تصاویر ، شکست بزرگ بی ام و با این طرح های ناامید کننده!
به گزارش مجله زیبایی زندگی، همه ما بی ام و را به عنوان برندی می شناختیم که طراحی بی نظیر و خاص آن زبانزد خاص و عام بود.اما در چند سال اخیر،محصولات بی ام و زیبایی خود را از دست داده اند و به مذاق طرفداران بی ام و خوش نیامده است.
امیرمسعود عابدینی: در سال های گذشته،اگر کسی مثل شخص نگارنده،طرفدار دو آتیشه محصولات مرسدس بنز بود و با خودرویی مثل بی ام و E46 یا سری 6 روبه رو می شد،با وجود تعصبی که روی بنز باز بودنش داشت،اما باز هم دلش می لرزید و اقرار می کرد که این خودرو واقعا زیباست.
اصلا مگر می شود که زیبایی این دو شاهکار باواریایی را انکار کرد؟علاوه بر این دو خودرو،مدل های دیگری از بی ام و هم بودند که واقعا طراحی چشم نوازی داشتند.
اما ما در این مقاله هدف دیگری داریم؛قصد داریم به این موضوع بپردازیم که طراحی بی ام و به کدام سمت در حال حرکت است؟چه ویژگی هایی پیدا کرده که مورد قبول بسکمک از افراد نیست؟
بخش اول: مدل های شاخص سدان و کوپه
1.بی ام و سری 2 کوپه
چیزی که قلب بسکمک از طرفداران بی ام و را به درد آورد،تغییر بسیار زیاد سری 2 کوپه بود.
در نمای جلویی شاهد این هستیم که دیلایت دو تایی همیشگی بی ام و تبدیل به یک دیلایت بزرگ شده و فرم چراغ B شکل شده است.شاید طراحی تهاجمی تری داشته باشد،اما آن مجذوب کنندهیتی که در کوچکترین کوپه بی ام و می دیدم،دیگر وجود ندارد.
خداروشکر در نوترین نسل سری 2 کوپه شاهد استفاده از جلوپنجره های بزرگ کلیوی شکل نیستیم!
در قسمت پشتی که اشک بسکمک را درآورد،شاهد یک خنگی عجیبی هستیم!به صورت کلی چراغ پشتی نسل های سری 2 کوپه کوچک بود،اما حالا در این نسل به شکل خیلی بدی کوچکتر شده است.
2.بی ام و سری 4
به یکی از پرحواشی ترین خودروهای بی ام و رسیدیم.طراحی تند و تیز چراغ های جلو در کنار جلوپنجره بزرگ کلیوی،طرفداران بی ام و را عصبانی کرد.آن قدر طراحی این جلوپنجره برای مشتریان و طرفداران بی ام و آزار دهنده شده بود که برخی از تیونرها اقدام به معرفی جایگزینی برای این جلوپنجره کردند!
اما هر چه گذشت،طراحی این نسل از سری 4 قابل قبول تر شد و برخی حتی از این طراحی خشنود شدند.دقیقا همین سبک طراحی در M3 حضور دارد.
نمای پشتی با شکستگی ای که در چراغ و بدنه وجود داشت،طراحی قسمت جلویی را قابل تحمل می کرد و ظاهری اسپرت تر از آنچه در نسل های قبلی بی ام و سری 4 می دیدیم،به ما ارائه می دهد.
3.بی ام و سری 5
ایده آل ترین بی ام و حال حاضر در سگمنت سدان ها همین سری 5 است.سری 5 خودرویی است که بی ام و جرئت تغییرات زیاد روی این سری را نداشت؛چون می دانست اگر مثل سری 2 و سری 4 تغییرش دهد،با واکنش بسیار منفی طرفداران روبرو خواهد شد.
طراحی خشنی که در نسل F10 می دیدیم،در نسل نو هم رخ داد.شکل دیلایت ها از دایره تبدیل به L شد.جلوپنجره ها به هم متصل شده و کمی بزرگتر از نسل قبل شدند.
در نمای پشتی شاهد همان سبک و سیاق همیشگی سری 5 هستیم.طراحی اسپرتی که در کنار لوکس و خانوادگی بودن،به خوبی ترسیم شده است.
4.بی ام و سری 7
خب!غمگین ترین جای داستان اینجاست.من نگارنده هر بار که نسل قبل سری 7 را در خیابان می بینم،هم از یک طرف از زیبایی آن لذت می برم و هم از طرفی دیگر غصه این را می خورم که چرا همچین طراحی زیبایی باید اینطور نابود شود؟!
بیایید صادقانه و منطقی به قضیه نگاه کنیم!
سبک طراحی دو چراغ بیشتر در کراس اورها و شاسی بلندها به چشم می خورد.یکی از مصادیق و اولین نمونه های این طراحی،نیسان جوک بود که با وجود اینکه به نظری خیلی ها زشت بود،اما این سبک طراحی روی آن نشسته بود.البته یک استثنای بسیار بزرگی این وسط هست که نشان می دهد آن اوایل این سبک طراحی فقط به کراس اورها اختصاص نداشت.این استثنا رولزرویس فانتوم کوپه است!
رولزرویس به صورت کلی خودرویی با ابعاد بزرگ است؛در بخش جلویی هم به لطف مسطح و بزرگ بودن،دست طراح برای ایجاد همچین سبکی باز است.البته نکته ای که باید در نظر گرفت این است که بخش چراغ های این خودرو با توجه به زمان معرفی،بسیار ساده تر از بی ام و سری 7 نو هستند و آن پیچیدگی و ظرافت چراغ های سری 7 را ندارند.
خلاصه اینکه این سبک دو چراغ روی کراس اورها و شاسی بلندها بهتر جواب می دهد،گرچه به تازگی برخی شرکت ها مثل بی ام و روی سدان ها هم این سبک را ایجاد کرده اند.
سری 7 نو با تاثیر پذیری از زیرمجموعه خود،یعنی رولزرویس،فرم و ابعاد بزرگتری نسبت به نسل قبل پیدا کرده و نکته جالب تر اینکه مانند خودروهای رولزرویس،مکعبی شکل شده است.همین اتفاق به این که این سبک طراحی روی بزرگترین سدان بی ام و اعمال شود،کمک بسکمک کرده است.
چراغ دیلایت در فاصله بالاتری از سایر اجزا و هم سطح با جلوپنجره قرار گرفته است.کمی پایین تر به چراغ اصلی برمی خوریم که ای کاش فرم ساده مستطیلی نداشت!
اما جلوپنجره!خب متاسفانه این جلوپنجره بسیار بدتر از آن چیزی است که در سری 4 و M3 می دیدیم.کلیوی و بزرگ بودن بیش از حد آن بسیار اذیت کننده است؛به خصوص اینکه دور این جلوپنجره لاین چراغ واقع شده است و وقتی در شب چراغ های آن روشن می شود،شبیه خوک می شود!
کاربران فضای مجازی به شوخی شوفاژهای قدیمی را در کنار این جلوپنجره قرار می دهند!
متاسفانه بخش پشتی سری 7 التیام بخش اتفاقات نمای جلویی نیست!چراغ ها در قسمت بالاتری قرار گرفته اند و فضای بسیار زیادی در پایین آن،خالی و فاقد مجذوب کنندهیت است.در ضمنً لوگوی بی ام و نسبت به قبل بزرگتر شده که دلیل این کار را واقعا نمی دانیم!
برخی از رندرها قبل از رونمایی این خودرو پیش بینی کرده بودند که دو چراغ عقب با یک نوار کرومی به هم متصل می شوند که کاش این اتفاق می افتاد.
برای اینکه کمی حالمان خوب بشود و این اتفاقات را فراموش کنیم،بهتر است به خودرویی اشاره کنیم که به نظر نگارنده،زیباترین خودروی حال حاضر بی ام و است.
شما را به دیدن تصویر بی ام و سری 8 دعوت می کنیم که زشتی های سری 7 را بشورد و ببرد!
ای کاش سری 8 ادامه دهنده راه سری 6 بود؛دقیقا مثل همان چیزی که درباره مرسدس بنز AMG GT 4-Door نسبت به CLS گفته می شود.
5.بی ام و Z4
زیبایی نسل قبل Z4 به همگان اثبات شده بود.نسل نو آن هم می خواست همین اتفاق را ادامه دهد،اما خب آن ظرافت بی نظیر نسل قبل را نداشت.سبک چراغ ها از افقی به عمودی تغییر پیدا کرد که متناسب با سلیقه طرفداران بی ام و سازگاری نداشت.ابعاد جلوپنجره و سایر اجزا این بار خوب بود و انتقادی به آن وارد نبود.انگار که بخت با این نسل از Z4 یار نبود.
در نمای پشتی با چراغ کوچکتر و باریک شده ای روبرو هستیم که در مجموع خوب و قابل قبول است اما زیبایی نسل قبل را ندارد.در واقع مدل 2023 این خودرو در نوع خود زیبا و مجذوب کننده است اما به دلیل اینکه بسکمک از مردم زیبایی نسل قبل را بیشتر دوست داشتند،از این نسل زیاد استقبال نکردند.
بخش دوم: مدل های شاخص شاسی بلند
1.بی ام و X1
X1 نو هم مانند آنچه برای سری 2 رخ داد،از طراحی معقول خود دور شده است.نمای جلویی فرم خنگ مانندی به خود گرفته و مجذوب کنندهیت و شبک بودن نسل قبل را از دست داده است.به صورت کلی خطوط طراحی و اجزای مختلف بدنه صاف و ساده شده و از ظرافت کمتری برخوردار شده است.
2.بی ام و X4
X4 از جمله محصولاتی است که حرکتی رو به جلو داشته است.با کوچکتر و منحنی تر شدن چراغ های جلو و بازی با طراحی جلوپنجره و قسمت پایینی سپر،همان چیزی را ارائه می دهد که واقعا انتظارش را داشتیم؛نه اغراق آمیز و نه خیلی ضعیف.
تنها انتقادی که به بخش پشتی X4 می توان وارد کرد این است که کاش گرافیک چراغ ها مانند X6 از شکستگی و خمیدگی برخوردار بودند تا از این سادگی کمی دورتر شود.گرافیک چراغ ترمز به شکل L مانند است و در قسمت سیاه بالای آن سایر چراغ ها واقع شده است.
3.بی ام و X6
هنوز هم کرگدن باواریایی لقب برازنده ای برای X6 است!طراحی فوق تهاجمی به همراه بدنه عضلانی ترکیبی است که برای رقبای دیگرش تهدید به شمار میرود.نکته جالبی که درباره طراحی چراغ های جلویی X4 و X6 به فکر می سد این است که با وجود کوچکتر شدن،باز هم زیبایی خود را حفظ کرده است و دیگر لازم نیست ابعاد بزرگی را در طراحی ببینیم.
طراحی نمای پشتی هیچ حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد و امیدواریم مدل های X4 و X6 و همچنین X5 به این پیشروی خود ادامه دهند و اتفاقات ناخوشایندی را در طراحی در این مدل ها نبینیم.
4.بی ام و X7
حرف از اتفاق ناخوشایند شد؛بفرمایید این هم اتفاق ناخوشایند!
واقعا استدلال و منطق سیاست بی ام و را متوجه نمی شویم!چرا خودرویی که برای اولین بار است وارد سبد محصولات بی ام و شده باید دچار این تغییرات بزرگ شود؟!
اگر بی ام و دست به طراحی فیس اول X7 نمی زد و فقط اصلاحاتی را در بخش پیشرانه و تکنولوژی اعمال می کرد،خیلی راضی تر بودیم تا اتفاقی که الان در فیس نو اتفاق افتاده است!
البته نکته مثبتی که وجود دارد این است که همانطور که در نقد طراحی سری 7 نو گفتیم،این سبک طراحی به SUV ها بیشتر می خورد که واقعا هم این اتفاق افتاده است.
چراغ دیلایت و چراغ اصلی طوری قرار گرفته اند که با ابعاد جلوپنجره هماهنگ اند و در ضمنً اجزای دیگری هم در کنار چراغ اصلی قرار گرفته که آن را از سادگی دور می کند.
خوشبختانه در نمای پشتی به جز تغییر در گرافیک چراغ ها اتفاق دیگری رخ نداده است.
اما به عنوان کلام آخر باید به خودرویی اشاره کنیم که سبک نو طراحی محصولات بی ام و روی آن اعمال شده ولی در عین حال زیبا و بسیار بسیار تهاجمی و اسپرت است.
در انتها،شما را تا قسمت دوم بررسی طراحی بی ام و در بخش داخلی،با یکی از قدرتمندترین SUV های جهان،یعنی بی ام و XM،تنها می گذاریم.
منبع: خبرآنلاین