تاثیر دخالت والدین بر تشدید اختلافات میان زوجین جوان

به گزارش مجله زیبایی زندگی، در برخی موارد دخالت والدین در زندگی مشترک فرزندان بدون در نظر گرفتن جامع شرایط موجب تشدید اختلافات می شود.

تاثیر دخالت والدین بر تشدید اختلافات میان زوجین جوان

به گزارش خبرنگار ، دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی و نحوه روبرو با آن یکی از دغدغه های مهم زوج های جوان در زمان نامزدی و بعد از ازدواج است و البته یکی از عوامل مهم در اختلافات زناشویی بین زوج های جوان هم، همین مداخله های نابجا است. گرچه معمولا والدین و اطرافیان گمان می کنند که این دخالت ها با نیت خیر خواهی صورت می گیرد ولی بیشتر مواقع تاثیرات منفی بر روابط گذاشته و ممکن است حتی به طلاق زوجین هم منجر شود. اختلاف و درگیری بین خانواده ها، فاش کردن اسرار زندگی زناشویی، عدم آشنایی زوجین جوان با مهارت های مدیریت زندگی، وابستگی های بیش از حد عاطفی به والدین، نداشتن استقلال مالی و... از مهم ترین دلایل دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی زوجین است.

دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی

از مهم ترین دلایل دخالت والدین و اطرافیان در زندگی زوج ها می تواند، عدم اطمینان والدین به آمادگی فرزندان شان برای شروع یک زندگی مشترک باشد یا فاش کردن اسرار و مسائل زندگی مشترک برای اطرافیان و دوستان،وجود مسائل شخصیتی در زوجین و عدم توانایی در تصمیم گیری،دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی و عدم آمادگی زوج ها برای ازدواج،اختلاف و درگیری بین خانواده ها و... دانست.

پیامد های دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی

به مرور زمان و با شدت یافتن دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی زوجین، مسائل آنان روز به روز بیشتر می شود تا جایی که ممکن است حتی به طلاق و جدایی زن و شوهر منتهی شود. زمانی که زوجین نمی توانند زمام زندگی شان را به دست گرفته و برای خودشان تصمیم بگیرند، اطرافیان شروع به دخالت خواهند کرد. ساختن زندگی مشترک بر اساس نظرات و تصمیمات والدین یا اطرافیان باعث بی ثباتی در زندگی خصوصی می شود.

علی اصغر نژاد فرید روانشناس در گفت وگو با خبرنگاران، درباره چگونگی ارائه تجربه والدین به فرزندان که سبب دخالت در زندگی مشترک آنان نشود، اظهار کرد: هر شخص حق مدیریت و ساماندهی زندگی اش را متناسب با ایده آل های فکر خود دارد و والدین باتوجه به شرایط نسل فعلی و درک آنان برای ارتباط بهتر، رفتار و تفکرات خود را در برخورد با جوانان به روز کنند.

وی با بیان اینکه والدین با رفتار های اشتباه مانند؛ من از تو بیشتر می فهمم و به نام سرپرست ما برای تو معین و تکلیف می کنیم، اضافه کرد: والدین نگاه برتر (از بالا به پایین) نداشته باشند چرا که چنین رفتار هایی نتیجه معکوس داشته و موجب می شود استقلال و اعتبار فرزند از بین رود که این مسئله هم تبعات خاص خود را در پی دارد.

وی ادامه داد: رفتار های اشتباه خانواده سبب می شود فرزند گمان کند در تصمیم گیری برای زندگی، فردی ناتوان و همیشه به شخصی برای راهنمایی در امور زندگی نیاز دارد. اما والدین با رعایت تعادل در رفتار به این معنی که همه ما یک هدف مشترک داریم و این هدف خوشبختی تو است، فرزند را در تصمیم گیری درست برای تشکیل زندگی مشترک راهنمایی کنند.

چه رفتارهایی باعث خراب شدن یک رابطه احساسی می شوند؟

اصغر نژاد شرح داد: شروع یک زندگی مشترک لزوما برپایه شکل گیری یک احساس عاطفی در شخص است و این مسئله امکان دارد فرد را در تصمیم گیری دچار اشتباه کند.

وی اضافه کرد: در زندگی مشترک ارتباط سالم دو انسان مستلزم یادگیری مهارت های ارتباطی بوده و این مهارت ها را می توان ار رابطه والدین با یک دیگر، دیدن فیلم و مطالعه مرتبط آموزش دید.

اصغرنژاد گفت: عامل موفقیت در زندگی میان مرد و زن پیدا کردن زبان مشترک و تقویت آن است و بعد از ازدواج خیر و شر تمام مسائل در زندگی مستلزم هم فکری و مشورت در موضوعات ریز و درشت مانند؛ بچه آوردن، میزان ارتباط با خانواده ها، مدیریت هزینه های زندگی و... است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1810

به "تاثیر دخالت والدین بر تشدید اختلافات میان زوجین جوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر دخالت والدین بر تشدید اختلافات میان زوجین جوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید