قانون جامع حفاظت از تنوع زیستی کشور تدوین می گردد

به گزارش مجله زیبایی زندگی، خبرگزاری خبرنگاران- سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به تخریب و کشتار حیات وحش بیرون از منطقه ها حفاظت شده گفت: قانون جامع حفاظت از تنوع زیستی کشور تدوین می گردد.

قانون جامع حفاظت از تنوع زیستی کشور تدوین می گردد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، حسن اکبری، در اولین نشست خبری حوزه سرپرستی خود گفت: 30 درصد تنوع زیستی کشور در منطقه ها حفاظت شده کشور جای می گیرند در حالی که ما هر سال بیش از 80 هزار موجود زنده در جاده های کشور زیر چرخ ماشین های کشور که می شوند و این اتفاق ناشی از تخریب و تکه تکه شدن زیستگاه هاست.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که نتوانستیم یوزپلنگ را نجات دهیم این بود که زیستگاه های های این گونه تکه تکه شده بود. در خصوص دیگر گوشتخواران بزرگ و دیگر گونه ها نیز همین مساله وجود دارد و پیچیده ترین و سخت ترین معادله حفظ تنوع زیستی ما در منطقه ها آزاد است که ابزار قانونی مناسبی برای حفاظت از آن نداریم.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست گفت: در پی این هستیم که قانون جامع حفاظت از تنوع زیستی کشور را تدوین کنیم تا هر دستگاهی که در طبیعت کار می نماید و به تنوع زیستی آسیب می زند مسئولیت خود را بپذیرد.

وی ابراز داشت: شکار غیرمجاز چالش بعدی ماست و بر اساس آمار در هر سال هزار تا 2 هزار لاشه پستانداران بزرگ جثه از متخلفان ضبط می گردد، این عدد کمتر از 10 درصد تخلفی که اتفاق می افتد و اگر این رقم را با شکار غیر مجاز جمع بزنیم که چیزی حدود 20 هزار مورد در هر سال است، نشان می دهد که چالش ما در حوزه شکار چقدر بالاست، در حالی که جمعیت حیات وحش (کل، بز، قوچ و میش) حدود 200 هزار رأس که طی سال های گذشته برآورد شده که این عدد با توجه به مقدار شکار موجود افزایشی نبوده اند.

اکبری گفت: شکار غیر مجاز تابع قواعد خاصی نیست که نر یا مسن را شکار نمایند و بنابراین ضربه بزرگی را به حیات وحش می زند.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه سالانه صد ها هزار کشاورز به خاطر حمله حیات وحش به مزارع خسارت می بینند، و ما به جای تأمین منافع به آن ها خسارت وارد می کنیم، گفت: باید تنوع زیستی را به سمت عایدیزایی ببریم تا منافع جوامع محلی را تأمین کنیم.

وی گفت: نمی توانیم منافع جوامع محلی را نادیده بگیریم و باید برای برگشت منافع به سمت حفاظت مشارکتی برویم و آموزش هم بدون این مساله نتیجه ندارد.

اکبری توجه به بیماری های حیات وحش و واکسیناسیون آنها، افزایش سطح منطقه ها حفاظت شده، همکاری جدی با سمن ها و دانشگاه ها برای آموزش فراگیر را از دیگر برنامه های این معاونت عنوان و به مساله عایدیزایی از منابع زیستی نیز اشاره نمود و گفت: می توانیم با توسعه اکوتوریسم، برگشت عادلانه منافع شکار و شفافیت هزینه کرد آن به وسیله اطلاع رسانی عملکرد صندوق محیط زیست، پیش برویم.

اکبری گفت: شکار برای این اتفاق می افتد که جمعیت ها را بهتر حفظ کنیم بنابراین با ارزیابی و سرشماری و گزارش هزینه کرد های شکار در این باره تصمیم گیری می کنیم، اما درباره شکار پرنده با مکانیزم حاضر سازمان موافق نیستم، چون ارزیابی ما دقیق نیست، اما در این شرایط به تعداد مراجع نمایندگان، پروانه صادر می کنیم که به جمعیت آسیب می زند و باید این مساله نظام مند گردد تا بتوانیم ذخایر را معین کنیم.

وی ادامه داد: در تمام جهان استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای حفاظت اتفاق می افتد و این مساله در کشور ما که بالای 80 درصد زیستگاه های در منطقه ها آزاد واقع شده است بیشتر حائز اهمیت است چراکه ما که نمی توانیم به همه منطقه ها دسترسی داشته باشیم و عمده شکار کشف شده هم در منطقه ها آزاد است.

از قرق های اختصاصی برای حفاظت یاری می گیریم

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست با بیان اینکه نحوه مدیریت قرق های اختصاصی اشکال دارد، گفت: با این وجود نباید صورت مساله را پاک کنیم و، چون در این صورت منطقه ها آزاد را کنار می گذاریم.

وی درباره افزایش تعداد مجوز احداث قرق های اختصاصی گفت: در پی این هستیم که از تمام روش های حفاظتی یاری بگیریم که یکی از آن ها قرق های اختصاصی است که از سال 1346 پیش بینی شده بود و بسیار مترقیانه بوده است چراکه که متکی بر دولت برای همواره نمی توان حیات وحش را حفظ کرد.

اکبری اضافه کرد: قرق های اختصاصی نه واگذاری عرصه است و نه دائمی است و نه حق مالکیت برای قرق دار ایجاد می نماید، بلکه یاری می نماید که با روش های مختلف بتوانیم منطقه ها آزاد را با سطح و کیفیت بهتر حفظ کنیم.

وی درباره معضل سگ های ولگرد نیز گفت: سگ های ولگرد و بی صاحب، مخزن ویروس هاری هستند و به انسان و حیات وحش آسیب می زنند و غذ دهی به آن ها دست بردن چرخه زندگی آنهاست و معضلاتی را ایجاد می نماید.

اکبری اضافه کرد: مدیریت سگ های بلاصاحب تابع دستور وزارت کشور با سازمان شهرداری ها و دهیاری ها است و سازمان محیط زیست اجازه ورود به این مساله را ندارد.

وی در پاسخ به سوال درباره بازگشت مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی به سازمان محیط زیست گفت: هرچند وزارت جهاد کشاورزی به لحاظ جایگاه و افراد شرایط بهتری را برای راهبری موضوعی دارد، اما در استان ها و مجموعه های جهاد کشاورزی عمدتاً رویکرد حمایت از کشاورزی است و خروجی از این مساله دیده نمی گردد و بازگشت مرجعیت این کنوانسیون به سازمان محیط زیست در حال آنالیز است و امیدواریم نتیجه کارکردی از موضوع بگیریم.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست اضافه کرد: در حوزه شکار می خواهیم تصمیم گیری منطقی داشته باشیم، چراکه گاهی شکار خودش یاری به حفاظت است.

اکبری در پاسخ به این سوال که افزایش سطح منطقه ها حفاظت شده تحت نظارت سازمان محیط زیست در شرایطی که امکان مدیریت آن در سازمان وجود ندارد نبه چه علت انجام می گیرد، شرح داد: وقتی منطقه ای حفاظت شده اعلام گردد دیگر امکان واگذاری و امکان اجرای طراح های توسعه ای ندارد و این ابزار قانونی خود به نوعی مدیریت است.

وی اضافه کرد: در مدیریت منطقه ها حفاظت شده اشکالات اساسی وجود دارد، اما با افزایش منطقه ها جلوی تغییر کاربری ها را می گیریم.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست درباره مقدار تلفات حیات وحش بر اثر ابتلا به تب نشخوار نمایندگان نیز شرح داد: سال 99 حدود 700 رأس امسال از حیات وحش بر اثر ابتلاء به این بیماری تلف شده اند و در امسال تا به امروز 213 رأس در 10 کانون تلفات طاعون داشته ایم و قطعاً تلفات بیشتر است.

وی درباره تأمین خسارت کشاورزان و پوشش بیمه ای نیز گفت: خسارت حیات وحش بالاتر از پوشش بیمه ای و چندین برابر بودجه سازمان است و همواره وجود داشته است، قبلاً خود کشاورز مقابله می کرد، اما الان اجازه نمی دهیم و باید به سمت مدیریت با برگشت عایدی، مثل شکار تروفه یا مشارکت، رونق گرفتن اکوتوریسیم برویم، اما بیمه حمله حیات وحش به دام به علت رقم پایین مورد استقبال قرار نگرفته است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 30 آذر 1400 بروزرسانی: 30 آذر 1400 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1937

به "قانون جامع حفاظت از تنوع زیستی کشور تدوین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون جامع حفاظت از تنوع زیستی کشور تدوین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید