ممنوعیت های غذایی در بچه ها زیر یک سال

به گزارش مجله زیبایی زندگی، ناصر کلانتری درباره ممنوعیت های غذایی در بچه ها زیر یک سال اظهار کرد: بچه ها قبل از یک سالگی نباید عسل بخورند، زیرا خطر آلودگی به بوتولیسم وجود دارد بعلاوه کودک زیر یکسال نباید شکر بخورد، زیرا در سال اول زندگی نباید ذائقه کودک با شکر و مواد شیرین آشنا گردد؛ موادی که خطر خفگی دارد مانند حبه انگور نباید به کودک زیر یک سال داده گردد.

ممنوعیت های غذایی در بچه ها زیر یک سال

مصرف شیر گاو در بچه ها زیر یکسال مجاز است؟

وی ادامه داد: اسفناج، چغندر قند و شلغم و سبزیجات ریشه ای به علت محتوای بالای نیترات نباید در زیر یک سالگی به کودک داده شوند. نباید به کودک زیر یک سال شیر گاو را داخل شیشه و به صورت خالص به کودک داد، اما می توان در قالب فرنی و پوره آن را برای بچه ها پخت، زیرا هنگام جوشیدن شیر، پروتئین ها تغییر نموده و احتمال حساسیت کودک نیز کم می گردد.

چگونه بفهمیم کودک به غذایی حساسیت دارد؟

کلانتری اضافه کرد: در صورتی که غذای کمکی به تازگی برای کودک شروع شده است؛ برای آنالیز حساسیت کودک به ماده غذایی باید به کودک به مقدار یک قاشق چای خوری از غذا را داد و پس از 24 ساعت در صورت بروز استفراغ مکرر، اسهال حجیم و نفخ، صدای دو رگه و بثورات پوستی از دادن آن به کودک ممانعت کرد.

مصرف بی رویه مولتی ویتامین در بچه ها ممنوع!

وی با انتقاد از مصرف بی رویه مکمل های ویتامینی برای بچه ها گفت: مصرف بسیاری از مولتی ویتامین ها در بچه ها به صورت بی رویه انجام می گردد که حتی می تواند باعث بروز اختلال در رشد و تغذیه بچه ها گردد برای مثال مصرف بیش از حد ویتامین های محلول در چربی ممکن است باعث بروز مسمومیت و رسوب در بافت چربی و کبد گردد. آنچه اهمیت دارد دریافت کافی ویتامین دی در بچه ها است، زیرا کمبود ویتامین دی یک مشکل همگانی است.

اثرات مثبت شیر مادر بر سلامتی کودک

این متخصص بیماری های بچه ها درباره اهمیت مصرف شیر مادر متذکر شد: مطالعات نشان داده بچه های که شیر مادر مصرف می نمایند از سلامتی بیشتری برخوردارند بنابراین هیچ کس حق ندارد یک کودک را از شیر مادر محروم کند. از جمله فواید شیرمادر برای کودک این است که این شیر، تغذیه کامل برای کودک است و نوع چربی موجود در آن باعث تکامل مغز انسان می گردد، زیرا چربی های موجود در شیر مادر، مختص رشد و نمو انسان هستند و شیر هر گونه جانوری برای نوزاد همان گونه جانوری مناسب تر است.

وی گفت: مطالعات نشان می دهد که مصرف شیر مادر در دنیا باعث پیشگیری از مرگ سالانه 6 میلیون نفر از بچه ها می گردد.

کلانتری توضیح داد: اگر شیر مادر در هنگام تولد به کودک داده گردد صرفاً روی دو سال اول زندگی اش اثرندارد بلکه تا آخر عمر سلامت او را تضمین می نماید، زیرا نحوه تغذیه در سال های اول زندگی، بر عملکرد سیستم متابولیسم بدن در سال های بعدی اثر می گذارد. اثبات شده بچه های که شیر مادر می خورند در مقایسه با بچه های که شیر خشک می خورند 15 برابر کمتر به سرطان مبتلا می شوند و خطر بروز سکته های قلبی، فشار خون و آسم در بچه های که شیر مادر می خورند بسیار کمتر از بچه های است که شیر خشک مصرف می نمایند.

بهره هوشی بالاتر در بچه ها تغذیه شده با شیر مادر

دبیر اجرایی هجدهمین کنگره تغذیه بچه ها و نوجوانان با اشاره به برگزاری این کنگره از تاریخ 10 تا 12 اسفند ماه امسال در تهران اعلام کرد: کودک باید به مدت دو سال با شیر مادر تغذیه گردد؛ هرچه شیر مادر طولانی تر مصرف گردد فواید سلامتی بیشتری برای کودک دارد و بهره هوشی در بچه های که از شیر مادر تغذیه می نمایند 7.5 امتیاز بالاتر از بچه های است که شیرخشک مصرف می نمایند.

منبع: تسنیم

منبع: فرارو
انتشار: 13 بهمن 1401 بروزرسانی: 13 بهمن 1401 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 2243

به "ممنوعیت های غذایی در بچه ها زیر یک سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت های غذایی در بچه ها زیر یک سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید