راهکارهای طبیعی برای افزایش هورمون های شادی

به گزارش مجله زیبایی زندگی، در این مطلب راه های افزایش هورمون های شادی شامل دوپامین سروتونین اکسی توسین و اندورفین را بیان می کنیم.

راهکارهای طبیعی برای افزایش هورمون های شادی

به گزارش ، اندورفین ماده شیمیایی مخدر و در واقع مسکن طبیعی بدن برای احساس شادی، سرخوشی و آرامش در پاسخ به محرک های خارجی مانند درد، هیجان و فعالیت بدنی است. سروتونین نیز یک انتقال دهنده شیمیایی دخیل در بهبود اختلالات روانی مانند افسردگی است و نقش مهمی در افزایش خلق و خو، بهبود الگو های خواب و کنترل اشتها دارد.

بکارگیری بسیاری از روش های ساده در شیوه زندگی مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش در افزایش این دو فاکتور در بدن می تواند موثر باشد:

مسلما غذا هایی که می خوریم در بهبود سلامت جسمی و عملکرد مغز موثر است. در این میان مواد غذایی خاصی برای تولید سروتونین در بدن نقش دارند. مصرف شیر، گوشت بوقلمون، سویا و دیگر مواد غذایی حاوی پروتئین بالا، و همچنین بهره مندی از مکمل هایی تحت عنوان هیدروکسی تریپتوفان با افزایش سطح سروتونین در بدن ارتباط دارند. بنا به گزارشی که در مجله آمریکایی روانپزشکی به چاپ رسیده، زنانی که از یک رژیم غذایی سالم سرشار از سبزیجات، میوه ها و چربی های سالم سود می برند، 50 درصد کمتر از سایرین دچار اضطراب و افسردگی نسبت به زنانی می شوند که غذا های تولید شده و چرب مصرف می نمایند.

ورزش طولانی مدت سطح اندورفین در بدن را افزایش می دهد. به گزارش نیویورک تایمز افزایش سطح اندورفین در بدن با کاهش درد، خستگی و ناراحتی های جسمی همراه است. انجام ورزش های قلبی عروقی، ورزش های تحمل وزن و تمرینات کششی برای 30 تا 45 دقیقه در طول روز تاثیر مثبت در افزایش اندورفین دارد.

خورشید نقش حیاتی روی ذهن و بدن دارد و نشان داده شده سنتز ویتامین دی به وسیله آن منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن، رشد استخوان ها و جذب موثرتر کلسیم می گردد. در عوض عدم دریافت کافی نور خورشید با کمبود ویتامین دی و افسردگی ارتباط مستقیم دارد. علاوه بر این کمبود نور خورشید بخصوص در فصول سرد سال باعث کاهش سروتونین در مغز و میل به ظهور علائم افسردگی، خستگی و بی حالی خواهد شد. قرار دریافت در معرض نور خورشید در ساعات اوج آن برای 15 تا 20 دقیقه توصیه می گردد.

کپسایسین یک ترکیب شیمیایی است که به فلفل تندی می دهد و به پروتئین ها یا گیرنده های درد موجود در سلول های عصبی اندام های مخاطی بینی یا دهان می پیوندد. تکانه های عصبی حاصله که از عصب سه قلو در مغز می گذرند حس درد و سوزش را القا می نمایند. این گیرنده ها به تندی واکنش نشان می دهند؛ بنابراین وقتی غذای بسیار تندی خورده می گردد واکنش شدیدی از جانب آن ها صورت می گیرد. این واکنش بدن که همان آزاد شدن اندورفین است (مخدری طبیعی که احساس سرخوشی ایجاد می نماید) درد را خنثی می نماید و این موضوع علت محبوبیت غذا های تند را شرح می دهد.

منبع: آوای سلامت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 127

به "راهکارهای طبیعی برای افزایش هورمون های شادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای طبیعی برای افزایش هورمون های شادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید