سرمایه گذاری مشترک ایران و ترکیه در پوشاک

به گزارش مجله زیبایی زندگی، به گزارش خبرنگاران، حسین فروزان در نشست خبری از سرمایه گذاری مشترک ایران و ترکیه برای احداث واحد تولیدی در صنعت پوشاک خبرداد و گفت: سالانه حدود 15 میلیارد دلار مبادلات ارزی میان ایران و ترکیه صورت می گیرد که از این رقم، 6 میلیارد دلار آن به صورت عبوری از اتحادیه اروپا به ترکمنستان و عراق و مابقی مربوط به صادرات و واردات است.

سرمایه گذاری مشترک ایران و ترکیه در پوشاک

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: با توجه به حجم قاچاق گسترده پوشاک از ترکیه به ایران، بنا داریم تا سرمایه گذاری مشترک بر ایجاد کارخانه های تولید البسه که قیمت تمام شده آن مقرون به صرفه باشد، در منطقه آزاد ماکو ایجاد شود.

وی شرح داد: در برخی موارد به دلیل تعرفه بسیار بالای واردات به راحتی بازار را در اختیار کالای قاچاق قرار می دهیم؛ غافل از آنکه تمام آن را مدیریت کرد و در مبادی اصلی گمرک با هماهنگی بیشتر و بروکراسی های اداری درآمدهای زیادی را که دولت به خاطر قاچاق از دست می دهد، را روانه خزانه کرد.

به گفته فروزان، در همه جای دنیا زیرساخت های مناسبی از جمله فرودگاه، ریل و پایانه صادراتی برای تجارت فراهم می شود، این در حالی است که این زیرساخت ها باید بتواند پویایی یک منطقه را برای تجارت خارجی فراهم کند در حالی که هنوز در مناطق آزادی همچون ماکو این زیرساخت ها فراهم نشده است.

وی گفت: هنوز در منطقه آزاد ماکو فرودگاه وجود ندارد ولی امیدواریم تا اولین پرواز در این منطقه، مهرماه سال جاری به صورت آزمایشی برگزار شود و در ادامه، در سال 95 نیز تعداد خطوط پروازی به سایر شهرهای کشور و همچنین کشورهای همسایه افزایش یابد.

فروزان اضافه کرد: تلاش داریم تا بزرگترین پایانه صادراتی کشور در منطقه آزاد ماکو احداث شود که می تواند در جهش صادراتی به کشورهای شمال ایران از جمله روسیه و ترکیه نقش موثری داشته باشد.

وی گفت: سالانه حدود 15 میلیارد دلار مبادلات ارزی با کشور ترکیه داریم که 6 میلیارد دلار آن به صورت عبوری از اتحادیه اروپا به ترکمنستان و عراق می رود و مابقی مربوط به صادرات و واردات است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: بر عکس برخی مناطق آزاد مانند کیش، ما بازارچه وارداتی نداریم، این در حالی است که قبل از ایجاد بازارچه مرزی و منطقه آزاد ماکو عده ای از مرزنشینان را عجین می کردند و با بدترین شرایط به ترکیه برده که تا 5 تا 6 بار وارد کشور شده اما با ایجاد تسهیلات جدید این شرایط بهبود یافته است.

وی اضافه کرد: در مجموع با احتساب 500 هزار گردشگری که به این منطقه طی یک سال آمده اند، 17 میلیون دلار واردات به بازارهای مرزی داشته ایم.

فروزان از ورود سرمایه گذار هندی در بخش فروآلیاژها خبر داد و گفت: سرمایه گذار 60 میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری کرده است که 4 ماه زمان صرف کرد تا بتواند مجوزهای لازم را برای احداث کارخانه خود در منطقه آزاد ماکو اخذ کند که فقط 2 ماه آن مربوط به اخذ مجوز برای تأمین برق در شهر تبریز بود.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو شرح داد: در حال مذاکره با 5 سرمایه گذار خارجی برای ساخت هتل در این منطقه هستیم و ایجاد نیروگاه 500 مگاواتی با سرمایه گذار چینی در دستور کار واقع شده است.

فروزان از احداث بزرگراه بین تبریز تا مرز بازرگان توسط فاینانسور ترک خبر داد و گفت: این بزرگراه در 5 سال به بهره برداری خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 796

به "سرمایه گذاری مشترک ایران و ترکیه در پوشاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری مشترک ایران و ترکیه در پوشاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید