غارهای دیدنی قزوین

به گزارش مجله زیبایی زندگی، استان قزوین با داشتن جاذبه های طبیعی و منظره ها چشم نواز از جمله غارهای زیبا، می تواند در تعطیلات نشاط مسافران را تامین کند. در قزوین، امروزه یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در دنیا پدیده افسونگر و زیبای غارها به است که به سرزمین عجایب، بهشت گمشده و دنیای اسرار آمیز نیز معروفیت یافته اند.

غارهای دیدنی قزوین

غارهای دیدنی قزوین

استان قزوین با داشتن جاذبه های طبیعی و منظره ها چشم نواز از جمله غارهای زیبا، می تواند در تعطیلات نشاط مسافران را تامین کند.

در قزوین، امروزه یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در دنیا پدیده افسونگر و زیبای غارها به است که به سرزمین عجایب، بهشت گمشده و دنیای اسرار آمیز نیز معروفیت یافته اند.

کسانی که برای ملاقات مطلق شگفتی و زیبایی به غارها گام می نهند احساسی شگرف از دیدنی های طبیعی درمی یابند که هیچگاه در محیط روز مره زندگی نظیر آن را نمی بینند.

در دل کوه های البرز، خرقان و رامند در استان قزوین غارهای باشکوهی وجود دارند که بخش قابل توجهی از میراث طبیعی گرانبهای ایران را تشکیل می دهند.

غارهای سلطان بلاغ، آق بابا، شهر باز، کول، قره قورتان، آلابارباغلاری، شاکین، قزل قلعه، چهل دختر، آلتین کش، بروج، ماهین، ملکشاه، اسکول و غار پلنگ از آن جمله اند.

و از این میان مهمترین غارهای موجود در استان قزوین غار ولی، غار سفید آب، غار قلعه کرد، غارهای عباس آباد و غار یخی انگول است.

غار ولی

غار ولی در پنج کیلومتری جنوب غربی روستای گشنه رود از بخش رودبار شهرستان با مختصات 55/52/ 49 طول شرقی و 20/34/36 عرض شمالی در ارتفاع 1620متری واقع شده است که حدود 250 میلیون سال قبل بر اثر انحلال سنگهای آهکی سازند روته تشکیل شده و متعلق به دوره پرمین و اواخر دوران اول زمین شناسی است.

این غار از نوع مرطوب بوده و دارای یک تالار اصلی و چند تالار فرعی به مساحت حدود یکصد متر و ارتفاع 20 متر است که هوایی ساکن و سرد دارد.

متاسفانه استالاکتیت ها و استالاکمیت ها ی بسیار زیبا و حجیم آن به علت دسترسی نسبتا آسان دستخوش تخریب سودجویان قرار گرفته و چکیده ها و چکنده ها ی فراوانی به وسیله غارتگران شکسته و به یغما رفته است.

برخی شواهد از انسان زی بودن این غار در گذشته های دور نیز حکایت دارد.

غار سفید آب

در 4 کیلومتری شمال روستای سفید آب و در دل کوه سفید چشمه به ارتفاع تقریبی 2400متر از سطح دریا غار شگفت انگیز سفید آب واقع شده که با مختصات جغرافیایی 42/20/50 طول شرقی و 42/34/36 عرض شمالی برابری می کند.

این غار به خاطر وجود آب بسیار، دهلیزهای عمودی فراوان که فرود برخی چاه روهای آن به عمق 50 متر می رسد و استالاکتیت و استالاکمیت های جوان و بافتهای گل کلمی در سطوح مختلف آن مورد توجه غار نوردان و توریستهای ماجراجو است.

زمین شناسان بر اساس سنگهای آهکی رسی مربوط به سازند روته سن غار سفید آب را بین 250 تا 290 میلیـون سال تخمین زده اند.

غار قلعه کرد

غار قلعه کرد در 20 کیلومتری برج های دوگانه خرقان در دهستان حصاراز توابع شهر آبگرم واقع شده است و با مختصات جغرافیایی 30/51/48 طول شرقی و 54/47/35 عرض شمالی ، ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2064 متر است.

پس از عبور از دهانه غار و فرود از یک چاه راه 15 متری، تالاری به وسعت بیش از یکهزار مترمربع رخ می کند که دارای چکیده ها و چکنده های فوق العاده زیبا و مسحور نماینده است.

رطوبت بالا ، نقاشی های دیواری که نشان از انسان زی بودن غار در سال های دیرین دارد و حوضچه های آب ، ویژگی های غار قلعه کرد را افزایش داده است.

قدمت این غار به دوره الیگومیوس و دوران سوم زمین شناسی می رسد که تا چهل میلیون سال پیش تخمین زده می گردد.

غارهای عباس آباد

در شمال شرق شهر آبگرم و در ارتفاع 1600 متری از سطح آب های آزاد، دو دهانه غار با مختصات 43/41/35درجه عرض شمالی و 10/18/49 طول شرقی وجود دارند که با دارا بودن افزون بر 180 متر طول و یک تالار بزرگ، به پرتگاه ها، چاه ها و دهلیزهای متعددی منتهی می شوند.

این دو غار که به عباس آباد معروفند در گذشته های دور انسان زی بوده و پناهگاهی امن در حوادث برای پیشینیان به شمار می آمده اند.

غار یخی انگول

غار یخی انگول هم با مختصات 15/51/49 درجه طول شرقی و 58/11/36 عرض شمالی در سه کیلومتری شمال روستای دینک از توابع بخش کوهین و ارتفاع 1972 متر از سطح دریا واقع شده است.

دسترسی به غار تا حدودی مشکل و ورود به آن به خاطر شیب تند و طبقات مختلف بسیار سخت است.

وجود یخ های فراوان در دیواره ها و کف غار موجب سرمای شدید هوای درون آن شده و از ویژگی های ممتاز غار به شمار می رود.

به لحاظ زمین شناسی غار انگول در اثر لغزش سنگ های دولومیتی بخش غربی قله کوه انگول به وجود آمده و از دسته غارهای انحلالی نیست.

سن این غار بعد از تریاس مربوط به دوران دوم زمین شناسی بوده و تحت تاثیر فعالیت و حرکات تکنونیکی منظم ایجاد شده است.

این غارهای زیبا از جاذبه های طبیعی استان قزوین به شمار می فرایند و در تعطیلات نوروزی می توانند مورد بازدید مسافران قرار گرفته و شادی و نشاط علاقمندان را فراهم نمایند.

منبع:www.jamejamonline.ir

منبع: راسخون
انتشار: 25 تیر 1401 بروزرسانی: 25 تیر 1401 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2133

به "غارهای دیدنی قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غارهای دیدنی قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید