از فواید نمک چه میدانید؟

به گزارش مجله زیبایی زندگی، نمک خوراکی ترکیبی یونی متشکل از سدیم و کلر می باشد. نمک یکی از موارد اساسی جهت سوخت و ساز بدن، عملکرد صحیح عضلات و انتقال پیغام های عصبی می باشد. البته نمک نیز مانند سایر مواد غذایی باید به میزان مناسب مصرف گردد. در ادامه توضیحات بیشتری درباره فواید نمک ارائه داده ایم.

از فواید نمک چه میدانید؟

خواص نمک برای سلامتی و مراقبت از خود

نمک از گذشته تا امروز به عنوان طعم دهند اصلی غذا و ماده ای ضد عفونی کننده به کار می رفته است. این روزها انقدر همه جا صحبت از مضرات نمک است که شاید توجه ما را به خواص این ماده معدنی مفید کمتر نموده است. خواصی که گاهی می توانند بسیار مؤثر و کاربردی باشند.

ما در این مقاله 12 مورد از خواص نمک را معرفی می کنیم که در موارد گوناگون مانند بهبود عوارض پوستی یا کاهش علائم بیماری های عفونی نقش دارد.

1.آفت دهان
شست و شوی دهان با آب نمک به کاهش درد و بهبود سریع تر آفت دهان یاری می کند. یک قاشق چای خوری نمک را در نصف لیوان آب حل کنید.

محلول را در دهان بچرخانید و سپس خارج کنید. این عمل را چند بار در روز انجام دهید تا آفت دهان بهبود یابد.

2.زخم ناخن پا
گاهی اوقات ناخن انگشت بزرگ پا به درون گوشت فرو می رود و گیر می افتد. در گوشت فرو رفتن ناخن می تواند بسیار دردناک باشد.

برای کاهش ورم و حساسیت ایجاد شده، پای خود را چند بار در روز در محلول آب و نمک قرار دهید. بعد از این کار، از پماد آنتی بیوتیک بهره ببرید و باند پیچی اش کنید. اگر بهبودی حاصل نشد، به پزشک مراجعه کنید.

3.آب ریزش بینی
بهبود مجاری تنفسی در هنگام سرماخوردگی یا آلرژی یکی از مهم ترین خواص نمک است. این روش مقرون به صرفه تر هم هست.

از اسپری های بینی شورِ موجود در داروخانه ها یا از محلول آب و نمک خانگی برای شست و شوی مجاری بینی بهره ببرید.

4.پسوریازیس و اگزما
نمک موجود در چشمه های آبگرم یا دریاچه های نمکی در بهبود بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس مؤثر است.

شنا کردن در این آب ها باعث کاهش التهاب و حفظ رطوبت پوست می گردد. اگر این منطقه ها در دسترس شما نیستند، 15 دقیقه در محلول آب و نمک دریا در وان حمام، دراز بکشید. حتی یک فنجان نمک معمولی در آبی که استحمام می کنید به کاهش تورم اگزما یاری می کند.

5.سوزش معده
جوش شیرین نوعی نمک است و خاصیت ضد اسیدی دارد. یک قاشق چای خوری از این ماده را در آب سرد حل کنید و پس از صرف غذا بنوشید.

اگر دچار سوزش معده مزمن هستید، خود درمانی را ادامه ندهید و حتما به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که جوش شیرین حاوی سدیم است، پس اگر رژیم غذایی کم نمک دارید یا مصرف نمک برای تان ضرر دارد، با تأیید پزشک باید از داروهای جایگزین بهره ببرید.

6.نیش یا گزیدگی حشرات
خمیر جوش شیرین با میزانی آب می تواند هر نوع سوزش یا خارش یا ورم ناشی از نیش حشرات را بهبود ببخشد. بعلاوه استفاده از آن در کاهش عوارض پوستی ناشی از نیش زنبورعسل، آنژیوادم و تماس با گیاهان سمی مفید است.
7.گلودرد
یکی از شناخته شده ترین خواص نمک، استفاده از آن در بهبود علائم سرماخوردگی است. غِرغِره کردن محلول نمک و آب گرم، در کاهش ورم گلو و بهبود گلودرد بسیار مؤثر است. نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و چند بار در روز غِرغِره کنید.
8.خستگی پا
دو فنجان نمک فرنگی حل شده در آب گرم، گزینه ای مناسب برای برطرف درد و خستگی پا است. نمک فرنگی دارای منیزیم است.

منیزیم در کارکرد عضلات بدن نقش دارد. البته بعید است که منیزیم به وسیله پوست جذب گردد و احتمالا این آب ولرم است که حس آسودگی را در پاهای ما ایجاد می کند. با این حال، یک تشت آب نمک ولرم در برطرف خستگی پا مؤثر است.

9.بوی بد دهان
اگر بوی بد دهان شما یا دیگران را آزار می دهد، احتمالا ناشی از خشکی دهان یا آفت های دهانی است. برای برطرف بوی بد دهان یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید و دهان تان را یک دقیقه شست و شو دهید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید. نمک موجود در جوش شیرین، باکتری های دهان را از بین می برد و تا سه ساعت بوی بد دهان را برطرف می کند.
10.برطرف گرفتگی عضلات ناشی از گرما
اگر به مدت طولانی در گرما ورزش یا کار کنید، بدن تان میزان زیادی آب و نمک از دست می دهد. این مسئله باعث بروزِ درد شدید و گرفتگی عضلات می گردد.

برای پیشگیری از آن، باید در حین فعالیت به میزان کافی آب معدنی حاوی نمک و املاح مورد احتیاج بدن بنوشید. می توانید از آب معدنی های تجاری بهره ببرید یا اینکه با حل کردن یک قاشق چای خوری نمک در یک لیتر آب، خودتان آن را تهیه کنید.

11.یبوست
2 تا 6 قاشق چای خوری نمک فرنگی (منیزیم سولفات) را در یک لیوان آب حل کنید و بنوشید. می توانید کمی آب لیمو هم به آن اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند. مصرف این محلول در درمان یبوست مفید است.
12.زردی دندان
بعضی تحقیقات نشان داده است که استفاده از خمیر دندان های حاوی جوش شیرین در براق و سفید کردن دندان مؤثر است. نمک موجود در جوش شیرین، لکه های سطح دندان را پاک می کند.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 22 آبان 1400 بروزرسانی: 22 آبان 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1897

به "از فواید نمک چه میدانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از فواید نمک چه میدانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید