق کرونر و بیماری های قلبی عروقی شوند.

آیا باید زمان بیشتری را در سونا بگذرانید؟

اگر به سونا دسترسی دارید و می خواهید آن را در برنامه روزانه خود بگنجانید ابتدا مانند پیش از شروع هر نوع رژیم ورزشی تازه با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید استفاده از سونا همان پاسخ فیزیولوژیکی را القا می نماید که در یک تمرین شدید تجربه می کنید. استفاده از سونا برای افرادی که سابقه فشار خون پایین، حمله قلبی یا سکته اخیر دارند و افرادی که عملکرد تعریق آنان تغییر یافته یا کاهش یافته است توصیه نمی گردد. زنان باردار و بچه ها نیز باید از سونا پرهیز نمایند.

یک نکته احتیاطی دیگر: در یک جلسه معمولی، فرد حاضر در سونا به طور میانگین می تواند نیم کیلوگرم عرق یا 1.1 پوند عرق ترشح کند در نتیجه، نوشیدن آب و آبرسانی به بدن بعد از جلسه سونا امری لازم است.

منبع: فرارو
انتشار: 19 تیر 1401 بروزرسانی: 19 تیر 1401 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2127

به "آیا صرف زمان بیشتر در سونا می تواند زندگی شما را نجات دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا صرف زمان بیشتر در سونا می تواند زندگی شما را نجات دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید