روستای امامه از کجا، در کجا، تا کجا و چرا برویم؟

به گزارش مجله زیبایی زندگی، روستای امامه! امکان ندارد اهل تهران باشید و نام این مکان را نشنیده باشید. روستایی بسیار زیبا با انواع جاذبه های گردشگری طبیعی که البته با چاشنی داستان های تاریخی و باورنکردنی همراه است. اگر دوست دارید داستان های این روستا را بشنوید، تصویری از جاذبه های گردشگری آن در ذهنتان بسازید و سپس مسافرت کنید تا آخر این مطلب با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید.

روستای امامه از کجا، در کجا، تا کجا و چرا برویم؟

جهت تهران به روستای امامه چیست؟

از اتوبان شهید بابایی به سمت جاده لشگرگ و با دنبال کردن تابلوهای امامه در این جاده به مقصد می رسید.

فاصله تهران تا روستای امامه چقدر است؟

تهران تا امامه چیزی حدود 50 کیلومتر فاصله جاده ای دارند.

آیا اجاره خانه در روستای امامه ممکن است؟

بله در این روستا انواع خانه های ویلایی و سوییت های اجاره ای موجود است.

روستای امامه کجاست؟

روستای امامه شاید برای آن هایی که اهل این شهر باشند، جالب نباشد، اما مطمئنا اگر اهل سفر و طبیعت گردی باشید، فرقی نمی کند کدام شهر، مقصد جذابی برای سفر است. امامه قسمتی از بهشت مرکزی ایران است که در ضلع شمال تهران قرار واقع شده است. شمیرانات که دست کمی از گلستان و گیلان ندارد، روستایی را در قلب جای سوزن انداختن در آن نیست.

پیشنهاد می کنم تا آخر این مطلب را واو به واو مطالعه کنید تا روستای امامه را بیشتر بشناسید و با جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید. آشنایی با امامه یعنی آشنایی با مقصد ده سفر پشت سر هم که هیچکدام مثل یکدیگر نیستند.

آب و هوای بهشت در فصل های مختلف

بین تمام عواملی که می تواند سفر به یک مقصد را قطعی یا منتفی کند، آب وهوا اولین گزینه و مهم ترین آن است. بهتر است همین اول کار از این بابت خیالتان را راحت کنم، چرا که روستای امامه یکی از خوش آب وهواترین منطقه ها شمیرانات تهران است. قدم زدن در کوچه باغ های این روستا، مثل قدم زدن بین درختان جنگل های شمال است. آب وهوایی بسیار ناب که مطمئن هستم چند روزی فیلترهای ریه تان را استراحت می دهد، زیرا نیازی به فیلتر اکسیژن در این منطقه نیست.

فصل به فصل این روستا شرایط متفاوتی دارد. پاییز، خزان بزرگ روستای امامه اتفاق می افتد. درختان سنگ فرش خیابان را با نارنجی و زرد تزیین و فرش قرمزی برای خوشامدگویی پهن می کنند. پاییز فصل حضور عاشقان در این روستا است، پس اگر عاشق هستید، سفری دو نفره را ترتیب دهید.

اگر از پدربزرگ و مادربزرگ هایتان بپرسید، حتما می دانند نبود زمستان یعنی رشد بیش ازحد باکتری ها و بیماری های خاک. زمستان در امامه درست مثل پزشکی است که لباس سفید می پوشد و به سمت امراض زمین می رود تا همه را درمان کند. سر تا پا سفیدپوش است این روستا، زمین از برف و آسمان از مه.

زمین عاری از هر بیماری و قارچ، شکوفه روی درخت های میوه را به ارمغان می آورد. بوی شکوفه های صورتی، نسیم خنک کوهستانی که روی رودخانه های منطقه سُر می خورند، عملا هوش و هواسی برایتان نمی گذارد که کاری انجام دهید. پیشنهاد می کنم با بودن در این منطقه طبیعتی را تجربه کنید که در رویاها آرزویش را دارید.

کدام جاذبه گردشگری جای ریلکسینگ در امامه را می گیرد؟

انگار امامه برای این ساخته شده که شما را سرگرم کند. یکی از بزرگ ترین روستاهای اطراف تهران که هرچه در آن به گشت وگذار بروید، خستگی تان هم کمتر می گردد. با این که روستا حس وحال خوبی دارد، اما در صورتی که اهل تفریح و ماجراجویی باشید، دراز کشیدن در یک گوشه به بهانه استراحت در هوای خوب آن، شاید حالتان را به هم بزند. پس با بازدید از جاذبه های گردشگری آن حتما حال وهوایی عوض کنید.

1- قلعه 1000 ساله مازیار

متاسفانه شبکه های اجتماعی ما را طوری تربیت کرده اند که فقط به کیفیت و شمایل خوب نظر مثبتی داشته باشیم. به نظرم همیشه نباید با این نگاه به مسائل نگاه کنیم. در دنیای تاریخ این قدمت است که حرف اول را می زند. یکی از تاریخی ترین نقاط اطراف امامه قلعه مازیار یا همان قلعه امامه است. ساختمانی نه خیلی سالم که چیزی حدود 1000 سال قدمت دارد. بله هزار سال، به احترام قدمتش هم که شده مثل موسی (فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى) نباید با کفش در حریمش راه برویم.

قلعه مازیار به جای مانده ای از سنگ و ملات کشی است و درحال حاضر فقط اتاق ها، برج وبارو، دیوارهای سنگی دفاعی، غنات، قسمت شاه نشین و چند غار از آن به جای مانده است، با این حال فکر نکنم برای ثبات قدرت زیادش نیازی به بیش از این هم باشد.

2- چشمه بزرگ پیرحمزه

حیاتی ترین نقطه برای کل منطقه امامه چشمه پیر حمزه است. گاهی می گردد که حیاتی ترین نقاط گُنگ ترین آن ها باشند. در این مورد یعنی چشمه پیر حمزه این گزاره درست است. این چشمه در قله های مهرچال واقع شده است. یکی از قله های سخت، ناشناخته و البته بلند ارتفاعات البرز مرکزی که دل شیر می خواهد بودن و رفتن به آن.

چشمه پیر حمزه اما شرایطش کمی بهتر است و می توانید با یک پیاده روی نسبتا زیاد به آن برسید. این چشمه که کل آب روستا و رودخانه های آن را تامین می کند، اهمیت و البته قداست زیادی برای مردم امامه دارد.

3- امامزاده زیبای شاه حسین

اگر دوست دارید در محلی آماده و خوب بنیشینید، زیارتی بخوانید یا به فکر تدارک غذا هستید، محیط امامزاده شاه حسین حرف ندارد. این امامزاده که از نوادگان امام موسی کاظم است، بقعه ای کوچک، اما کامل دارد که محیط اطرافش جان می دهد برای چند ساعت خواب زیر سایه درخت.

بقعه اصلی آن مربوط به دوران قاجار است و داستانش به زنان دربار ناصرالدین شاه برمی گردد. مثل اینکه انیس الدوله چندمین همسر ناصرخان قاجار از آن معجزه خاصی می بیند و همین مسئله باعث می گردد بعد از به قدرت رسیدن دستور ساخت بقعه ای تروتمیز روی قبر این مرحوم داده گردد.

4- امامزاده و درخت قدیمی نور

بین امامه بالا و پایین دو امامزه معروف وجود دارد. نام امامزاده امامه بالا، شاه حسین و امامزاده امامه پایین، نور است. هر دو گزینه های خوبی برای نشستن و سایه گرفتن کنار کمی آبادی هستند، اما محیط امامزاده نور ویژگی دیگری هم دارد.

در این محل یک درخت 400 ساله با نام cypress sempervirens زنده است که به اعتقاد خیلی ها تا سال های سال دیگر هم می تواند زنده بماند.

5- منطقه میوه خیز باغ تنگه

کمی قدم هایتان را که به سمت بالا منحرف کنید، چشمانتان هم با معجزات الهی بین کوه های البرز مرکزی عادت می کند. منطقه باغ تنگه واقعا باغ هایی دارد که وسط کوه و در سراشیبی به سمت روستای امامه بالا به سمت راحت آباد سبز شده اند. اگر می خواهید به سمت این قلعه بروید باید حال وحوصله پیاده روی داشته باشید. هرچند فضا آ نقدر سبز هست که هیچ وقت از سبزی روحیه شما کم نگردد.

6- امامه کمپ کوهنوردهای حرفه ای

یکی از بارزترین ویژگی های منطقه امامه بخش های مختلف آن برای کوهنوردی است که به صورت رسمی ثبت شده اند. شاید برای خیلی از ایرانی ها رشته کوه های البرز مرکزی نامی گنگ باشد، اما اگر نامی از دماوند به میان بیاید، شرایط فرق می کند.

بلندترین قله البرز مرکزی، دماوند است که کمی با امامه فاصله دارد، اما خواهر و برادرهای آن مثل مهرچال، پیرزن، کلوم و همهن کنار روستای امامه هستند. یعنی اگر اهل کوهنوردی باشید، می توانید خیلی راحت امامه را محل استراحت یا نقطه شروع خود قرار دهید و به سمت قله های مرتفع منطقه حرکت کنید.

7- داستان فاطمه و ناصر در شکرگاه امامه چیست؟

همیشه هستند افرادی که یک تنه بار موفقیت و معروفیت یک منطقه را به دوش می کشند. منطقه امامه با این که به عنوان یکی از شکارگاه های سلطنتی معروفیت داشت، آنقدر معروف نبود که دربار ناصری خدمات و امکانات زیادی به سمتش روانه کند.

یکی از روزهای خوب بهاری که ناصرالدین شاه برای شکار به امامه می آید، با تیر غیب، شکار دخترکی به نام فاطمه می گردد. دختری شیرین بیان و خوش برخورد که روحیه شاه را به کلی تغییر می دهد. فاطمه کم کم رگ خواب شاه را در دست می گیرد و به عقد او در می آید. همین جا نقطه عطف داستان امامه و فاطمه است.

هر چه او در دربار پادشاه رشد می کند، امکانات، خدمات و ساخت وسازهای امامه هم افزایش می یابد. هرچه فاطمه به انیس الدوله شدن نزدیک می گردد، امامه نیز به مرکزیت منطقه نزدیک تر می گردد. این رابطه تا زمان مرگ ناصرالدین شاه ادامه دارد و همین دلیل رشد روستای امامه و معروفیتش به عنوان سوگلی دربار قاجار است.

از امامه به کدام جاذبه گردشگری برویم؟

اگر سری به گوگل مپ بزنید جهتی متفاوت اطراف روستای امامه به چشمتان می آید. جهتی کوهستانی که با درنظر گرفتن قله های بلند آن منطقه نباید به عنوان یک راه شناخته گردد، اما منطقه روستای امامه کم در آستینش معجزه ندارد.

یا کمی جست وجو کنید یا با من همراه باشید تا متوجه شوید این جهت چیست؟ بین دو روستا امامه و گلوکان یک دیوار بلند از قله های البرز مرکزی کشیده شده است. از قضا این دیوار بسیار هموار و بیشتر شبیه تپه شده تا کوهی صعب العبور. همین امر جهتی برای پیاده روی و بازدید از جاذبه های گردشگری اطراف آن را به وجود آورده است.

روستای گلوکان جاذبه های گردشگری بسیار زیادی دارد که مثل امامه باید با پای پیاده برای تماشایشان اقدام کنید. این جهت تمام جاذبه های روستای گلوکان را به شما نمایش می دهد. آبشار، دشت، رودخانه و… در کل جهت رودخانه گلوکان که از امامه به سمت این روستا می رود راهنمای شماست پس با دنبال کردن جهت آب که همیشه کوتاه ترین جهت هم هست به روستای گلوکان می رسید.

با این که جهت کمی هموار و مسطح است، اما بازهم باید جانب احتیاط را رعایت کرد و نباید دست خالی به جاده نزد. برای عبور از این جهت همان طور که فدراسیون کوهنوردی همیشه توصیه می کند، اول باید کفش های مناسب داشت. بعد از کفش، کوله و وسایل ضروری در درجه دوم اهمیت قرار دارند. اگر می خواهید دلتان قرص قرص باشد باید دست به عصا با صبرو حوصله همراه با راهنما به کوه بزنید.

1- آبشار بلند و پاک گلوکان

با سفر در منطقه امامه به سمت گلوکان تقریبا با یک تیر هزاران نشانه زده اید. هم جهت را می بینید، هم پیاده روی می کنید، هم کوهنوردی می کنید. درطول جهت جاذبه های طبیعی بسیار زیادی می بینید و بعد از همه آن ها به آبشار گلوکان می رسید.

این آبشار از همان رودی درست می گردد که کل جهت دنبال شما آمده است. آبشاری بسیار زیبا و دیدنی با حوضچه های کوچک و بزرگ که آب چشمه را برای شما ذخیره می کنند. هرچند مردم گلوکان مهمان نواز نیستند و کلا دل ِخوشی از مسافران ندارند، آبشار خودش از شما پذیرایی می کند پس مردم روستا را به زیبایی های آبشار ببخشید.

2- دره وسیع کلوگان

هر منظره و نمایی که به ذهنتان برسد، اشتباه نیست. در جهت رسیدن به آبشار گلوکان آنقدر جلوه های طبیعی هست که گاهی چشمانتان عادت می کند و خیلی از آن ها از قلم می افتند. بعد از این که از دشت های جهت به سمت آبشار گلوکان رفتید، وارد دره ای با همین نام می شوید. کف دره آب رودخانه عبور می کند و این شما هستید که خلاف جهت آب بالا می روید.

زیبایی های این منطقه تمامی ندارند. اگر چشمانتان را ببندید همین الآن جهت را برایتان توضیح می دهم. مراقب پای چپتان باشید که روی سنگ سر نخورد، زیرا آب خاک زیرش را بُرده است. از این جا به بعد باید پاچه های شلوار را بالا بزنید، زیرا گاهی آب تا زانو هم بالا می آید. اگر سرتان را که به سمت راست بچرخانید، بوته های کوهی بادام تلخ و زرشک را می بینید، کمی جلوتر بابونه های وحشی با گل های زد و کمی قبل شقایق های وحشی هستند که حتما دیده اید.

پیشنهاد می کنم با سفر به منطقه گلوکان از امامه تجربه منحصربه فردی را برای خودتان رقم بزنید.

اجاره خانه در روستای امامه به چه شکل است؟

همان طور که اشاره شد امامه مرکز تمام روستاهای اطراف خودش است. امکانات و خدماتی دارد که در بیشتر آن ها نیست و البته این مسئله نیز دلایل مختلفی دارد که به آن ها نمی پردازیم. خوشبختانه در این روستا خانه ویلایی یا سوییت های اجاره ای هست که به صورت موقت به مسافران اجاره داده می گردد.

اگر در پیک سفر مثل آخر هفته یا برای تعطیلی به این منطقه بروید، طبیعتا با قیمت های زیادی روبرو می شوید درغیر این صورت قیمت ها به واقعیت نزدیکتر است.

چه زمان راهی امامه شویم؟

همان طور که توضیح دادم سفر به امامه وقت و زمان نمی شناسد. هرکس با توجه به علاقه خودش تایمی را انتخاب می کند، اما به نظرم بهتر از تابستان یا اوخر بهار در لیست زمان های سفرمان نداریم. امامه در منطقه ای کوهستانی واقع شده است. خواه ناخواه فصل بارش جاده های منتهی به آن خطرناک است پس درصورت سفر زمستانه نقشه های هواشناسی را چک کنید.

هرچند پیشنهادم همان سفر بهارانه است، اما پاییزهای امامه نیز بسیار زیبا و دوست داشتنی است. پاییزی با رنگ های گرم، اما هوای سرد؛ با زمینی پر شده از برگ های خشک و آسمانی تَر از نم ونای بارش های شبانه.

برای امامه از کجا؟ در کجا؟ تا کجا؟ برویم؟

سرجمع کل جهتهای منتهی به امامه دو جهت بسیار ساده و در دسترس است. جهت اول جاده تهران به امامه برای خودرو شخصی است. جهت بسیار ساده از اتوبان بابایی به سمت جاده لشگرک و روستای امامه. پیشنهاد می کنم با خودرو شخصی و از همین جهت به امامه بروید، چون زمان و هزینه کمتری برایتان همراه خواهد داشت.

جهت دوم سفر با تاکسی است. برای این سبک سفر از تهران به امامه باید به سمت ایستگاه تاکسیرانی های شرق تهران بروید. از این ایستگاه ها هر تاکسی که به فشم برود شما را به امامه هم می رساند فقط پول بیشتری باید بپردازید.

تهران تا امامه دربست؟

تهران تا امامه تقریبا 50 کیلومتر فاصله دارد. فاصله بسیار کوتاه که این مقصد را برای سفرهای یکروزه هم مهیا می کند.

روستای امامه روی گوگل مپ

امامه روستایی در حد و اندازه جهانی شدن

نمی دانم چرا تا به امروز به امامه نرفتید یا رفته و باز دوست داشتید در این مطلب هم خاطراتتان تازه گردد، اما می دانم که همین الآن دل دردلتان نیست که راهی روستای امامه شوید، هوایی بخورید، میوه فصل بچینید (البته با اجازه) و جوجه سیخ کنید. در هرصورت شاد می شویم با تجربه های شما هم از این سفر آشنا شویم. زیرو زبر امامه را با پیاده روی و دقت زیاد معین کرده اید پس آن را با دیگر کاربران مجله گردشگری خبرنگاران نیز در میان بگذارید تا همه با هم مطلع باشیم.

منبع: علی بابا
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2102

به "روستای امامه از کجا، در کجا، تا کجا و چرا برویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای امامه از کجا، در کجا، تا کجا و چرا برویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید