قدرتمند بیابانی

به گزارش مجله زیبایی زندگی، برای شناخت نیسان پاترول باید به سال 1914، یعنی 105 سال پیش، سال شروع جنگ جهانی اول برگردیم؛ کارخانه خودروسازی کوچکی در ژاپن، اقدام به فراوری وسیله نقلیه ای کرد که موتورش 2 سیلندر بود و فقط 10 اسب بخار قدرت داشت. این شرکای ژاپنی که اسم های شان دِن، اویاما و تاکوچی بود، اسم این خودرو را از حروف اول اسامی شان انتخاب کردند و اسم دات برایش انتخاب شد. سال ها پس از این ماجرا، در سال 1930، دات دست خوش تغییراتی شد. عنوان خودروی کوچک جدیدی که فراوری شده بود با عنوان پسر دات Son Of Dat وارد بازار شد. چندی نگذشت که به داتسون مشهور شد. (داتسون در زبان ژاپنی به معنی خورشید تابان است.) 4 سال بعد، یعنی در سال 1934، داتسون با شرکت خودروسازی دیگری با عنوان نهونسانگ شریک شد که نتیجه این شراکت اسم داتسون را به نیسان تغییر داد.

قدرتمند بیابانی

ولی تنها 3 سال کافی بود که نیسان به عنوان شرکت خودروسازی پیروز ژاپنی در یوکوهاما در سطح جهانی مطرح گردد. سال 1937 بود که نیسان ده هزارمین خودروی خود را فراوری کرد. نیسان در سال 1951، پس از خاتمه جنگ جهانی دوم، برای پاسخ به احتیاجهای ارتش ژاپن، مثل احتیاج به خودرویی قدرتمند برای بیابان ها، اولین خودروی دودیفرانسیل خود را با عنوان پاترول فراوری کرد. نسل اول این خودرو، که ژاپنی ها از آن استقبال زیادی کردند، از نظر ظاهر شباهت زیادی به جیپ آمریکایی داشت. تا سال 1980، که نسل دوم پاترول فراوری می شد، این خودرو تغییرات زیادی کرد که می توان به تغییر اتاق، موتور و تجهیزات داخلی آن اشاره نمود. ولی نقطه عطف تاریخ فراوری نیسان پاترول در همین سال، و با شروع فراوری نسل سوم پاترول، رقم خورد.

نسل سوم پاترول، که نسلی است که برای ایرانی ها آشنا، پرخاطره و حتی نوستالژیک است، با تجهیزات لوکس بسیاری روانه بازار شد، به طوری که از این نسل به بعد پاترول دیگر خودرویی بیابانی و کوهستانی نبود، بلکه چندین مدل داشت که می توانست سلایق مختلف را راضی کند. در این نسل پاترول برای اولین بار دو نوع چهاردر و دودر (که در استانداردهای جهانی سه در و پنج در شناخته می گردد)، شاسی بلند و شاسی کوتاه عرضه شد.

این نسل پاترول، که به سری 160 و 260 معروف بود در ایران توسط شرکت پارس خودرو مونتاژ می شد. فراوری پاترول در ایران از سال 1364 شروع شد و در سال 1372، تجهیزات بیش تری مثل فرمان هیدرولیک، کولر، رینگ پهن و گارد محافظ سپر جلو و همین طور زاپاس بند عقب به طور استاندارد توسط کارخانه به آن اضافه شد که باعث افزایش راحتی سرنشینان و زیبایی ظاهری آن شد.

در سال 1382 فراوری پاترول به خاطر عدم استفاده از سیستم سوخت رسانی انژکتور و نداشتن استانداردهای عدم آلایندگی هوا متوقف شد، و مدل جدیدتر نیسان، یعنی رونیز که خلاف پاترول فقط مدل چهاردر بود و به سیستم انژکتور و با قدرت موتور بالاتر مجهز، جایگزین آن شد.

پاترول با دو نوع موتور در ایران عرضه شد؛ موتور 4 سیلندر 2389 سی سی، که به عنوان سری Z24 شناخته می گردد و می تواند 105 اسب بخار قدرت فراوری کند. این موتور ساخت شرکت مگا موتور کرمان است و به همین خاطر، پاترول هایی را که موتور 4سیلندر دارند، موتور مگا می نامند. این موتور از بلوک فولادی و سرسیلندر آلومینیومی تشکیل شده و روی پاترول های دودر نصب می شد. موتور Z24 در سال 1986 به سیستم تزریق سوخت انژکتور مجهز شد، اما مدل های موجود در ایران همگی کاربراتوری اند. موتور 6 سیلندر پاترول که سری P40 نامیده می گردد، 3956 سی سی حجم دارد و قدرتش 145 اسب بخار است. این موتور روی پاترول های چهاردر نصب شده است. علاوه بر تفاوت های موتوری که بین پاترول های دودر و چهاردر به چشم می خورد، می توان به تفاوت ظاهری این دو، به ویژه در ابعاد و وزن شان، و مصرف سوخت بیش تر پاترول های چهاردر اشاره نمود.

منبع: دیوار
انتشار: 15 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 223

به "قدرتمند بیابانی" امتیاز دهید

4 کاربر به "قدرتمند بیابانی" امتیاز داده اند | 4.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدرتمند بیابانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید