وقتی لبنیات گران می گردد خودرو را هم باید گران کنیم

به گزارش مجله زیبایی زندگی، سعید لیلاز اقتصاددان گفت: طی 2 سال گذشته سطح عمومی قیمت ها بالا رفته است، در یک چنین اتمسفری طبیعی است که قیمت خودرو افزایش پیدا کند.

وقتی لبنیات گران می گردد خودرو را هم باید گران کنیم

به گزارش خبرنگاران، قائم مقام ایران خودرو دیزل و از مدیران صنعت خودروسازی طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه اعتماد پیرامون گرانی شدید خودرو نوشته است: آیا افزایش قیمت فقط در خصوص قیمت خودرو رخ داده یا قیمت کالاهای دیگر هم دچار افزایش قیمت شده اند؟ ظرف 2 سال گذشته سقف عمومی قیمت ها حدود 90 درصد افزایش پیدا نموده است. در ایران طبق آمار بانک مرکزی سطح عمومی قیمت ها نسبت به سال 1395 که شاخص 100 بوده بیش از 2.2 برابر شده است. شما مثلاً در خصوص لبنیات قیمت ها را بسیار بسیار بالاتر می بینید و از رشد قیمت محصولات فلزی بسیار بیشتر محصولات پتروشیمی همین طور. در یک چنین اتمسفری طبیعی است که قیمت خودرو افزایش پیدا کند.

او می افزاید: در این شرایط اگر دولت به هر دلیلی با هر انگیزه ای بخواهد قیمت خودرو را سرکوب کند خب طبیعی است که از یک طرف مقادیر عظیمی رانت منتقل می گردد به برخی خریداران خاص و از طرف دیگر مقدار انگیزه و نیرومندی برای افزایش فراوری را از خودروسازها می گیرد یعنی سرمایه در گردش خودروسازها در 3 سال گذشته در حالی بیش از 20 هزار میلیارد تومان تحت سیاست های سرکوب قیمت از دست دادند که بانک مرکزی محترم و دولت و بانک های دیگر با نذر و احتیاج و صدقه گردان 4 الی 5 هزار میلیارد تومان به صورت وام به این صنایع تزریق نموده است. این ریشه اصلی ماجراست.

لیلاز تصریح می نماید: ما باید بتوانیم رشد نقدینگی را در ایران کنترل کنیم که با توجه به جمیع اوضاع مالی این کار در حال حاضر عملی نیست. بنابراین مجموعه ای از سیاست گذاری ها و اتفاقاتی که تماما خارج از کنترل خودروسازها هستند، قیمت خودرو را افزایش داده همین اتفاق در خصوص لبنیات و مواد غذایی افتاده مگر اینکه شما بگویید همه فراوریکنندگان و همه مصرف کنندگان و همه سرمایه گذاران در ایران در حال توطئه علیه همدیگر هستند. بله به تعبیری آدام اسمیت هم همین را می گوید، انسان ها همواره دنبال حداکثر منافع خود هستند. اسم این را شما می خواهید بگذارید توطئه خب بگذارید ولی این در واقع گرایش ذاتی بشر است!

  • پیش بینی قیمت خودرو به روایت مدیرعامل ایران خودرو
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: beauty-of-life.ir شناسه مطلب: 1046

به "وقتی لبنیات گران می گردد خودرو را هم باید گران کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی لبنیات گران می گردد خودرو را هم باید گران کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید