در روزهای شلوغ آخر سال، کتاب ها را بشنویم

به گزارش مجله زیبایی زندگی، هیاهوی آخر سال و ترافیک و راه بندان خیابان، مشغله های کاری خاص شب عید و دلمشغولی های دیگری که زمستان را بدرقه می نمایند تا سال جدید را رقم بزنند، وقت ما را تنگ تر از قبل می نمایند. روزهایی که دست مان بند است و مشغول خانه تکانی هستیم یا در راه سفر به شهر و دیار خودمان رانندگی می کنیم یا در اتوبوس و قطار و هواپیما چرت می زنیم، فرصت زیادی برای نشستن پای کتاب نیست. برای کتاب صوتی اما همواره فرصتی پیدا می گردد. یکی از دلایل محبوبیت کتاب صوتی هم درواقع همین زنده کردن فرصت های مرده است.

در روزهای شلوغ آخر سال، کتاب ها را بشنویم

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

آن ها که اهل کتاب صوتی هستند و به گوش دادن به کتاب ها عادت دارند، می گویند کتاب صوتی به شدت اعتیادآور است. آن ها از تجربه سخت ساعت هایی می گویند که به خاطر همراه نداشتن هدفون کلافه شده اند و دلشان فقط کتاب می خواسته است! از طرف دیگر، هنوز عده زیادی از کتاب خوان ها با کتاب صوتی خو نگرفته اند و ورق زدن کتاب ها را ترجیح می دهند. این هم به هرحال انتخابی است اما از شلوغی آخر سال گریزی نیست و شاید وقت آن باشد که اگر با کتاب صوتی آشتی ننموده اید، این توفیق اجباری را به فال نیک بگیرید و دست کم گوش دادن به یکی دو کتاب صوتی را تجربه کنید. در این مطلب بیشتر روی سخن با شماست. اگر می خواهید سراغ کتاب صوتی بروید، پیشنهادهای شنیدن در این مطلب می تواند به شما یاری کند.

از کتاب صوتی رایگان آغاز کنید

این پیشنهاد را فیدیبو به عنوان یکی از سایت های مرجع کتاب صوتی برای آغاز عادت مفید گوش دادن به کتاب صوتی مطرح نموده است. وارد بخش کتاب های صوتی فیدیبو که می شوید، قسمت کتاب های صوتی رایگان به شما چشمک می زند و دستتان را می گیرد تا وارد جهانیی پر از صدای کتاب ها شوید. شعر آن هم از نوع کلاسیک و عاشقانه ش شاید برای سرسخت ترین هواداران کتاب چاپی و آن ها که عمری را با کتاب طی نموده اند و پا به سن گذاشته اند، انتخاب مناسبی برای گوش دادن باشد.

خسرو و شیرین یکی از کتاب های صوتی رایگانی است که توسط ماه آوا منتشر شده و رضا عمرانی و راضیه هاشمی با شیوایی و جذابیت آن را گویندگی نموده اند. درمورد کتاب های صوتی یک فیلتر مهم برای انتخاب، به غیر از موضوع کتاب، نویسنده و مترجم که همواره در نظر داریم، گوینده است. گوینده کتاب صوتی باید مسلط باشد تا شما را با شنیدن لحن یکنواخت و بی روح خسته و کسل نکند. رضا عمرانی که بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون است، در اجرای رادیویی و گویندگی تجربه موفقی دارد و این خود باعث می گردد کتاب های صوتی با صدای او جذابیت مضاعفی داشته باشند. از طرفی گرایش ما به ادبیات کهن و عشق و علاقه ای که به زبان فارسی در آثار کلاسیک ادبیاتمان داریم، وسوسه خواندن این آثار را ایجاد می نماید اما ممکن است در بازار کتاب های جذاب امروزی تا به حال (جز در مدرسه که مجبور بودیم!) وقتی برای باز کردن کتاب های نظامی و سعدی و نگذاشته باشیم. اصلا خوبی سنت نقالی و شعرخوانی در فرهنگ ما همین است که در کوی و برزن و وقت هایی که جایی برای کتاب خواندن نیست، گوشمان با ادبیات باشد.

خسرو و شیرین از معروف ترین منظومه های عاشقانه ادبیات فارسی به قلم حکیم نظام گنجوی است که در قرن هفتم هجری نوشته شده اما زبان ساده و شکل روایی و داستانی آن طوری است که برای ما با فاصله زمانی هفت قرن هم قابل فهم و شیرین است. نظامی 16 سال از عمرش را صرف سرودن این منظومه نموده است و از آن هنگام تا امروز نقل این داستان عاشقانه هنوز بر زبان ماست و هنوز از این عشق به عنوان یک مثال باشکوه یاد می کنیم.

کتاب صوتی خسرو و شیرین را می توانید به صورت رایگان گوش کنید.

اما برای کسانی که چندان اهل شعر کلاسیک و منظومه های متاخر نیستند، یک پیشنهاد عاشقانه و حتی به نوعی شاعرانه داریم. یکی دیگر از کتاب صوتی رایگانی که فیدیبو در اختیار علاقه مندان گذاشته، نوشته احمد شاملو، شاعر پیشروی معاصر است که بنیان شعر سپید را گذاشت. نامه ای به آیدا بازخوانی یکی از نامه های شاملو به همسرش آیدا سرکیسیان است که در کتاب مثل خون در رگ های من توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است. رضا عمرانی در کتاب صوتی نامه ای به آیدا، یکی از بیست نامه عاشقانه احمد به آیدا را با مهارت خاص خود در گویندگی بازخوانی نموده است. این نامه روایت تکه ای از عشقی است که پس از مرگ شاملو، آیدا سرکیسیان اجازه رسیدنش به گوش جهان را داده است. شنیدن یک نامه که از قلمی توانا و قلبی عاشق جوشیده، می تواند یک آغاز خوب برای گوش دادن به کتاب های صوتی باشد.

این کتاب را که توسط ناشر صوتی ماه آوا منتشر شده می توانید به صورت رایگان از فیدیبو بشنوید.

به صدای کتاب های معروفی که نخوانده اید، گوش کنید

زیاد پیش می آید که در جمعی یا حین خواندن یادداشت یا مقاله ای به اسم کتاب معروفی برمی خوریم و از اینکه همه جهان آن را خوانده اند و ما هنوز نخوانده ایم، گوشه لبمان را می گزیم. نصمیم می گیریم که در اولین فرصت این اثر را بخوانیم اما یا فراموشمان می گردد یا هیجان آن لحظه برای خواندن فروکش می نماید و دفعه بعد دوباره اسم کتاب را می شنویم و… از آن جا تصمیم به مطالعه اینطور کتاب ها را درواقع از روی حس کنجکاوی می گیریم، شاید به صورت ناخودآگاه در وقتی که می خواهیم برایشان بگذاریم، خساست به خرج دهیم! کتاب صوتی برای این طور کتاب ها گزینه خوبی است. یک کاربرد دیگر این دسته از کتاب های صوتی برای کسانی است که دوست دارند یک بار دیگر کتاب محبوب شان را بخوانند اما کتاب های تازه در وقت فراغت بیشتر قلقلک شان می دهد. چه وقتی بهتر از زمان مرده ترافیک و صف انتظار برای این بازخوانی دلنشین؟

هولدن کالفیلد پسرک جسور و عصیانگر رمان ناطور دشت از آن شخصیت های خیالی است که شهرتش در حد و اندازه یک شخصیت واقعی است و حتی آن ها که ناطور دشت را نخوانده اند، اسم هولدن را از دیگران شنیده اند. رمان ناطور دشت معروف ترین اثر جی.دی سالینجر و یکی از تاثیرگذارترین کتاب های قرن است. این کتاب هواداران پروپاقرص زیادی دارد که حاضرند آن را بارها و بارها بخوانند اگر از این دسته افراد هستید، شنیدنش با صدای مهدی پاکدل را هم امتحان کنید. در مقابل عده ای هم هستند که می گویند برخلاف انتظارشان اصلا با اثر ارتباط برقرار ننموده اند. اگر تا به حال این کتاب را نخوانده اید، احتمالا به خاطر تردیدتان در قرار دریافت در گروه دوم بوده است. به هر حال تجربه یک رمان از نویسنده ای مثل سلینجر ارزشش را دارد که کتاب صوتی را امتحان کنید.

کتاب صوتی ناطور دشت توسط انتشارات نوین کتاب گویا منتشر شده و نسخه فیزیکی آن را می توانید از سایت خبرنگاران تهیه کنید. با این شرح که نسخه الکترونیکی را هم می توانید در فیدیبو پیدا کنید.

یکی دیگر از کتاب های خیلی معروف ،بوف کور صادق راهنمایی است. بوف کور را ممکن است حتی از شدت کنجکاوی برای مطالعه در دست هم گرفته باشید اما بعد از چند صفحه کنار گذاشته و هنوز نخوانده باشید. بوف کور به خاطر سبک روایت خاص و پیچیدگی شخصیت اصلی، از آن کتاب هاست که خواندنش احتیاج به تمرکز دارد و باید برای خواندنش وقت بگذارید، نه اینکه از سر تفنن سراغش بروید. با اینطور کتاب ها هم اگر یک گوینده خوب برایتان بخواند، بیشتر می توانید ارتباط برقرار کنید. این اثر صادق راهنمایی درواقع شاهکار اوست و به شهرت جهانی هم رسیده است.

بوف کور را می توانید با صدای شاهین علائی نژاد از فیدیبو بشنوید. این کتاب صوتی را انتشارات نوین کتاب گویا منتشر نموده است.

بچه ها را پای کتاب صوتی بنشانید

قصه گویی برای اغلب بچه ها جذاب است و شنیدن داستان ها و کتاب خواندن برای آن ها باعث رشد فکری و خلاقیتشان می گردد. به همین خاطر است که توصیه می گردد از خردسالی بچه ها را با کتاب آشتی بدهیم. یکی از بهترین راه های آشنایی بچه ها با جهانی کتاب و قصه ها کتاب صوتی است و اگر می خواهید به جز خودتان فرزندتان را هم در مهارت گوش دادن تقویت کنید، خوشبختانه دریایی از کتاب های صوتی کودک در بازار کتاب وجود دارد. کتابی که یک نویسنده کودک باتجربه مثل مصطفی رحماندوست نوشته و خودش هم آن را برای بچه ها خوانده، می تواند یکی از بهترین گزینه هایی باشد که برای آشنایی خردسالان با کتاب و تقویت دایره واژگان آن ها وجود دارد.

کتاب صوتی پنج تا انگشت بودند که… (غذاها و بازی ها یکی از کتاب های مجموعه ای با همین نام اصلی است که مصطفی رحماندوست بر اساس بازی با انگشت ها نوشته است؛ بازی قدیمی ای که پدر و مادرها بچه ها را با آن سرگرم می کردند و با جمله ابتدایی پنج تا انگشت بودند که.. از زبان هر انگشت دست یک نقل قول می آوردند. مصطفی رحماندوست با الهام از این بازی رویکرد آموزش نام غذاها به خردسالان را در این کتاب صوتی پیش گرفته است و با سابقه ای که در قصه گویی و اجرا دارد، به شیوایی کتاب خود را برای خردسالان بازخوانی نموده است.

این کتاب صوتی را که انتشارات نوین کتاب گویا منتشر نموده، می توانید از خبرنگاران تهیه کنید.

صداهای آشنا را بشنوید

یک راه دیگر برای این که آغاز جذابی درمورد گوش دادن به کتاب های صوتی داشته باشید، این است که کتاب ها را با صداهای آشنا بشنوید. این بار صحبت از یک پیشنهاد فوتبالی است! صدای عادل فردوسی پور برای فوتبالی ها آشنا و هیجان انگیز است. خاطره انگیز بودن این صدا برای کسانی که قلبشان برای فوتبال می تپد، انگیزه زیادی می دهد که یک کتاب مرتبط با فوتبال را حتما با صدای عادل فردوسی پور بشنوند؛ آن هم کتابی که خودش ترجمه نموده است. فوتبال علیه دشمن عنوان کتابی است که نسخه چاپی آن هم به بازار آمد اما احتمالا برای بسیاری جذاب تر است که این اثر را با صدای فردوسی پور بشنوند.

به عشق فوتبال هایی که می خواهند کم کم زمان های مرده خود را به کتاب صوتی اختصاص دهند، توصیه می کنیم فوتبال علیه دشمن را بشنوند. البته خواندن این کتاب ربطی به فوتبالی بودن ندارد و درواقع یک مطالعه جامعه شناسانه از تاثیر فوتبال بر جامعه در بیست و دو کشور جهان است اما اینکه گوش دادنش را تنها به فوتبالی ها توصیه می کنیم، به خاطر لحن عادل فردوسی پور است که همان لحن گزارش های ورزشی و فوتبال را دارد و شاید برای کسی که این لحن را برای کتاب صوتی نمی پسندد، خواندن نسخه چاپی این کتاب بهتر باشد.

کتاب صوتی فوتبال علیه دشمن را که توسط رادیو گوشه منتشر شده، می توانید در فیدیبو بشنوید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 754

به "در روزهای شلوغ آخر سال، کتاب ها را بشنویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در روزهای شلوغ آخر سال، کتاب ها را بشنویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید