گردشگری سیاه چیست؟

به گزارش مجله زیبایی زندگی، البته از نظر بعضی افراد دارک توریسم یا گردشگری سیاه اتفاقاً خیلی هیجان انگیز است، و جالب است به شما بگوییم در ایران هم شهر های زیادی وجود دارد که خیلی از علاقه مندان برای گردشگری سیاه به آنجا می فرایند.

گردشگری سیاه چیست؟

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور لحظه آخری کانادا ارزان هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

این که ما هر روز نقاط مختلف را برای دیدن و گشت و گذار و گردشگری تعریف می کنیم تا روحمان تازه گردد و حال دلمان خوب گردد درست، اما! نکته ای وجود دارد؛ این که تا به امروز هیچ انگیزه خاصی برای سفر تعریف نشده است. اما در صنعت گردشگری انگیزه نو پایی به وجود آمده که آن را گردشگری مرگ، گردشگری سیاه یا دارک توریسم می نامند. مرگ عجیب ترین عنوان برای انگیزه سفر است. این طور نیست؟ این روزها گردشگرانی را می بینید که برای دیدن مکان هایی که به مرگ، بلایای طبیعی و … گرفتار شده باشند و یا به نوعی به آن مرتبط هستند، سفر نموده و با شادمانی و هیجان از آنجا دیدن می نمایند. با خبرنگاران بمانید تا در این مقاله شما را با مفهوم گردشگری سیاه آشنا کنیم.

گردشگری سیاه چیست؟

در بیان ساده گردشگری سیاه، یکی از انواع توریسم است. گردشگران برای بازدید از شهرها و مناطقی که گرفتار مصیبت شده اند می فرایند. مناطقی که بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، سونامی، در آن جا رخ داده. نقاطی که جنگ، قتل، مرگ های بی شمار و کشتار جمعی در آن ها رخ داده است؛ و در نهایت مکان هایی که به تسخیر ارواح در آمده و به دلایل کاملاً غیر طبیعی، حس ترس و هیجان گردشگران را بر می انگیزد، در رده گردشگری سیاه قرار می گیرند.

در این نوع صنعت گردشگری از مکان ها و شهرهای تاریخی که نامشان با مرگ، ترس و اتفاق های رمز آلود عجین شده باشد دیدن می گردد و تورهای بسیار گران قیمتی در این مکان ها برپا شده و نقطه مشترک تمام این مکان ها مرگ است. اتفاقی ناشناخته که خیلی از این گردشگران معنا و چگونگی آن را نمی دانند، اما سفر به جاهایی که مرگ به هر طریقی جان انسان ها یا حیوانات را تهدید کند و یا حتی گرفته باشد، برای آن ها جذاب و هیجان انگیز است. این گردشگران، به راحتی سفر به ساحل و جنگل و هر نقطه زیبا را رها می نمایند و به نقاط ترسناک و هراس برانگیز می فرایند.

البته از نظر این افراد دارک توریسم یا گردشگری سیاه اتفاقاً خیلی هیجان انگیز تر از یکی از انواع گردشگری است؛ و جالب است به شما بگوییم در ایران هم شهر های زیادی وجود دارد که خیلی ها برای گردشگری سیاه به آنجا می فرایند. جاذبه های دیدنی آمیخته با ترس و وحشت که در مقاله ای دیگر، به آن ها اشاره نموده و به شما خواهیم گفت برای گردشگری سیاه به کدام یک از شهر های ایران سفر کنید. قلعه آدم خوار اردبیل، تالاب ارواح نوشهر یا قبرستان جن چابهار از آن دسته هستند.

تاریخچه گردشگری سیاه

بنا بر گفته ها تاریخچه این نوع گردشگری به یونان باستان می رسد و آغاز پیدایش آن به سال 1990 می رسد. همچنین اولین کمپانی که گردشگری سیاه را آغاز کرد، گردشگران را به محل حادثه هواپیمایی هایدلبرگ در نیوجرسی آمریکا برد.

گردشگری سیاه یا دارک توریسم نخستین بار توسط فُلی و لنون (Foley & Lennon) از استادان دانشگاه گلاسکو، در مجله بین المللی و علمی میراث تاریخی و فرهنگی عنوان شد. اما در سال 1993 برای نخستین بار رُجک (Rojeck) در خصوص مناطق یا مکان های سیاه پر بازدید از این اصطلاح استفاده کرد.

راستش گردشگری سیاه آن قدر ها هم برای برگزار نمایندگان تور این مناطق اصلاً سیاه و تلخ نیست. این متولیان معتقدند: دیدن سیاهی در تاریخ بشریت اتفاقاً مجذوب نماینده هم هست. رفتن به مکان هایی که هدف اصلی آن ها، جذب گردشگر نیست و به صورت ناخواسته و غیر تعمدی ایجاد شد­ه اند تا منبع تغذیه ای مناسب برای دنیای گردشگری باشند، کلی هم می تواند هیجان انگیز باشد.

گردشگری سیاه روی لبه تیغ

به نظرم، گردشگری سیاه مانند شمشیری دو لبه است که جنبه های مثبت و منفی را به یک نسبت در خود دارد. شاید دیدن فجایع انسانی به خودی خود جذابیتی نداشته باشد و شاید نتوان آن مکان ها را، نقاطی با جاذبه گردشگری دیدنی نامید. ولی وقتی در آنجا قرار بگیری، حتماً گردشگری بسیار هم متفاوت می گردد. از نظر نگارنده نباید صرفاً جنبه ­های منفی و یا سود آور این شاخه از صنعت گردشگری را در نظر گرفت. شاید اگر ما هم مکان هایی را برایتان معرفی کنیم که می توانید به عنوان ترسناک ترین و هیجان انگیز ترین مناطق ایران به آنجا بروید، شما هم بار و بندیل تان را ببندید و راهی سفر شوید. مثلاً قساوت و پلشتی ها را با موزه عبرت تهران ببینید، هراس را در کلبه وحشت انزلی حس کنید و یا زمزمه مرگ را در کویر ریگ جن بشنوید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 657

به "گردشگری سیاه چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "گردشگری سیاه چیست؟" امتیاز داده است | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری سیاه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید