انواع رنگ بندی پاسپورت ها و تفاوت آن ها

به گزارش مجله زیبایی زندگی، تفاوت رنگبندی پاسپورت ها در چیست؟

همانطور که می دانید پاسپورت یا گذرنامه یک سند و یا مدرک شناسایی رسمی در سطح بین المللی است که دولت ها برای شهروندان خود صادر می نمایند و با این کار اجازه خروج از کشور برای آن ها صادر می گردد. البته برای ورود به بیشتر کشورها فقط داشتن پاسپورت کفایت نمی کند و دولت آن کشورها از شما ویزا می خواهند.

انواع رنگ بندی پاسپورت ها و تفاوت آن ها

امروزه می دانیم که پاسپورت های کشورهای مختلف از لحاظ اعتبار و ارزشمندی با هم تفاوت دارند. اگر تجربه حضور در فرودگاه های بین المللی را داشته باشید، هنگام ایستادن در صف انتظار پذیرش ممکن است متوجه تفاوت رنگ پاسپورتتان با پاسپورت افراد دیگر شده باشید و این سوال برایتان پیش آمده باشد که علت این تفاوت رنگ چه می تواند باشد. تفاوت رنگ بندی پاسپورت ها بدون علت نیست و بر اساس ویژگی های مشخصی معین می گردد و هر رنگ معنای خاصی را به همراه دارد که در این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم شما را با این معانی و تفاوت رنگ پاسپورت ها بیشتر آشنا کنیم.

علت تفاوت رنگ پاسپورت کشورها

رنگ بندی پاسپورت های کشورهای مختلف با یکدیگر فرق دارد و معمولا انتخاب هر رنگ علت بخصوصی دارد. سازمان بین المللی هوانوردی (ایکائو) چهار رنگ اصلی قرمز، آبی، سبز و مشکی را برای جلد پاسپورت در نظر گرفته است و رنگ پاسپورت انتخابی هر کشور باید طیف های مختلفی از رنگ های ذکر شده باشد. در نهایت گزینش رنگ جلد پاسپورت هر کشور به وسیله مقامات همان کشور صورت می پذیرد. معیارهای متفاوتی برای انتخاب رنگ پاسپورت وجود دارد برای مثال رنگ قرمز نمادی از اتحاد می باشد؛ مانند رنگ پاسپورت بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا. رنگ سبز معمولا نماد مذهب است که در پاسپورت بیشتر کشورهای مسلمان این رنگ قابل مشاهده است، رنگ مشکی نمادی از فرهنگ و رنگ آبی نمادی از جهانی نو است.

پاسپورت قرمز

پرطرفدارترین رنگ پاسپورت در جهان رنگ قرمز یا طیفی از این رنگ است. بیشتر کشورهایی که رنگ بندی پاسپورت های آن ها طیفی از رنگ قرمز است، دارای شاخصه ای دینی، جمعیتی و سیاسی هستند. جالب است بدانید 10 پاسپورت قدرتمند جهان، قرمز رنگ هستند که با ارزش ترین پاسپورت قرمز رنگ متعلق به کشور سنگاپور است و پس از آن پاسپورت کشورهای آلمان، دانمارک، سوئد و فنلاند با ارزش هستند.

پاسپورت آبی

بعد از رنگ قرمز، پراستفاده ترین رنگ بندی پاسپورت ها در میان پاسپورت های کشورها، رنگ آبی است. پس از جنگ جهانی دوم این رنگ به اسم نمادی از دوستی و صلح جهانی در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شد. 82 کشور پاسپورتشان به رنگ آبی است که از میان آن ها قدرتمندترین و مشهورترین پاسپورت متعلق به ایالات متحده آمریکا است. افراد دارنده این پاسپورت به راحتی می توانند به 183 کشور بدون احتیاج به اخذ ویزا سفر نمایند. بعلاوه کم قدرت ترین گذرنامه با رتبه 199 به این دسته تعلق دارد که مربوط به کشور افغانستان است.

پاسپورت سبز

پرطرفدارترین رنگ بندی پاسپورت ها در کشورهای اسلامی و عربی رنگ سبز است. رنگ سبز بر روی پاسپورت بیشتر کشورها نشانه ای از مذهب قوی آن ها است و این رنگ را نمادی از اسلام می دانند، چرا که رنگ محبوب پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) بوده است. البته این رنگ برای پاسپورت دیگر کشورهایی مانند سنگال، ساحل عاج، نیجریه و بورکینو فاسو هم استفاده شده است که در فرهنگ آن ها رنگ سبز به معنی اتحاد مالی و فرهنگی و یکپارچگی می باشد. از میان 199 پاسپورت موجود جهان 43 پاسپورت به رنگ سبز هستند. پرقدرت ترین گذرنامه سبز رنگ متعلق به کشور کره جنوبی است که رتبه 12 را در میان کشورهای جهان دارد.

پاسپورت مشکی

کم استفاده ترین رنگ بندی پاسپورت ها متعلق به رنگ مشکی است. بیشتر این پاسپورت ها متعلق به کشورهای آفریقایی مانند کنگو، مالاوی، آنگولا و چند کشور دیگر هستند، البته به هیچ اسم نباید انتخاب این رنگ را حمل بر نژاد پرستی این کشورها دانست چرا که به صورت کلی رنگ مشکی برای مردم آفریقا مورد احترام بوده است. پرطرفدارترین پاسپورت مشکی متعلق به کشور نیوزلند می باشد و علت انتخاب رنگ مشکی برای پاسپورت نیوزلند این است که رنگ مشکی، رنگ ملی این کشور است. خوب است بدانید که در فرهنگ اروپایی رنگ مشکی باری مثبت دارد و به معنای یکدستی و مهارت بالا بوده است.

با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد، رنگ بندی پاسپورت ها می تواند به هر علتی به یکی از چهار رنگ قرمز، آبی، سبز و مشکی باشد و دولت ها این اجازه را دارند که در صورت تمایل رنگ پاسپورت خود را بارها تغییر دهند و هیچ گونه اجباری برای انتخاب رنگ ندارند.

همانطور که آنالیز کردیم از روی رنگ بندی پاسپورت ها می توان به نکات زیادی پی برد، چرا که کشورها بیشترا رنگی را انتخاب می نمایند که به طریقی بازتابی از هویت و فرهنگ کشورشان باشد.

زهرا بینازاده

  • راهنمای اخذ گواهینامه بین المللی
  • آتش سوزی در جنگل های ترکیه
  • راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی شد

Set your Author Custom HTML Tab Content on your Profile page

منبع: فلای تودی
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1791

به "انواع رنگ بندی پاسپورت ها و تفاوت آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع رنگ بندی پاسپورت ها و تفاوت آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید